Vi Bilägares forum

IIHS krocktester

IIHS krocktester

När man läser biltester idag så kan man lätt förledas att tro att alla bilar är lika säkra eftersom de har 5 stjärnor i Euro NCAP. Därför har jag med stort intresse tittat på amerikanska IIHS hemsida och där kan man se att det finns ganska stora skillnader i krocksäkerhet även bland "5-stjärniga" bilar. Och man börjar inse att bilar som Mercedes kanske är dyra av en anledning:

http://www.iihs.org/ratings/roof/detailsbyclass.aspx?50

Man kan alltså trycka på med 12 ton på taket på en GLK innan det ger vika! Sidokrockprovet på GLK imponerar också:

http://www.iihs.org/ratings/controls/image.ashx?rh=1406&id=2

T.ex Audi Q5 imponerar inte alls i samma utsträckning:

http://www.iihs.org/ratings/controls/image.ashx?rh=1121&id=2

Det intressantaste testet är dock det så kallade "Small overlap" där man verkligen kan se vilka tillverkare som har riktigt säkerhetstänk och vilka som "NCAP-optimerar". Testet går ut på att man krockar bilen mot främre vänstra hörnet vilket gör att de balkar som tar upp kraften från NCAP-testerna förbigås helt. Här blir man istället imponerad av Volvo.
Titta på hur en S60 ser ut efter den typ av krockprov:

http://www.iihs.org/ratings/controls/image.ashx?rh=1672&id=2

En Lexus IS ser inte så rolig ut efter samma prov:

http://www.iihs.org/ratings/controls/image.ashx?rh=1679&id=2

Uppdaterat: 2013-05-28 19:55

Kommentarer

Det är helt onödigt att kolla alla olika teoretiska krocktester i diverse tidningar.Dom är ofta gjorda på något speciellt sätt för att passa till olika beställda utredningar. Kolla i stället statistiken för dom verkliga olyckorna i trafiken t.ex Folksams undersökning av 115.000 olyckor i Sverige så får du en bättre bild av bilarnas säkerhetsnivå i verkligheten.

Uppdaterat: 2013-05-28 22:30

Det mest objektiva sättet att jämföra säkerheten mellan bilar måste utan tvekan vara att testa bilarna i samma situationer. Kollar man på olycksstatistiken så spelar människan och beteende in. Audi och Bmw kanske står för större andel olyckor av en viss typ på grund av att målgruppen för dessa bilar kan ha ett liknande beteendemönster. Jag är tyvärr inte vidare insatt i hur statistiken analyseras. Jag skulle se på krocktesterna i första hand, särskilt om man är ute efter att köpa en ny bil där det inte finns någon statistik ännu.

Man kan även på euroncap se testerna i detalj för både föraren och passageraren. Sen skiljer sig euroncap från iihs med pelar-testet(representerar kanske kollision med ett träd?), och iihs har i sin tur taktrycks-testet.

Uppdaterat: 2013-07-19 20:43

Mäniskan och beteende har ingen betydelse i Folksams statistik. Då dom bara har med tvåbilskolisioner. Bilarna delar på krockvåldet. Det spelar med andra ord ingen roll om Corollan bara kört i 30km/t när den krockade med Audin som körde i 80. Det blir 110km/t som båda bilarna delar på.

Uppdaterat: 2013-08-24 10:42

Det där är faktiskt ett rejält feltänk!

Man kan inte lägga ihop hastigheterna. Byt ut en av bilarna mot en bergvägg, hur fort åker bergväggen?

Uppdaterat: 2013-08-24 16:22

1. De delar inte sammanlagd hastighet.

2. Vikten spelar in

Smällen kan innebära en krock i 80 för Audin och 140 i Corollan alltså.

De förare som kör dessa tunga stora bilar fort och vårdslöst äventyrar alltså livet på den som åker i en lätt och eller gammal bil.

Uppdaterat: 2013-08-24 17:49

Ja men junkers, det var ju det jag försökte säga. Att där kan man jämföra alla bilar mot varandra. Det kan man inte göra med EuroNcap eller IIHS krocktester. Där bara bilar med samma vikt kan jämföras. Tror du missförstod vad jag skrev.

Det där med bergvägg förstod jag inte vad du menade med?

Uppdaterat: 2013-08-25 15:15

Det var Svarvaren här uppe som skrev att beteende och människa spelade en roll i Folksams statistik, men eftersom bilarna delar på krockvåldet så har det ingen betydelse vem som kör fortast vid kollisionen. Vad jag menade med mitt exempel med Corolla/Audi var att det inte är till någon nackdel för Audin som kör snabbast. Utan att utgången av kollisionen hade blivit likadan om båda bilarna hade hållit 55 km/t. Eller om den ena hade stått still och den andra hållit 110. Att den ena bilen håller högre hastighet än den andra ändrar inte på fysikens lagar. Den totala hastigheten blir 110km/t. Och den tyngre bilen har såklart en fördel där.

Uppdaterat: 2013-08-25 17:49