Hade min nya H-1 på första 150 mil servicen samt utbyte av bucklig bullbar (kängurustaket). Jag fick låna en i40 sedan Elite (toppmodellen). Efter ha kört den en dag ca. 250 km så tycker jag att den har på tok för mycket elektroniska mojänger. Det är möjligt att man vänjer sig med tiden men jag tyckte att det nyckellösa systemet för dörrar och tändning var irriterande. Likaså kunde jag inte se några fördelar med det stora glastaket. Av någon anledning gick det inte att ansluta min mobiltelefon till bluetooth systemet i bilen. Däremot fungerade klimatanlägningen och de inbyggda kylfläkatarna i lädersätena mycket bra. Den inbygda GPS fungerade bra men jag föredrar ändå min Tomtom. Samma sak gäller automatlådan som fungerade bra men jag föredrar en manuell låda. Dieselmotorn gick mycket mjukt och fint med bra bottendrag. Den största besvikelsen var det påträngande vägljudet. Jag hade nog trott att en sedan skulle vara tystare. Jag tyckte att den var mycket rymlig med tanke på storleken. Jag kan inte förstå varför folk köper sedanmodeller. Jag skulle inte köpa den här bilen.
Kommentarer
He-he, Peter, du är ett gammalt fossil som ska ha sitta och rycka i en pinne som man gjorde i forntiden ;-)
Det var bättre förr.....
Det var ju oroande att du tycker att den bullrar, du åker väl ändå på bättre vägar än vi här i Sverige?
Hur var baksätet, den ser ju väldigt låg ut, jag har aldrig varit nära en sedan, här är det ju nästan bara kombi.
Min senaste inköpta (begagnade) bil har ingen automatlåda tyvärr. Det går väl an att växla manuellt men fy fasen så tråkigt det är, det är tur att man är nöjd med bilen i övrigt. Jag skulle inte heller köpa en i40 men det beror mest på att jag inte gillar bilen alls.
Så då har du fått montera ut baksätet då Jes eftersom tanten prioriterar vad som "måste" med?
Jag gissar att det räcker inte med tandborsten :-)
Hackenbush, jag tror Jes får med sig både borste och tub utan att montera ur baksätet :o)
Jag satt aldrig i baksätet så jag vet hur takhöjden är. Jag hade också lite svårt för avsaknaden av handbroms. Handbromsen aktiveras automatiskt när man lägger i P-läget och avaktiveras automatiskt när man lämnar P-läget. Bagageutrymmet var stort men luckan var typ brevlåda.
Peter: jag håller med dig, det blir gärna en väldigt massa gizmos i bilarna idag. Kanske en vanesak, men man får känslan av att det kan jäklas och då står man där. Elektrisk handbroms är jag tveksam till, det händer att de lever sitt eget liv...
Ibland är det befriande skönt att sätta sig i sin gamla Mini där elsystemet kan ritas i ena handflatan...
Fast automat är skönt, det har jag i bruksbilen och Jaguaren.
Btw: är det en Holden Commodore som står bredvid? Hade en sån när jag jobbade "downunder".
Det här med automatisk handbroms på en automatväxlad bil verkar inte så tokigt, som det nu är använder många ägare till automatväxlade bilar aldrig handbromsen utan litar enbart på spärren i P-läget.
När sedan handbromsen ska användas har den fastnat i obromsat läge eller ännu värre, fastnar i bromsat läge.
Men mycket beror på konstruktionen, kan man få den inbyggd och inte placerad mitt i skitsprutet finns det nog möjlighet att den ska hålla.
Mängden krims-krams i bilar av idag beror ju på att det kostar så lite i förhållande till försäljningsvärdet.
CPUn har ju en väldig överkapacitet och eftersom slavdatorerna är så billiga är det bara att fläska på.
Det som fortfarande kostar och som man får betala dyrt för är mekaniken som alla dess datorer styr.
Det är också den som krånglar mest.
Jo det är en Holden Commodore som står bredvid. Fast den är av 1995 års modell. Så den är ganska gammal. Jag skall ta en bild på en annan jobbarkopis bil. Han har en ny Commodore UTE SV6 som jag tycker är mycket snygg.
Peter: ja, då var det inte konstigt att den verkade bekant, jag var där 1996. Tror till och med att färgen är densamma...
Tycker det var lite läckert att minsta motorn var på 3,8 liter och 200hk, annat än vad Omega såldes med här...
I andra änden på skalan var det nån HSV-variant, med mycket pulver, trevligt! För att inte tala om Australian Touringcar, härlig känsla att stå vid banan när 25-30 potenta V8:or kommer stormande! Var på 2 tävlingar där.
Japp, UTE's är läckra! Nya Commodore är väl inte släkt med Opel alls?
Synd att ingen kanal sänder från Bathurst, vilken urläcker bana!
Commodore har inte mycket med Opel att göra nu för tiden men alla GMs fabriker byter bitar med varann så det kan ju finnas några gemensamma delar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.