Ny tråd om ämnet bilägande, och i vilken form vi kommer äga vår bil i framtiden.
Personligen så tror jag mer på att någon form av leasing kommer bli det dominerande sättet att äga bil på, man prenumererar helt enkelt på sin bil med service avtal och kan se en hel del fördelar med denna varianten.
Fördelar
* Ett större intresse från tillverkare att göra bilar som verkligen håller då dom har ansvar för bilen.
* Mer "uppdateringar" till bilen kommer att göras tillgängliga då bilen kommer leva längre
* Bilar kan efter en viss tid leasas för en billigare penning för någon som inte kräver det senaste
* Fokus för verkstäder och ÅF kommer ligga på att förvalta kundrelationer och kunden mer än att bara sälja nytt och gå vidare
* Bilar som lever längre och kan uppgraderas istället för att bytas ut är bra för miljön.
Nackdelar
* Man "äger" inte sin bil som man gör idag
* Modifieringar blir svårare då tillverkare/leasingbolag kräver att bilen inte ändras
* Man vårdar inte sin bil lika väl då man "bara" leasar.
Vad tror ni, kommer vi köpa bil som vi gör idag om 15 år?
Kommentarer
Bilpooler kommer nog att växa, framförallt i storstäderna. Leasing, ja kanske!
@Jes_ Ok, om man kör kontant, vad tror du om serviceavtal med tillverkaren?
Man äger inte sin bil, man kör inte sin bil utan man hoppar på en av de bilar som går på någon bana med en rutt som passar en och betalar en avgift för detta.
Hemska tanke!
Jes. Det är bara en tidsfråga! Dessvärre!
Jag tror privatleasingvarianten kommer starkt framöver. Har köpt de senaste bilarna kontant men det finns en del som talar för "prenumeration", därför ska jag nu i 3 år prova konceptet själv! Har beställt en Audi A3 sportback, leverans efter påsk.
Självklart är det inte tal om välgörenhet från handlarnas sida, men det kan vara en viss befrielse att inte äga bilen också. Sen kommer jag så klart att sköta bilen som om jag ägde den själv, är alldeles för petig för att slarva.
Tror också att privatleasingen kommer att öka markant då det är ett väldigt vettigt alternativ för många.
Dock finns det lite att tänka på men för de som inte kör mycket (över snittet) och vanligtvis finansierar sina bilar med lån så är det väldigt bra. (Då man ju ändå inte äger bilen i princip förrän den är betald)
Mina egna erfarenheter är i alla fall goda utav denna form av leasing.
En släkting har kört en Audi i 3 år som skall lämnas tillbaka nu och de är också nöjda. (återstår nu bara att se hur återlämningen fungerar)
I DK där bilarna är dyrare så är det mycket vanligt med privatleasing.
Varför lyxbilar skulle fungera bra i en bilpool förstår jag inte "leifer" ...Någon skall ju betala för dessa och ju dyrare bilarna är destu sämre ekonomi. I en bilpool fungerar bara små enkla och väldigt billiga bilar och vem förväntar sig egentligen mer? Har man ett stort intresse utav snabba och lyxiga bilar så är nog en bilpool inte det första man tänker på. Själv tror jag att en bilpool bara fungerar ekonomiskt om medlemmarna betalar en fast prenumeration och systemet måste verkligen fungera klockrent. För de som behöven en bil en gång om månaden är det ju bra att billigt kunna låna en bil men de som behöver en bil typ 3-5 gånger i veckan? (men kanske bara kör väldigt lite ändå) För dessa människor så måste en bil stå tillgänglig i princip jämt och hur garanterar man detta i en bilpool?
Många familjer som jag har pratat med och som har två bilar skulle vilja göra sig av med den ena men har ändå kvar båda eftersom att det ibland behövs. Många behöver till vardags egentligen bara en liten bil men köper ändå en stor eftersom att det några gånger om året behövs en sådan o.s.v
I min familj så byter vi bilar ofta efter behov och jag tror också att detta blir allt vanligare att man hjälps åt. En del är dock väldigt negativa till att låna ut sin bil men för mig är det inga problem.
Med god grannsämja,bekant eller släktskap så kan man ju skapa sig en egen bilpool där det kanske ingår åtminstone en bil som är lite större med dragkrok eller vad som nu eftertraktas ibland. Kostnaderna för det hela kan också delas rakt av så att rep. m.m inte innebär en "katastrof" för någon enskild.
Detta kräver förstås en del disciplin samt att man ser bilen som ett transportmedel och inte mer som en "familjemedlem".
Även "sättet att bo på" kommer att ändras för många för att möta den dåliga tillgången på billiga bostäder.
Om man då bor tillsammans med vänner/släkt under en tid så varför inte även dela bilar?
Just elbilar tror jag funkar väldigt dåligt i en bilpool p.g.a att en elbil är låst vid laddstolpen så lång tid av dygnet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.