Vi Bilägares forum

Hirschmodifikation av SAAB 9-5 Aero

Hirschmodifikation av SAAB 9-5 Aero

Jag har en broschyr från 2002, med titeln Saab Performance by Hirsch. Denna handlar om hur man kan få modifierat sin Saab 9-5 Aero, genom Hirschtrimning. Detta innebär, bland annat en effektökning från Aerons original 250 hk/350 Nm till Hirschdito respektive 305 hästkrafter och 420 Newtonmeter. Men bränsleförbrukningssiffrorna uppges inte i broschyren.

Då är frågan om bränsleförbrukningen blir oförändrad efter Hirschuppgraderingen?

Uppdaterat: 2014-02-08 11:43

Kommentarer

Svart är ja, bränsleförbrukningen är oförändrad. Dock får du en större overboost med Hirshpaketet än med vanliga Aeropaketet. 40 extra nm när overboosten kommer. Står i instruktionsboken när du får denna.

Att jämnföra en Hirsh och en Aero går inte. Hirshen är urstark, snabb och ett riktigt landsvägsok, och får Aeron att framstå som en "vanlig" bil.

Hirshpaketen från 2002 skall inte jämnföras med de optikpaket som såldes till NG9-3 och NG9-5. Mycket byttes och modifierades under huven.

Uppdaterat: 2014-02-08 12:43

simon, det är inga problem, drivlinan klarar mycket mer, men visst bör man modifiera chassit om man ska utnyttja effektökningen.
Jag rekommenderar plusminus att gå in på Maptun.se och kolla där.

Uppdaterat: 2014-02-09 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det jag märkte när jag chipstrimmade min förra bil en Audi A3 1.8T 150 hk den fick 193 hk efter trimningen var att den faktiskt drog mindre bränsle än innan och att motorn svarade mycket bättre, det verkade som den hade varit sjuk innan den fick chipstrimning. Den enda nackdelen var att man var tvungen att tanka 98 oktan istället för 95. Testade toppfarten innan och efter, den gjorde 225 km/h på mätaren med 150 hk & 240 km/h med 193 hk. Det är ju alltid lite glädjemätare så kanske 218 km/h & 230 km/h var den riktiga toppfarten.

Uppdaterat: 2014-02-09 21:01
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Går det att utrusta en Hirschmodifierad Saab 9-5 Aero, med en elektrisk -eller mekanisk differentialbroms?

Uppdaterat: 2014-02-11 11:05