Hej
Man kan ju på flera tillverkares sidor bygga ihop sin egna nya bil efter diverse konfigurationer och landa på ett pris. Hur ofta är det just det priset som man får köpa bilen för? Vill ju helst ha en färdig konfiguration att ta med istället för att låta någon försäljare föreslå att man ska ha det ena eller det andra. Låt oss säga att jag betalar allt i ett svep, inga avbetalningar. Tillkommer några övriga kostnader typ som leverans från fabrik som man bör tänka på (känns som det ändå bör ingå)? Jepp är nybörjare och första gången jag köper ny bil.
Kommentarer
Tillkommer, du är rolig du!
Mellan 7-15% rabatt ska du ha.
Det beror helt på vilken prisklass man köper, i Golfklassen brukar det inte vara mer än 7% rabatt. Köper man större än Golfklassen brukar det bli minst 10% rabatt. Sedan är det också en fråga om hur populär det aktuella märket är, exempelvis på Opel borde du ha större rabatt än exempelvis VW. En biltillverkare som redan säljer bra är inte så sugen på att ge bra rabatt. Fast minst 7% och vinterdäck tycker jag att du ska minst annars ingen affär.
Och för bövelen, ta in offerter på din byggda bil från flera återförsäljare.
En bekant skulle för många år sen köpa en ny Volvo, han hade provkört, och sen kommit överens med en säljare på telefon. Han åkte dit för att skriva på avtalet, men när han såg att 1100:- tillkom i leveransavgift och 295:- för gummimattor sa han till säljaren "1100:- för leverans kunde jag ha köpt, men 295:- för gummimattor till en bil som kostar 250.000:- går jag inte på, du får behålla din bil"
Han gick därifrån och köpte bilen på ett annat ställe, samma försäljningskedja (Bilia) gummimattor ingick.
Tycker att du skall åka in till några olika handlare "Dake82" och prova lite olika fabrikat och modeller men även se hur du blir bemött.
De olika fabrikatens hemsidor fungerar dåligt och är ofta också dåligt uppdaterade.
Färger och all utrustning är också svår att uppfatta över en hemsida för att inte tala om körupplevelser,komfort m.m
När du sedan vet vilket fabrikat och modell som du föredrar så kan du jämföra priserna över några handlare även om du föredrar specifikt en handlare.
En duktig säljare kan visa dig vilka skillnader det är mellan olika bilar och detta är omöjligt att få reda på via hemsidorna.
Kanske väljer du en helt annan bil än vad du hade tänkt när du får se fördelarna med en annan o.s.v
Glöm sedan inte att kolla upp hur servicen utav bilen fungerar,..hur långa intervaller samt kostnader är viktiga då det mellan olika fabrikat och modeller skiljer mycket. Kanske är ett serviceavtal att föredra hos vissa fabrikat men kolla upp så mycket som möjligt så du slipper överraskningar senare.
Sen finns det ju ofta nån form av kampanj-erbjudanden som redan är rejält rabatterade så om du inte är väldigt noga med "konfigurationen" så kan du ofta få betydligt bättre rabatter på kampanjbilar. Sen finns ju också ibland lagerbilar som ofta brukar vara enklare att pruta på än om du skall ha en helt egen "konfiguration". Jag brukar ha några grundkrav men är sen öppen för förslag på lagerbilar/kampanjbilar om priset bara är "rätt". Vinterhjul är ju inte jämt så lätt att "pruta med" eftersom dom dels är hyfsat dyra numera (om man vill ha kvalitetsdäck) samt inte minst beroende på hur duktig prutare man varit innan man för in vinterdäcken i diskussionen. Men lite rabatt bör man ju hursomhelst kunna få.
Tack och bock för svaren, vi ska provköra i30 och ceed, golf blir tyvärr för dyrt :( . Ska man ta med sig en konfiguration till återförsäljaren för att ge dem en bild av vad man vill ha eller bör man hålla det för sig själv? Jo vinterdäck tycker jag att dem får inkludera samt mattor ska man väl inte behöva betala extra för då vänder jag på klacken direkt.
Ytterligare en storhet tillkommer om man har inbytesbil. Då gäller det att vaska fram bästa mellanpris. Enligt min erfarenhet så kan det vara enorma skillnader i inbytespris mellan olika handlare. Man kan även få bra rabatt på en bil som stått länge i hallen och handlaren vill bli av med t.ex i en färg som inte är "inne" för dagen.
Nej det tycker jag inte "dake82" då det kan ge en bild utav att´du redan har bestämt dig för en viss bil och sådant gynnar nog inte prisbilden.
Säljarna är oftast duktiga på att läsa av sina kunder så det gäller att vara lite "lurig" själv.
Till de bilar som du nämner så har du inte jättemånga valmöjligheter om bilarna fortfarande skall hålla ett intressant pris så det blir inte så svårt att hålla reda på hur du vill att bilen skall se ut då. En Ceed kan t.e.x numera snabbt kosta mer än en Golf men det är den inte värd så försök att tänka på vad som är viktigast.
Behöver du t.e.x dragkrok så försök att poängtera att den är viktig för att affären skall bli av. Blir annars svårt att få ett bra pris på den senare i affären.
Vinterdäck,mattor och t.e.x lastgaller kan man försöka pressa in när affären i princip är klar.
Tråkigast blir det när man själv efteråt måste punga ut med kanske 10-15000kr för saker som man "glömt" bort,...saker som inte är så dyra för handlaren.
Lycka till
VW har ofta s k dragpaket med fabriksmonterad krok och då får du förutom infällbar krok också oftast backkamera och ibland även bättre stereo med stor touch-display. Dessa erbjudanden kan dock variera mellan olika modeller men ofta kostar detta paket inte mera än en eftermonterad, fast krok till andra märken.
F ö finns det ofta kampanjpriser på den vanliga Golfen med den lilla 105 hk bensinaren inkl Masters-paket (autobroms, adaptiv farthållare m m) för 169.900 kr vilket jag personligen tycker är ett rätt OK pris med den utrustningen. Kolla även nya Mazda 3 - ovanligt prisvärd tycker jag och har bl a autobroms som standard. Finns både som halvkombi och sedan till samma pris och Mazda har ju väldigt lång garanti-tid - sen har jag ingen aning om vilka begränsningar som finns för det finns det med all sannolikhet.
Tack igen alla för matnyttig information, börjar med att provköra så får vi se hur det bär.
Åk till olika ÅF och ta olika offerter, klart man får olika rabatter på bilen, allt hänger på hur mycket du bygger för bil och extrautrustning... men numera är det köparens marknad så räkna med att säljaren kommer "bjuda" på en del.
Jo Mazda 3 är onekligen intressant måste jag säga, funderar även på Toyota auris men blev lite konfunderad över det dåliga resultatet i VIB rosttest.
Nya Mazda 3 var helt klart en positiv upplevelse tycker jag - och till vettigt pris för en bil i Golf-klassen. Jag körde en 2 l bensin (120 hk) som var ovanligt snål på bränsle på den testslinga jag alltid kör. Ja - om man nu kan lite på färddatorn vill säga...:)
Saknade personligen mest back-kamera och kanske också den autobroms som fungerar i högre hastigheter. Den funktionen finns men då måste man köpa högsta utrustningsnivån + tillägg för ca: 9.000 kr. Lite dåligt tycker jag nog även om den som sagt har "lågfarts-autobroms" som standard (upp till 30 km/t). F ö en trevlig interiör och den gick rimligt tyst även om jag inte kollade detta så noga. Om inte hybrid är ett krav så skulle jag personligen välja nya Mazdan före Aurisen - men smaken är ju som sagt som baken...:)
Aurisen finns ju som bekant i fler versioner än enbart hybrid och med bensinmotor så handlar det om ganska mycket mindre pengar också.
Även praktisk på så vis att den nu även finns som kombi.
Autobroms borde ju kanske ha ingått eller åtminstone ha gått att köpa till då bilen ju inte direkt hör till de billigare på marknaden.
Kvaliten har vi vid det här laget ingen anledning att oroa oss för.
En annan sak som också lönar sig att diskutera vid nybilsköp är motorvärmare med förgrening till kupén. Man brukar kunna få detta för småpengar jämfört med vad det kostar att eftermontera.
Fast, nu är det kanske inte aktuellt i detta fall, bara ett tips. :-)
Som alltid: en rejäl provkörning är ett måste! Ofta kan man låna en bil över helgen, och kan då få en mycket bättre uppfattning om hur den funkar i vardagen. Åk och handla, skjutsa barn, köra i mörkret, lasta stora grejor, sätta barnstol (om sån är aktuell).
Allt det där som man inte upptäcker när man kör ett varv runt kvarteret.
Tycker det värsta med ny bil är att man undrar vad man egentligen behöver. Speciellt när man har en bil från 2003 och man klarar sig fint utan både tonade rutor, panoramatak, sensorer, backkamera och bil som kan parkera själv. Jag har dock någon ide om att ACC ska vara ett under eftersom det värsta jag vet är att sitta och skruva på luftreglagen : ) . Just som många nämner, hur kommer bilen fungera i vardagen samt service och bränslekostnader är punkt 1 att checka av.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.