Vi Bilägares forum

Har VW kvalitet blivit sämre?

Har VW kvalitet blivit sämre?

Hej. Jag har alltid varit bilintresserad och har nu sammanlagt haft 19 stycken av olika märken, varav flera ”sommarbilar”. Har nu en Mustang V8:a (alla bilintresserade män måste ju någon gång ha en amerikansk V8:a i garaget)! Min ”bruksbil” är en VW Passat 1,8t -03:a (23800mil) som jag ägt i över 6 år och ca 9000mil. Det är den absolut bästa ”bruksbil” jag ägt. Förutom rena service grejer som bromsbelägg m.m. är det enbart en ABS givare som har givit upp nu. Byter olja vid 1500 mil istället för longlife och har absolut ingen rost och alltid besiktigad UA. När man läser här får man uppfattningen av att de nyare VW´s kvalitet har blivit katastrof dålig. Hur ligger det till, själv har jag (efter 6 VW bilar) tänkt att de är lite dyrare men att man köper en bil med hög kvalitet. Kvaliteten tycker jag man kan uttala sig om först efter 10år och 20.000mil :-)
Mvh D.L.

Uppdaterat: 2014-03-16 07:47
D.L.

Kommentarer

Att ABS enheten (alltså inte givarna) ger upp på äldre Passat är ett standardfel och ganska kostsamt att laga.
Jag tror inte VW kvalitet blivit sämre men det förekommer en del problem liksom det gör för i stort sett alla bilmärken.
Skillnaden är bara att media och en del privatpersoner blåser upp felen till att bli gigantiska och omfatta ALLA bilar som säljs trots att det är några få % som omfattas av problem. Det finns inga garantier att man helt slipper problem med en bil oavsett vilket märke det gäller, kolla bara så ofta Toyota återkallats de senaste åren för problem av olika slag och ändå säger en del att Toyota är helt problemfria.

Uppdaterat: 2014-03-16 10:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

leifer vad du tycker det vet jag, men hör och häpna många tycker inte samma som du.
Att media blåser upp saker för att sälja tidningar det vet vi om och det får man ta med en nypa salt.

Uppdaterat: 2014-03-16 11:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu har jag under rätt många år hört så många berättelser om VW- och Audi-bilar med allvarliga motorproblem så jag svarar ja på den frågan.

Alla märken har givetvis problem av olika slag men när det gäller just motorer och växellådor, (DQ-200 i synnerhet), så påstår jag att VAG utmärker sig negativt. På nätet finns hur mycket som helst i detta ämne och något motsvarande finns inte om andra jämförbara mångmiljonsäljande märken som Toyota, Chevrolet, Ford. Knappast någon mediakomplott..

Man får väl gilla VAG ändå men att blunda för dessa väldigt omskrivna problem är lite struts-beteende i mina ögon.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

DSG lådornas problem härrör sig mest för taxibilar med ständiga start och stopp. En del motorer har haft problem med kamkedjan och detta blir åtgärdat på VW bekostnad liksom de flesta andra bilfabrikanter skulle gjort.
Men det är fortfarande bara någon få % som har haft dessa problem av alla de miljoner bilar VW säljer.
läser man att 10 ägare haft problem så verkar det som om ALLA de miljoner sålda bilar har haft samma problem men så är inte fallet.

Uppdaterat: 2014-03-16 11:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vem sopar under mattan? Jag säger bara att det är inte ALLA vag:s bilar som har problem som en del försöker påvisa.

Uppdaterat: 2014-03-16 11:54
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bäst kvalitet har ju generellt japanska bilar, det är väl ingen nyhet direkt. Problemet är att de brukar ha uselt rostskydd. VW eller någon annan tysk bil har väl aldrig haft ypperlig driftkvalitet men de har överlag mycket bättre rostskydd än japsen i alla fall. Det är bara välja vad man tycker är jobbigast att leva med.

Uppdaterat: 2014-03-16 12:49

När det gäller uppmärksamheten om VAGs motorproblem, påminner det mycket om den häxjakt Saab utsattes för i mitten av 2000-talet när det gällde oilsludge och där det verkade som det var något som alla Saab drabbades av.
Senare har det ju framkommit att det enbart var bilar som kördes under vissa omständigheter och att det alls inte var enbart Saab som drabbades utan många andra märken (även Toyota!)'
Det gäller säkert även VAG, eftersom jag har kontakt med några och ingen av dessa har haft några direkta fel.
Jag tror säkert att det finns en del problem och ett av dem står ju VAG själva för när de, liksom många andra, rekommenderar 3000 mil mellan service och det är något som endast bör gälla bilar som körs långt på kort tid med få kallstarter.
Sedan är det säkert som det var i Saabs fall, att det finns de som snålar med oljan och köper det billigaste för att spara några ören per mil.

Uppdaterat: 2014-03-16 13:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta har du helt rätt i saabnisse

"Jag tror säkert att det finns en del problem och ett av dem står ju VAG själva för när de, liksom många andra, rekommenderar 3000 mil mellan service och det är något som endast bör gälla bilar som körs långt på kort tid med få kallstarter.
Sedan är det säkert som det var i Saabs fall, att det finns de som snålar med oljan och köper det billigaste för att spara några ören per mil."

Uppdaterat: 2014-03-16 13:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

leifer:
Man ska ju också komma ihåg att VW även innefattar Audi, Skoda & Seat och där har ju Seat varit det bilmärke som haft ovanligt många fel gentemot Audi & Skoda. Ny VW Golf 1.2 TSI är beställd av min far så vi får se hur många fel den kommer att ha? Det som jag tyckte var märkligt att de slutat med stänkskydd i fram då de påstår att kunderna klagar på att dom skrapar i när man kör över gupp. Det brukar ju per automatik sänka rostskydds betyget i Vi Bilägare. Fast till den bil min far beställt kunde han få detta kostnadsfritt monterat på sin bil vid leverans. Han tog även ett nöd reservhjul som extrautrustning då de ville ha 3000 kr för ett riktigt reservhjul med samma fälg som på bilen. Sedan tog han några smågrejer till som metallic och larm.

Sedan att VW Golf 7 blev vald till årets bil i Japan 2013 som ju tyda på att japanerna också tycker att den är bra, för det var första gången som en tysk bil blev vald till årets bil i Japan. Jag som var med och provkörde tyckte också att bilen var ovanligt bra för en bil i Golf klassens storlek, mycket bra låg ljudnivå och bra komfort, skön styrning (servotronic) standard, liksom adaptiv farthållare & autobroms.

Uppdaterat: 2014-03-16 14:40
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tack för alla inlägg! Mycket intressant att höra vad andra har för erfarenhet av olika bilar. Jag tycker man ska vara öppen för olika märken och inte bara ett :-) Har nyss provkört ”nya” VW Golf både sportskombi och halvkombi. Båda med TSI 1,2. Blev förvånad över hur pigg den var. Även ”nya” Skoda Octavia med TDI och DSG. Som jag skrev innan är jag imponerad över kvaliteten på min gamla Passat. Orginalljudämpare, orginal bateri och inget mer än en ABS givaren (har kollat upp det på ”min” verkstad) som givit upp på 11 år och 23800 mil. Var nyss och kollade på en Kia Cee´d crdi -10:a men jag tyckte tyvärr den var för bullrig och inte alls lika sköna säten som Passaten och dyr service.
// D.L.

Uppdaterat: 2014-03-16 21:58
D.L.

Dan - den Ceed som du provade (den gamla modellen) har mycket riktigt helt värdelös körställning/körkomfort - i alla fall för mig. Jag fick mer eller mindre kramp i högerbenet efter bara ca: 1 mils körning. Så oavsett hur bra bilen var så var den omöjlig för mig personligen. Det bilbytet resulterade istället i en Golf Variant 1,6 TDI Bluemotion (-12) där sätena är helt överlägsna komfortmässigt för oss i vår familj.

Uppdaterat: 2014-03-17 10:51

När det gäller VAG och 3000 milaservice, så tror jag bestämt att SEAT inte har det, utan en vanlig 1500 mila intervall. Vilket i så fall är extra intressant, då det är likadana motorer.

När det gäller kvalitet på nyare kontra äldre bilar, så tror jag inte att det är någon egentlig större skillnad. Barnsjukdomar kommer alltid att finnas, likaså enstaka måndagsxemplar, av alla fabrikat.
Däremot kan man nog tänka sig att då nyare bilar har mer utrustning, så blir det fler möjliga felkällor.

Uppdaterat: 2014-03-17 13:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pi – Jag kände precis likadant, stolar och körställningen passade inte mig alls heller. Annars var bilen både rymlig och bra motor/växellåda. Jag förstår att ni valde er VW Golf. Har även provat den nya modellen av Kia Cee´d som jag tycker har snygg design och instrumentering. Där satt jag okay men tyvärr hade den hade nästan samma ”bullermatta” som den gamla… De gamla VW Golfarnas största nackdel var just bullret men de nya är ju riktigt tysta och bekväma.
//D.L.

Uppdaterat: 2014-03-17 20:42
D.L.

Om VW's kvalitet pekar uppåt eller nedåt vet jag inte men visst har deras bilar typfel, precis som de flesta andra biltillverkares. Lite kul läsning är länsförsäkringars maskinskaderapport, som bryter ner felfrekvens mellan en del populära modeller. Finns för 2013 här: http://mb.cision.com/Public/152/9371680/8173f769484f3fae.pdf

Värt att tänka på angående rapporten är att den innehåller bara fel som täcks av maskinskadeförsäkringen, vilket i LF's fall betyder upp till 10000mil. Typfel som brukar visa sig först efter detta miltal kommer inte med.

I rapporten kan man t.ex. läsa att kondensorn och ABS-givare är en svag punkt i Ford Focus. Check på dom, fick båda problemen på den tiden jag ägde en sådan. Fick även fel på drivaxlarna vilket är ett annat typfel hos Focus. Och dålig tändspole. Och..

Och i rapporten kan man, hör och häpna, läsa att VW och Audi är rejält överrepresenterade vad gäller motorskada med avseende på kamrem/kamkedja. Så visst är VW's kamkedjehaverier ett faktiskt problem. Och inte tusan står VW för alla kostnader som någon påstod - det här är typexempel på sådant som verkstäderna passar vidare till maskinskadeförsäkring vilket brukar innebära ett par-tre tusen i självrisk för bilägaren och lite tråkigare försäkringspremie för alla andra bilägare av modellen. Vartenda fall i rapporten är ju just ett försäkringsärende så om VW utöver detta även reparerar/byter motorer och växellådor för dessa fel själva (i större utsträckning än normalt) så är det sådant som inte snappas upp av rapporten. Jag frågade en VW-mek om kamkedjorna en gång och han bekräftade problemet och suckade över longlife-intervall. Som kuriosa kan man nämna att just Ford Focus, som annars med marginal toppar listan över skadefrekvens, har minst antal motorskador i urvalet. Olika typfel på olika bilar.

Hur var det med växellådan då? Rapporten säger: "De bilar som drabbas värst i vår undersökning är Peugeot 307, VW Passat, VW Golf V och Audi A6. Övriga modeller vi tittat på drabbas bara av ett fåtal växellådsskador". Då vet vi det.

Så... Olika bilar har olika typfel. Ofta när problem blir omtalade på forum och i media så ligger det faktiska problem bakom. Trådskaparen frågade om VW och VW (VAG) har de senare åren haft rejäla problem bland annat med kamkedjor och vissa DSG-lådor.

"Har VW's kvalitet blivit sämre?" -Vet ej.

Uppdaterat: 2014-03-17 23:05

Har VW kvalitet blivit sämre? JA!!!!

Vi har en Golf 6 - GT beställde den fabriksny då vi ville vara säkra på att vi skulle få en problemfri bil men ack så fel vi hade, vi har inte haft annat än problem med den. Den har varit inlämnad flera gånger gånger, sist 3 månader sen för ett motorbyte. Vi var inne för några veckor sen då den börjat låta som en traktor, men VW påstår att det ska vara, inget som behöver någon åtgärd! Vi planerar att bli av med bilen så fort vi kan!!
Varje gång vi berättar detta så tror folk knappt att det är sant, "Golf ska ju vara den bästa bilen" - NEJ!! Inte nu längre, deras kvalité har sjunkit enormt!! Kommer aldrig köpa en VW igen!! Rekommenderar ingen att göra det! Deras nya bilar är värdelösa!

Uppdaterat: 2014-03-31 18:36

Kar0lina funderar i en annan tråd på att köpa - en Golf. Hur seriöst är det? Un0.

Uppdaterat: 2014-03-31 19:15
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Du läste nog inte ordentligt, det var en 5:a, min kritik riktas mot de nya modellerna!

Uppdaterat: 2014-03-31 19:34

Ja, du Kar0lina, du är ju begåvad utöver det vanliga. Kul att du ens funderar på en Golf när du så initierat skriver:

"Kommer aldrig köpa en VW igen!!"

Är du dum på riktigt? Svaret på frågan är sannolikt; Ja.

Uppdaterat: 2014-03-31 19:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

VW Golf 5 och VW Golf 6 är ju samma bil bara att VW Golf 6 fått facelift, annars är det samma grundkomponenter. Hur kan då VW Golf 5 vara bra och VW Golf 6 vara skräp enligt Kar0lina? [img]http://smileyshack.files.wordpress.com/2010/12/smileyslaughing_lol_evil_100-101.gif?w=15&h=20[/img]

Uppdaterat: 2014-03-31 21:07
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer:
Orsak till att man fick problem med kamkedjorna på VW var att 5w-30 longlife motoroljan är för tunn för att smörja kamkedjan som då ledde till att den kuggade över. Hade man använt en 0/5w-40 motorolja hade kamkedjorna klarat sig men då jakten på bensindropparna är viktigare så uppfyller ingen motorolja med 40 i viskositet VW 504.00 som är minimumkravet från VW:s sida på nyare modeller. Använder man en 40 olja så slipper man dessutom fylla på motorolja.

Uppdaterat: 2014-03-31 21:29
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

På Golf 5 är exempelvis Mobil1 0w-40 och Castrol Edge 0w-40 godkända. Men inte på VW Golf 6. Men vem bryr sig om motorn drar några droppar mer bensin? Det viktigaste är ju att smörja ordentligt.

Uppdaterat: 2014-03-31 21:32
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

VW har blivit sämre. Även Audi. Nu vet jag inte om nya Golf 7 kommer vara bättre men VW-gruppen har gödslat med skräp senaste åren med motorer där kamkedjan är känslig och rasar. Med DSG-lådor som rasar. Vi pratar inte om några små obetydliga komponenter utan typ det som är det dyraste som finns att laga på en bil. Vet inte om Golf 5 skulle vara bättre än Golf 6, kanske bara det att Golf 5 inte hade lika många motorer som hade kamkedja. Golf 6 är ju lite av fattigmanna Golf 5 efterso huvudanledningen till att VW gjorde facelift av Golf 5 var ju för att spara pengar. Golf 5 var för dyr att tillverka helt enkelt.

Uppdaterat: 2014-03-31 23:13

Golf 6 Variant är ju ytterligare en "hybrid" - den har såvitt jag förstått fått behålla den "dyrbara" dörrkonstruktionen från Golf 5:an...:)
Gissar att Jetta av motsvarande årsmodeller också har kvar de "dyrbara" dörrarna som tydligen ersattes av en enklare konstruktion på vanliga Golf 6:or. Sen har väl rätt många Golf 6:or sålts med den lilla 1,6 l dieseln och manuell låda och där har nog bekymren varit avsevärt mindre om jag förstått diskussionerna rätt.

Uppdaterat: 2014-04-01 09:25

"Kvaliteten tycker jag man kan uttala sig om först efter 10år och 20.000mil :-)" skriver frågeställaren.

Då är det bara att gå ut i trafiken och se efter vilket märke som det finns flest av av de som är tillverkade före 2003.
Man ser t.ex. fler Golf och Passat än Corolla och Avensis från början av -00 talet.
Men det självklara valet med den högst tveksamt vetenskapliga metoden blir ju en Volvo :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

De VW som går sönder har sämre kvalitét än förr och de som inte går sönder har bättre kvalitét. Köp en av de som har bättre kvalitét.

Uppdaterat: 2014-04-01 12:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Eller köp en bil som återkallas mycket, det är bara för att tillverkaren bryr sig om dig så förbaskat mycket. Dessutom när pinnbultar till topplocket glappar upp vet man ju att det är ägarrelaterat... Ett handhavandefel helt enkelt, som IKEA, "glöm inte efterdra"...

Uppdaterat: 2014-04-01 12:58

Jag tycker att det är märkligt att alla körskolor här i Haninge har VW Golf 7. Hade den modellen varit behäftad med en massa fel så skulle väl de välja någon annan bilmodell. Deras bilar måste ju rulla då det är deras levebröd.

Uppdaterat: 2014-04-01 15:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer:
Vi får se hur det kommer att gå med min fars VW Golf 1.2 TSI, den ska komma till påsk. Om det kommer att vara mycket problem med bilen eller om den kommer att vara felfri.

Uppdaterat: 2014-04-01 18:37
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

När jag köper ny bil nästa år står Golfkombin med manuell 1.2 TSI motorn överst på önskelistan, men helt övertygad om VW:s kvalitet är jag inte. Jag har ju läst i olika sammanhang om oljeförbrukning i TSI motorerna och förklaringen skulle vara att det tillhör motorkonstruktionen. Har inte hört eller läst om oljeförbrukning i andra nya bilfabrikat och jag köper inte en bil för 200000kr som jag skall behöva regelbundet kolla oljan, det har jag inte gjort på bilar sedan jag hade 5000kronors Volvo med över 25000 mil på mätaren. Sedan har vi problemen med kamkedjan som de nu har ersatt med kamrem på senaste 1.2 TSI motorn om jag har uppfattat rätt. När jag hade golfar på 90 talet upplevde jag VW:s motorer som bra konstruktioner med lång livslängd.

Uppdaterat: 2014-04-01 21:07

leifer:
Just det med kamrem och manuell växellåda. Kampanjpris 169.900 kr för en fabriksny.

Uppdaterat: 2014-04-01 21:57
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer:
Jag gillar inte DSG och hoppas att VW slutar med dom helt. Nu är den bilen min far beställt med manuell låda. Han tog lite krimskrams extra som metallic, larm & reservhjul blev 178 totalt. Har fått råd av en oljeexpert att byta motorolja till Mobil1 0w-40 efter några hundra mil när motorn är inkörd.

Uppdaterat: 2014-04-02 22:34
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det är återkallningarna hos Toyota som gör livet värt att leva.

Uppdaterat: 2014-04-04 09:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Pratade med en kompis igår, han har egen taxi, en VW buss. På den har de bytt både motorn och DSG-lådan på garantin!
Som tur var, så hände det innan garantin hade gått ut, bara bytet av växellådan hade annars kostat honom 47.000 plus moms..
Motorn började plötsligt dra mycket olja, det blev en ny. Även det på garantin.

På plussidan ska sägas att VW tagit detta utan att knota. Men... hade nu varit så att det skulle ha tagits ur egen ficka, då..
Hans bil har nu gått 24.000, lika mycket som min gamla Cittra. Som har kvar originalmotor och automatlåda...

Uppdaterat: 2014-04-05 18:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Hackenbush skrev:

Vem sopar under mattan? Jag säger bara att det är inte ALLA vag:s bilar som har problem som en del försöker påvisa.

Här står det om de andra som har problem.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2507401/Volkswagen-recall-cars-worldwide-faulty-gearbox-light-fuses.html

Uppdaterat: 2014-04-05 21:31
Elbil2

Om en del skriver i tidningarna om de problem de haft med bilar så etsar detta sig fast och blir någon form av mantra för en del som inte gillar bilmärket. Alla de andra miljoner ägare till samma typ av bil som aldrig har dessa problem hörs naturligtvis inte eftersom de inte behöver göra sin röst hörd.

Uppdaterat: 2014-04-06 12:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

har en släkting som har haft en mazda 323 -från sen 90-tal motorn fick renoveras vid 16.000mil 27.000:- har ej riktigt fått fram vad som var symptomen förutom att den ska ha gått illa, vid 22.000mil blev bilen påkörd bakifrån och inlöst, tydligen var den många som råkat ut för detta

vid felsökningen hade toppen plockats bort vid felsökning, dom kunde återmontera den för ett par 1000 lappar om dom inte ville ha den renoverad

Uppdaterat: 2014-04-06 17:04

a128: Que?

Uppdaterat: 2014-04-06 17:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

a128: Dags att dra ner på koffeinintaget?

Uppdaterat: 2014-04-06 18:08

VW har sämsta tekniska kvaliteten av alle Europeiska bilar, det vet nästa alla i dagens läge. Glöm statistik, riktig kunskap om saker och ting är det som gäller. Lev och lär kära vänner! Hoppas VW sluta jaga pengar och börjar ens försöka att göra bilar som skulle hålla mera än 2 år som de håller i dagens läge. Kapitalism är nog det sämsta som vi människor hittat på för ingen vinner på det!

Uppdaterat: 2014-04-06 18:30

Kanske är det dags för Peugo att dra ner på intaget av koffein, han också. Men visst, jag fick mig ett riktigt gott skratt!

Uppdaterat: 2014-04-06 19:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Du tror du är smart men icke sa Nicke!

Uppdaterat: 2014-04-06 19:26

Tveksamt att Trabant skulle vara att föredra! Men alla är vi olika!

Uppdaterat: 2014-04-06 20:52

Nu är ju Peugo:s ideal och favoriter inte så långt ifrån varandra. Så en Trabant är ju rätt så rätt;-)

Uppdaterat: 2014-04-06 21:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kan tillägga när det gäller taxin jag berättade om, att den körs i landsbygden, av en förare som kör föredömligt mjukt. Tänk om alla körde så mjukt!

Pratade med en annan bekant i helgen, han berättade om en ytterligare DSG-låda med problem. Den går ibland in i limphomemode, och verkstaden kan inte hitta felet. Han köper manuell nästa gång...

Uppdaterat: 2014-04-07 08:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

MVH AL: Om du är intresserad av att läsa fakta som styrker att VW haft problem med växellådor och motorer de senaste åren så är det bara att läsa maskinskaderapporten jag länkade till tidigare i tråden.

Du verkar driva en tes att VW i själva verket har mycket högre kvalitet än vad köpare och spekulanter vittnar om på forum, och att företaget i större utsträckning än andra tillverkare skulle vara drabbade av osjälig kritik. Bevisbördan för den tesen ligger nog på dig.

Uppdaterat: 2014-04-07 08:41

Orkar inte bry mig om det här tjafset om Toyota emot resten av bilvärlden i allmänhet och VW i synnerhet.
Jag tror det blir så som det alltid varit att de som gillar Toyota köper deras bilar och de som gillar Vag:s bilar köper dem och inget kommer att ändra detta såvida inte någon får problem med någon av bilarna och detta kan hända både Toyota och Vag, för ingen är felfri. Skall man kolla felantalet på bilar skall det kollas på % av sålda bilar och besiktningsstatistik och inte av en del tidningsskriverier som gärna blåser upp allt till gigantiska proportioner. När det gäller kvalitet på nämnda bilar så är det ingen här som behöver komma med någon bevisbörda.
Antalet sålda bilar talar sitt tydliga språk.

Uppdaterat: 2014-04-07 09:21
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

leifer, du har förstås rätt att tro vad du vill, detta tänker jag inte försöka ändra på för det är en omöjlig uppgift.
Dina referenser ger jag inte mycket för då det fattas en hel del information som du säkert har svårt att ta reda på liksom jag har.
Min inställning när det gäller bilmärken kommer du inte att kunna ändra på för min erfarenhet av bilar har jag skaffat genom att äga de bilar jag pratar om. Har du ägt någon av de bilar som du talar illa om?

Uppdaterat: 2014-04-07 10:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ah, förlåt leifer, jag visste inte att du jobbade för VAG. Det är ju klart att du kan ge konsumentupplysning om Vag:s produkter om du jobbar där. Jag jobbar inte där utan kör endast med deras produkter så jag skall hålla tyst.
När det gäller mitt ägande av Vag:s produkter så kan i alla fall jag säga att det är bra kvalitet då jag inte själv haft några problem med de bilar jag ägt, men vad betyder det jag säger, ingenting.

Uppdaterat: 2014-04-07 14:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Leifer - rent allmänt skulle i alla fall jag personligen ta skriverier i tidningar som anser sig vara "sannings-sägande" med en synnerligen stor nypa salt . De gånger man själv varit med om nåt som senare skrivits om i någon tidning har man knappt känt igen situationen ö h t så att ta TV's artiklar som nån form av sanning skall man nog inte göra om man dessutom vill framställa sig själv som "konsumentupplysare". Jag håller alltså till stor del med Hacken så kan vi inte nöja oss med att det är jättebra om var och en är nöjd med sina bilar utan att hela tiden behöva snacka ner andras bilval ? De som är missnöjda av egen erfarenhet lyssnar jag gärna på men tyvärr inte "referat" ifrån andra - som dessutom många gånger har en egen agenda som kan gå ut på att just tala nedvärderande om ett annat märke. Och kalla för all del inte dina inlägg konsumentupplysning leifer - och de enda du antagligen "upplyser" är oss här som brukar vara delaktiga i diskussionerna och redan hört denna "konsumentupplysning" åtskilliga gånger. Berätta gärna vad som är bra med ditt eget bilval och likaså egenupplevt ros och ris med tidigare bilar du ägt men nöj dig med det. Att upprepa ett mantra hela tiden ger inte nåt positivt i slutänden. Sen ogillar jag kommentarer a'la "Så klarar du inte att erkänna...." för det tyder bara på att den som uttalar detta tycker sig veta bättre och sitta inne med sanningen. Vi borde nog lite till mans inse och "erkänna" att vi på intet vis är allvetande och att "sanningen" inte jämt är så enkel som den kanske kan synas och att den dessutom kan variera ifrån person till person.

Uppdaterat: 2014-04-07 14:53

Jag har inte sagt att jag "köper" nån speciell berättelse men jag lyssnar på den som haft egna erfarenheter men den som bara återberättar nåt lyssnar jag inte speciellt mycket på.

Uppdaterat: 2014-04-07 17:39