Precis som överskriften säger.
Kan Opel vända på bilden och bli ett positivt märke igen.
Hur ?
Varje gång det skrivs något om opel ,spelar ingen roll vilken bil tidning så kommer det in en massa negativa kommentarer om märket (rosten ,elektroniken och självklart Saab mm).
Hela tiden skrivs det negativt om mittkonsoll och knappar men ingen kan se att de kanske är lättare att använda än en massa undermenyer. titta bara på Volvos mittkonsoll men den ÄR ju så himla överskådlig.
Hur många tror ni har en positiv bild om Opel som har tänkt att provköra en ny bil ? ,eller nyare begagnad ?
Går det vända den negativa bilden om Opel ?
Uppdaterat: 2013-06-28 13:08
Kommentarer
Frågan är väl BueberryDox om bilden verkligen är så negativ.? I Sverige har visserligen Opel gått kräftgång senaste 20 åren då generalagenten var mer intresserad av att sälja Saabar. Totalt i Europa är ändå Opel 3e största märke 2012 , så onekligen tilltalar märket fler än dom flesta andra märken.
Om vi riktar i oss på hemma marknaden då. Jag vet att Opel säljer/har sålt bra i Europa.
Visst har vi haft en dålig generalagent i Sverige men det kan inte vara hela sanningen.
Ja kan inte minnas ett test där en Opel har slagit en VW i vilken modellklass som helst.
Är verkligen VW så överlägsna ? Eller får tidningarna mer reklampengar av VAG koncernen ?
Det största problemet för Opel är GM. När Opel inte får sälja sina bilar i USA & KINA som är de största bilmarknaderna så är det svårt att överleva med endast försäljning i Europa. En annan sak är också att det kommit fler bilmodeller som ger stora brödskivor för pengarna, förut var Opel det märke som gav mest bil för pengarna, fast numera finns det Skoda, SEAT, Dacia, KIA, Hundai osv, som tar stora marknadsdelar där Opel förut var ensamma. Av alla bilar jag ägt så har det varit flest Opel, 1 st Opel Kadett C 1,2S, 2 st Opel Kadett GSi 16v, 1 st Opel Kadett GT Sedan 2,0i, 1 st Opel Astra GSi, 1 st Opel Corsa A 1,2S & 1 st Opel Astra Coupé Turbo = Totalt 7 Oplar totalt har det blivit medan bara 2 Audi än så länge. Tror även att Volvo kommer få svårt att överleva.
crister_1 har rätt, Opels representanter har ett jättejobb att övertyga bilköparna om att deras bilar är köpvärda.
Jag köpte en Golf i slutet av 80-talet och en bekant en Kadett samtidigt. Det var ganska enkelt att jämföra de här, de gick ungefär lika mycket per år och under lika förhållanden. Båda fungerade bra, men efter fem-sex år började det visa sig. Medan Golfen fortfarande såg nästan ny ut började rosten komma på Opeln och ett par år senare var det dags för byte av plåt.
Det var intressant att jämföra just de här två och där såg man skillnaden, men det var innan Opel satte igång med rostbekämpning.
Det kan dröja decennier innan man tvättat bort roststämpeln i bilköparnas medvetanden. Det kan gå, om man jämför med Renault som efter att de hamnade under Volvos säljorganisation, helt har fått bort roststämpeln, rost som tidigare var synonymt med Renault.
Idag har Opel minst lika bra rostskydd som de bästa andra jämförbara bilarna.
Men för att övertyga om det krävs arbete och massiv information och jag tror att det vore värt mycket om man kunde ge kunderna ett generöst, långvarigt och omfattande seriöst garantiåtagande när det gäller rost.
Ja,Kadetterna(E modellen) hade "ärlig rost" om man kan kalla det så. Alltid skärmkant/hundbenbet bak samt trösklarna medans Golfen fick tyfus lite varstans/överallt, stora rostblemmor mitt på dörrarna tex.
Som jag ser det har Opel haft två rostperioder.50-talare samt 85-95.
50talarna/tidiga 60talare lade grunden för rostrycktet. Vissa kom väl hit obehandlade och lackerades i sammansättningsfabriken i Hammarbyhamnen.
65-85 var Opel inte sämre än nåt annat.
85- kom Kadett E modellen som spädde på Opels rostryckte igen. Den hade en del bla miljövänlig vattenbaserad lack var sparsamt underredsbehanlad och rostade friskt, skärmkant bak/trösklar i första hand. Även första Astra modellen(F) samt Vectra (A) hade liknande rostproblem.
Med Vectra B (96-) blev det en klar förbättring och from Astra G (98/99-) har väl Opel ett av dom bättre rostskydden idag så rostramsor om Opel tar jag idag med ett flin.
VW gör mycket bra bilar men lite grann är det nog så (Jes) att det inte är lätt att peta ner VW. Ungefär som att vissa hockey/fotbollsspelare alltid blir uttagna i landslaget...ibland på gamla meriter.
Vid ViB test av nya Astran 2009 skrev man så här:
"Kollegan hoppade in i Opeln, jag i Golfen och sen bar det av ut på krokiga och skumpiga landsvägar. VW: s direktinsprutade och turbomatade 122-hästarsmotor drev med kraft, fjädringen kändes fast och bekväm, styrningen exakt. Jag satt bekvämt i förarstolen och gottade mig åt körningen.
– Nej, ni Opelkillar, bättre än så här kan det inte bli, tänkte jag.
Men det kunde det, upptäckte jag när vi bytte bil. Opel Astra har en spänst, stabilitet och följsamhet som inte ens VW Golf riktigt kan matcha. Men så har Opel också jobbat hårt med att göra sin nya bil till klassens bästa körmaskin."
Slutsumeringen blev: Opel Astra kör i kapp Golf, men inte förbi....
Vi hade fyra Oplar på 80- och 90-talen. På den gyllene tid när vi fortfarande bodde i Sverige. Jag hade en Kadett GTE och sedan en Ascona (sista modellen innan de bytte namn till Vectra). Hustrun hade en bakhjulsdriven Ascona och sedan en Kadett Kombi. Vi hade inga som hellst mekaniska problem. Den enda bilen vi hade rostproblem med var Kadett Kombin-90. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en Opel igen nu när märket säljs i Australien. Problemet för Opel i Australien är att det är helt okänt. Det bekräftar min tes att ett dåligt rykte faktiskt är bättre än inget rykte alls.
Det gick att ändra Opels rykte i mitten o senare delen av 60-talet! Från rostig gubbil till SM o EM vinnare i rally!
Vilket märke har mest SM-titlar i rally? Just det Opel!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.