Jag läser med stort intresse Vi Bilägares biltester.
Jag saknar tester över fyrhjulsdriftens inverkan på olika biltyper med olika driftsuppbyggnader. Efter egen erfarenhet kan jag själv konstatera stora skillnader mellan bilar uppbyggda med framhjulsdrift och "eftermonterad bakhjulsdrift" typ Halda i exempelvis Volvo, Volkswagen m.fl. där bakhjulen hela tiden bromsar framhjulen och de är bra vid svårframkomlighet och start men negativa vid hög fart i halt väglag.
Alternativet är bilar med kontinuerlig fyrhjulsdrift typ Audi Quatro äldre/enklare bilar som redan är känsliga för ojämt slitna däck och dessa är stabilare än Halda-typen.
Nästa alternativ är bilar som kan driva på det eller de hjul som har fäste/rullar fortast på bilen typ nyare Audi och BMW x-drive där bilarna är framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna, etthjulsdrivna allt efter väglag som ger mycket stabilare gång i bilen i låg som hög hastighet bara en regnig dag och mycket mer i snöhalka. Det kräver förstås ett kraftfullt elektroniskt stabilitetssystem.
Idealet är förstås en liten elmotor i varje hjul men den uppbyggnaden dröjer kanske 20 år!
Vid olyckan på Tranarpsbron gäller förstås enbart hast efter förhållande till dimma, snöfall och ishalka och känna med styrrespons och bromsrespons hur väglaget är ! Känn din bil !. Där räcker ingen fyrhjulsdrift i världen !
Kommentarer
:-) Jes, ovanstående är inte en fråga utan ett inlägg med ett påstående.
Jag säger "Jaha".
Nackdelen är ju att somliga tror sig kunna köra desto fortare, kanske inspirerade av Audis reklam.... ;-9
Men, ingen 4-hjulsdrift i världen kan övervinna naturlagarna!
Det har också visat sig vara stora skillnader mellan olika typer av system när det gäller förmågan att ta sig fram. Vissa bilar kan bli stående med ett slirande hjul medan andra tuggar sig fram utan bekymmer. Läste ett test i en motortidning, minns bara inte vilken..
Precis hultarn och jag har berättat detta tidigare att man frågade en bilbärgare om de märkt någon skillnad i trafiken nu när allt fler kör fyrhjulsdrivet.
Han svarade att p.g.a. övertro på fyrhjulsdriften så står alltid de bilarna längre ut på åkern vid avkörning än de utan fyrhjulsdrift.
Jag valde slungan Jes, jag kunde få 50 st slungor för priset av din bil.
Men jag håller med. Jag HATAR snö!!!
Jag gillar snö.....på vykort.
Vill göra ett inlägg om de olika systemen efter som det i mitt tycke inte utreds/skrivs om på ett för konsumenter bra sätt
Det har skrivits löpmeter i frågan om vilket system som är bäst, dessvärre ser jag nästan alltid begrepps förvillingar och okunskaper i dagspress och tidningar, som bjuder på direkta felaktigheter, många gånger känner man stark smak av favoriseringar av särskilda märken och dess system
Jag tycker det är bra att man beskriver principen som en teknik jobbar med, men det räcker inte enskilt som råd om det är bra eller dåligt system, det gäller att testa oxå alternativt oxo pedagogiskt förklara vad det betyder för dig
Jag anser att fyrhjulsdrivnas system är ett steg bättre än tvåhjulsdrivna
Det finns dessutom klass skillnader mellan de fyrhjulsdrivna systemen
Om vi håller oss till fyrhjulsdrift för personbilar är dom många
Det har helt enkelt uppstått ett behov att kunna stängaav/regler den kontinuerliga drivningen på fyra hjul elektroniskt, annars kan man inte få främst moderna antisladdfunktioner att fungera med bilen
BMW insåg detta och tog fram sin X-drive 2003 som man introduserade i X3:an
Dom äldre teknikerna med viskokopplingar och differentialbroma var det faktiskt inget fel på som teknik. Det handlar i stället om vad tillverkaren hade för syften och hur man dimensionerade och tillverkade dem
Subaru, Audi och Ford var tidiga med fyrhjulsdrift, detta för att man tävlade i rally och enligt reglementet för tävlandet var bilmärket tvungen att ha en sådan bil till försäljning som standardbil
Dessa system var fantastiska, både snabba i sin reaktion och hållbara, betänk att bilarna hade 800hk i rally på slutet av 80:talet, en sådan bil kunde vara ford cosworth med 220hk i Svenson utförande, under denna tid ägde knappt någon en fyrhjulsdriven bil
Ovan nämnda tillverkare kunde fortsatt sälja andra bilar med samma system som var mycket bra i fler bilmodeller
Eftersom fyrhjulsdrift blev allt mer populär började andra tillverkare att också leverera, däribland Volvo
Volvo utvecklade en fyrhjulsdrift med ett av ovan system, utan koppling till rally
Utvecklingen gick sannolikt fort, eftersom dom kom sent in med sin teknik samtidigt som behovet av något annat system redan hade uppstått, Volvos system blev alldrig bra, dessvärre misstänker jag att i Volvo landet Sverige blir det lätt att skylla på tekniken(istället för Volvo) vilket har klart färgats i diverse tidningar (det blev som att fyrhjulsdrift inte fanns förrän Volvo hade det till försäljning)
Hur funkar tekniken idag, låt mig förklara:
Permanent alternativt automatiskt inkoppllingsbar (jag generaliserar nu på personbilar inte Jungel jeepar, med Permanent menar jag kontinuerlig drift på drivaxlar fram och bak)
Bilar med permanent är alltid(förtydligande läs alltid) bättre än automatiskt inkoppllingsbar fyrhjulsdrift. Låt mig förklara så här, om ett system är blixtsnabbt på att fördela om kraften från helt framhjulsdriven till vars tusan kraften behövs(bakhjulen), hur snabbt är då inte ett annat system som redan har kraften där? Svaret är givet
Denna snabbhet får särskild betydelse i det före vi som personbilsförare kommer att drabbas av, dvs halt väglag (snö/is och vått gräs etc Vid en jämförelse mellan fyrhjulsdrifter mot varandra är detta med snabbhet uppenbart
Exempel på bilar med permanent fyrhjulsdrift är Subaru, BMW med x-drive några Audi modelle
Exempel på bilar med automatisk inkoppllingsbar fyrhjulsdrift är Honda och bilar med Haldex
För de som tänkt sig dra husvagn är detta av särskild betydelse, jag har träffat de som är besvikna på fyrhjulsdriftens funktion
En tillverkare som inte nämns ovan är ju Mercedes vars 4-matic system också är i huvudsak mekaniskt med en planetväxel efter växellådan som fördelar kraften mellan fram- och bakhjul. Nyare varianter har även en koppling i samband med mittdiffen som kan ändra kraftfördelningen mellan fram och bak. Sen tycker jag det är fel att kalla BMW:s xdrive för permanent. Grundprincipen för xDrive är exakt den samma som för Haldex, alltså att man har en koppling som aktiverar ena axeln vid behov. Skillnaden är att BMW kopplar in framhjulen istället för bakhjulen och att kopplingsingreppet sköts av en elmotor i xDrive.
Som svar till Skodaägare om x-drive: Fel.
BMW system är permanent så som jag tidigare sa.
BMW kopplar inte in framhjulen vid behov, utan har en fördelning av kraften ca 40% fram och 60% bak som grund, systemet är fantastiskt på det sätt att bilen kan snabbt och steglöst reglera fördelningen, detta är viktigt för BMW:s paradgren dynamik, nu kan bilen alltså balanseras i kurvor med hjälp av kraft från motorn i stället för bara med bromsarna, bilens fyrhjulsdrift är stabilare på väg jämför med tidigare då bilen kunde både understyra och överstyra som de äldre systemen gjorde(man talade då om att styra med gasen).
Det är rätt Mercedes gör förstås också fina system
Jag kör nu själv min andra BMW X3:à
Har haft tidigare Honda och Ford
Det jag ville lyfta fram var alltså permanent alt automatiskt inkoppllingsbar
Detta har betydelse vid framkomlighet på halka, vilket ofta blir problem för husvagnsägaren på vått gräs
alltså när man drar någon ting bakom bilen, här har jag sett många förvånade nybilsägare
där framhjulen börjar spinna, det gäller ju som bekant att försiktigt släppa på kraften , vilket inte alltid händer om den bara "slås på" elektroniken verkar få fnatt och kan inte bestämma sig för vars det finns grepp, och så skal den tänka att den är framhjulsdriven
Det sämsta jag själv sett är Honda CRV, köp inte den om du satte fyrhjulsdrift främst och äger husvagn
Ett tips är att använda internet
Googla "problem Haldex", har noterat att Haldex har tappat en kund som Ford, noterar oxo att Audi bara använder Haldex till bilar med tvärställd motor, vilket förstås är vitsen med detta systems (fullt med kompromisser)
Att Haldex styrs med hydralolja och BMW använder en elmotor är en skillnad, men det känner väl alla till att hydraltekniken aldrig kan bli lika snabb som en elmotor...
Haldex är en smart kompromiss och affärside ungefär som Windows, skall passa alla, fokusera på framhjulsdrift för bränsleeffektivitet och samtidigt kunna monteras på bilar med tvärställd motor, dvs nästan alla idag förekommande bilmodeller, och de flesta behöver inte riktigt bra fyrhjulsdrift, eller kommer inte att märka något
Subaru är noggranna att framhålla sin fyrhjulsdrift som symmetrisk
Det är i dessa Haldex tider väldigt smart av dom
Eftersom Subaru har längsmonterad motor blir dom i stort ensamma idag med sitt kraftuttag i mitten efter växellådan och därefter lika långa drivaxlar mot fram/bak samt respektive hjul, så som det faktiskt alltid var förr(rally)
Ford Escort var en bil med tvärställd motor, fast rally versionen var faktiskt en helt annan bil eftersom Escort Cosworth hade längsmonterad motor och fyrhjulsdrift, idag är det bara Subaru och premiummärken som inte kompromissar med detta på sina bättre modeller
Till Skoda ägaren: Aha du har läst auto motor o sport, nu förstår jag
Då hade du ju rätt...not!
Här finns nu en massa sköna nya begrepp, vectorisering, och så ser jag att min BMW har tvärställd motor, och samma typ av fyrhjulsdrift som Haldex och som också i princip används i minin, dessutom har Mercedes planetväxel ja jävlar
Snygg slutsats också , Volvon (v60) vann över Porsche Cayenne och Rangerover! BMWx3 var lika bra som minin och sorterade under kategorin kompakta suvar!
Det här är exempel på när journalistik är som sämst, artikeln är skriven av någon som inte vet ett pillekvitt om bilar. Sedan är det välkänt att lösnummer av tekniska tidskrifter säljs mest till de som redan har gjort sitt köp, alltså ägaren av en produkt gillar att läsa om sin pryl och därför skriver man alltid om den vanligaste i detta fall bilen i Sverige och det blir ju bara glatt och kul om det som en händelse också var det bästa köpet
Artikeln heter"10x4" och nu går jag och lägger mig :)
Jo, jag vet att BMW säger att man har konstant fördelning av kraften 40/60 men jag undrar om det verkligen kan vara så. Xdrive har ju ingen traditionell mittdifferential utan (precis som haldex) en flerskivig koppling som styr momentfördelning. Om denna koppling är inkopplad konstant så slirar ju lamellerna också konstant. Man kan ju inte koppla ihop kopplingen helt efter som man då skulle få samma effekt som en bil med låst mittdiff, alltså fram och bakhjul snurrar lika snabbt alltid. Men BMW kanske har dimensionerat xDrive-kopplingen för att klara konstant slirande.
Bmw kallar det också fördelningslåda
Det här med slirning är intressant, jag tror man får tänka så här dvs lite tvärt om
Om det slirar beror det på att den axel som har grepp går långsammare, då nyper vi åt den axeln och vips åker kraften dit, dvs eftersom systemet är i grunden permanent skall det egentligen inte slira och gör heller inte det i någon större omfattning, men BMW väljer att kunna göra det i vissa lägen för att balansera bilen (du kan alltså tänka lite tvärt om här), det är alltså ett hel annat tänk i designen just för att systemet är permanent, det är skillnaden mot Haldex och liknande system som inte alls är permanent i sin grunddrift utan "slår på" vid behov, om man genom en lamellkoppling i denna design tänker fördela kraften steglöst till bakaxel tänker du rätt, här blir det antingen slir(vilket inte är bra) eller kraft på direkt eftersom systemet skall utgå från all kraft fram som normalläge och tycker det är bra, BMW är i detta redan "förladdad med kraft" och har redan "tänkt" i fördelningslådan beträffande framkomlighet(att kunna ta sig fram i terrängen räcker med fördelning 50/50 allt annat handlar om köregenskaper), olika designer gör alltså olika förutsättningar i snabbhet eller om man så vill mjukhet i kraftöverföringen
Haldex är säkert mycket bra i lägen som inte kommer genom överraskning dvs funktionen i fyrhjulsdriftens kan säkert spärras så att framkomligheten blir kalas genom elektronik, nu spånar jag bara eftersom beviset får någon annan göra, men designen är ändå en kompromiss, betänk bara hur många axlar och drivknutar dessa system har innans kraften nått de bakre drivhjulen
Egentligen är x-drive likt Subaru eller BMW:s gamla system med skillnaden att i stället för bara en spärr/broms på mellanaxel har BMW gjort det möjligt att också häva kraften helt både snabbt och många gånger, som en annan beskrivning av x-drive
Just det spärr/broms, man har i normalfallet en differential spärr/broms på mellanaxel...om man pratar permanent fyrhjulsdrift
Detta är inget konstigt funkade förr i rally med ..alltså systemet med differentialbroms (våtlamell)har alltid funnits nu är den bara också elektriskt styrd
Jag kan alltså inte på planeten tycka att Haldex och x-drive liknar varandra, inte ens lite grann, dessutom lovar tillverkaren att min bil får dra 2400kg, fixar skodan det, nä det var inte schysst men jag kan avslöja att en XC90 med Haldex får dra 1800kg det är ganska lojt, så jag tror i vart fall inte att min bil kommer lida av slir på lamellerna
En till sak för de som är intresserad av fyrhjulsdrift , spärr(inte broms utan spärr) går bra på en mellan axel, problemet uppstår egentligen när man spärrar diffen till hjulen på samma axel, då blir det mekaniska problem i högre farter
Det är här som de mer potenta bilarna kommer in som har just detta dvs diffspärrar och lågväxel, en sådan fyrhjulsdrift kallade vi förr för permanent fyrhjulsdrift, finns i "stridsvagnar" so Mitsubishi pajero Mercedes GL och andra "jeepar" drivlinorna är dimensionerade för jobbet och håller "traktor" dim, ett billigt alternativ kan vara pickup modeller från exempelvis Toyota mfl
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.