VB skriver i sin senaste tidning att Plug in - hybriden Opel Ampera hamnade på 1,58 kronor per mil när körts på el och 4,81 kronor per mil när den gått på bensin.
Men jag tror att man borde skrivit att detta är genomsnittskostnaden för el och bensin vilket inte framgår. Så som VB beskriver elförbrukningen kan man få uppfattningen att Ampera bara har en elförbrukning av 1,05 kWh per mil när man kör på bara el och att bilen bara drar 3,3 dl bensin per mil när bilen bara körs med bensinmotorn gående.
Bättre att skilja på elförbrukning per mil och förbrukning av bensin per mil för att kunna jämföra andra hybridbilars energiförbrukning med Amperas.
Förbrukningssiffror!
Uppdaterat: 2014-01-16 23:46
Elbil2
Kommentarer
Jo - precis som bränsledeklarationen för hybrider är helt uppåt väggarna - typ 0,16 l/mil när bilen i verkligheten har en "elektrisk" räckvidd på kanske 2-3 mil och sen är det förbränningsmotordrift om man skall ta sig längre. Det ärligaste vore att uppge förbrukning enligt nån form av standard för ren eldrift och ren förbränningsmotordrift - alltså när energin i batteriet är mer eller mindre slut. Och hur långt bilen kan gå under dessa standardiserade premisser på el allenast. Sen är det ju en annan sak att alla standarder när det gäller förbrukning lång ifrån motsvarar det verkliga livet men det lär vi aldrig komma ifrån även om det säkert går att komma lite närmare.
Det framgår tydligt hur man har mätt om man läser tidningen. Bilen drar förstås långt mer än de 3.3dl då den enbart rullar på Bensin. Den angivelsen är det snitt som man har fått fram sedan bilen var ny. Amperan har på inget sätt använts på det vis som en sådan bör användas för att få till fina driftskostnader. De flesta som köper en sådan bil kör troligtvis inte mer än 6-7 mil om dagen och då rullar bilen enbart på el. Förbrukningen på bensin blir ju då NOLL och enbart kostnader för el tillkommer.
VB skriver att " Under teståret landade vi på 6,39 kronor per mil fördelade på 1,58 kronor per mil när bilen körts på el och 4,81 kronor när den gått på bensin" man har alltså bara mätt snittförbrukningen av el och bensin utslaget på hela körsträckan vilket inte säger något om hur många kWh bilen drar när den bara drivs med el från batteriet och inte heller hur stor förbrukningen är när bilen bara drivs av bensinmotorn vilket skulle vara intressant som jämförelse med andra bilar för att visa hur energieffektiva bilarna är.
Visst har Amperan används till en del för att få ut bästa resultatet för bilen ifråga när den kördes mellan Bostaden i Uppsala till jobbet i Stockholm vilket bilen klarade på bara batteridrift när bilen även kunde laddas i garaget på jobbet för hemresan.
Skulle tro att PREVIA har delvis rätt i sina antaganden avseende Amperas förbrukning och jag håller med om att förbrukningen när den "laddade" elen är slut och förbränningsmotorn står för strömmen till 100 % vore intressant att veta.
Det kan mycket väl vara så att ViBs uppgift om "el-förbrukningen" är relevant. Bilen drivs ju trots allt till i stort sett 100 % av el så om denna kommer ifrån ett laddat batteri eller ifrån en generator torde vara ointressant i sammanhanget.
Men som sagt - jag tvivlar på att uppgiften avseende bensinförbrukningen gäller förbrukningen när förbränningsmotorn till 100 % står för "el-intaget".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.