Olyckan på bilden hände därför att föraren hade den elektroniska farthållaren påkoplad när det regnade. När bilen tappade greppet accelererade farthållaren kraftigt och föraren tappade helt kontrollen. Varning altså. Använd inte farthållaren när det är halt!
Kommentarer
På mina bilar så har farthållaren omedelbart kopplats ur om något hjul tappar greppet. Det händer inte bara när det är svinhalt, utan även om man kör igenom en vattensamling på vägen (t.ex. vid kraftigt regn). Bilen på bilden ser ju ganska modern ut (jag förutsätter att alla moderna bilar med ESP har funktionen jag beskrivit), så det kanske är frågan om en defekt eller felmanöver?
Bilen på bilden är en ca. 15 år gammal Ford Falcon så det är möjligt att olyckan inte hade hänt om det varit en nyare bil med mera modern teknik.
PSA:s bilar kopplar också ur farthållaren ifall ESP/antispinn kommer med i bilden.
Men... men om drivhjulen slirar i halka så skall ju farthållaren dra ner på gasen för att den tror att bilen har börjat gå för fort i förh till inställt värde. Den går ju på motorns varvräknare, så jag undrar om man verkligen kan skylla på farthållaren!
Det beror på var hastigheten mäts!
Jag har upplevt detta i en tidig modell av A4:a, vattenplaning med farthållare och det blev onödigt spännande.
Vad som händer när man kör i en vattensamling, i detta fall ett hjulspår med vatten, är att farten går ner ganska direkt, varpå bilen väljer att gasa för att återfå farten...
Hur som helst, det gick bra den gången men jag tänker på det varje gång det regnar och jag kör med farthållaren, men som några tidigare sagt så stänger dagens bilar av farthållaren när det blir indikation på ESP:n.
Kör försiktigt där ute, framför allt när det regnar!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.