Vi Bilägares forum

Etablerade "koder" att kommunicera på i trafiken?

Etablerade "koder" att kommunicera på i trafiken?

Hej!
Är ny här och tänkte i min första tråd diskutera en sak som jag är nyfiken på:
Olika etablerade ljud- eller ljussignaler med t ex strålkastare eller blinkers som man kan kommunicera med till andra trafikanter.
Jag ska ge ett exempel:
Jag kommer ifatt en bil på en väg som bara har en fil och vägren i vardera riktningen. Bilen framför mig kör långsamt och för att underlätta min omkörning håller den så långt till höger som möjligt.
När jag kört om vill jag tacka för detta och blinkar höger och direkt vänster. Förhoppningsvis uppfattar föraren i bilen jag körde om att jag tackade för hjälpen att köra om säkert och smidigt och blinkar en snabb gång med helljuset för att signalera "You're welcome!" (kommer inte på ett lika bra motsvarande svenskt uttryck)

Detta gör jag varje gång någon synligt håller till höger för att underlätta min omkörning. Jag vill visa min uppskattning för det.

Finns det fler etablerade varianter på denna tack-signal? Hur gör du?

Vore intressant att diskutera detta och andra situationer när man vill meddela något.

Vänliga trafikhälsningar,
Tommy_S

Uppdaterat: 2012-11-26 13:39
Egen bil = frihet! :-)

Kommentarer

Ingen som vill diskutera samspel i trafiken?
Trodde att detta skulle vara ett forum där såna här diskussioner uppskattades. Det kanske kommer igång lite senare. :-)

Kan bidra med ett annat exempel:

Du kommer ikapp någon på motorvägen i vänsterfilen. Du vill köra om, men bilen framför ligger kvar och kör dessutom 10-20 km under tillåten hastighet. Det är helt OK, men inte att göra det i vänsterfilen, för då är man i vägen anser jag.
Hur signalerar du "vänligen flytta dig till högerfilen så att jag kan köra om"?

Jag föredrar vänsterblinkers, för jag tycker helljusblink är lite för burdust.

Jag flyttar mig själv om det kommer någon med högre fart bakifrån på motorvägen. Jag anser att det är allas ansvar (även myndigheter etc) att underlätta trafikflödet på vägarna, för säkerheten, smidigheten och miljöns skull.

Uppdaterat: 2012-11-27 17:44
Egen bil = frihet! :-)

Vid omkörning använder jag "Höger - vänster - höger" som tack och ett snabbt helljusblink som varsågod.

Om jag kommer ikapp någon som vägrar flytta på sig så ligger jag kvar ett tag bakom och händer inget så blinkar jag till med helljuset.

Uppdaterat: 2012-12-11 13:07
It's a very good idea to leave a sinking ship