Vi Bilägares forum

Dubb eller inte

Dubb eller inte

Hej. Mycket snack om dubbens vara eller inte. Forskare påstår att dubbdäcken bidrar till många dödsfall pga upprivna partiklar i luften och de vill förbjuda eller begränsa användningen. Andra påstår att de räddar många liv i trafiken.
Själv tror jag att dubbdäcken ger en falsk säkerhet. Enligt de flesta däcktesterna är dubbdäcken bättre på glansis men inte så mycket som man tror. Och på andra underlag på vintern är de dubbfria lika bra. Och dessa underlag råder ju till 99,9 % på våra vägar.
Varför kan man inte föra lite statistik om vilken däcktyp som är inblandade i halkolyckorna? Då får man ju svart på vitt vilka däck som är säkrast.

Uppdaterat: 2013-12-10 11:18

Kommentarer

Det kanske borde förbjudas att köra med dubb inne i stan. Annars tycker jag att det är upp till var och en att bestämma om man vill köra med dubbdäck eller dubbfritt. Personligen föredrar jag dubbdäck men skulle givetvis klara mig med dubbfritt eftersom jag förut körde med sommardäck på vintern och det gick bra. Hände väl att man fastnade i någon snödriva och att man blev tvungen att ta spaden och gräva sig ur med sommardäck på vintern.

Uppdaterat: 2013-12-10 13:26

Crister - det finns väl andra instanser än den polis som är på plats på olycksplatsen som har möjlighet att undersöka bilarna efter allvarliga olyckor - t ex försäkringsbolagen... Så bara för att Polisen inte rapporterar detta, lika lite som dom inte heller rapporterar vilka tekniska säkerhetssystem som olycksfordonen var utrustade med, så behöver det inte vara okänt för olycksforskningen. Vilket jag också tror att du mycket väl insett men ändå fortsätter du av nån anledning att tjata om detta...

Uppdaterat: 2013-12-11 08:02

Hej! Jag vet att dubbdäck är bättre på isig väg, men hur ofta är det ren is på vägbanan , jo det kan vara någon enstaka gång på hösten på någon mindre väg. Jag bor utanför Östersund och där är väglaget oftast snö blandat med lite salt och detta blir s.k modd- före och dubben gör ingen nytta då. Vanligaste föret är att asfalten är "bar" i hjulspåren och där kör alla med följd att asfalten slits mera i hjulspåren= inte bra. Jag gillar inte oljudet av dubbdäcken utan kör den bil vi använder mest i familjen på dubbfria däck. På den bil som används att dra släpvagn med har jag dubbdäck , men den körs inte så många mil med. Jag tycker att det är valfritt dubb/ eller inte men lägg en extra skatt på dom bilar som väljer dubbdäck , s.k SLITAGESKATT ( 750 kr /år). Dubbfria däck fungerar utmärkt för det mesta , men man får tänka till ibland och provbromsa då och då samt välja ett annat spår vid trafik ljusen i stan. Dom flesta kör med däck som dubben är halvsliten av feghet och ren slentrian. Förslag 2 : Sänk bilskatten för de som kör dubbfritt.

Uppdaterat: 2013-12-11 09:25

Jag är seriös och väldigt övertygad om att den sker men givetvis inte för alla bilolyckor. Håller med om att Polisens rapportering säkert inte är mycket att luta sig emot i forskningssammanhang men bl a Folksam har ju lagt rätt stora resurser på detta. Vill minnas att dom vid nåt tillfälle t o m monterade s k "svarta boxar" i vissa Toyota-bilar för att bättre kunna analysera olyckor.

Uppdaterat: 2013-12-11 10:15

Folksam undersöker väl bara de dödsolyckor där bilar försäkrade hos Folksam är inblandade? Är osäker på detta men det vet säkert AL mer om. 2012 omkom 107 st bilförare i Sverige.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Statistik/Vag/Olycksstatistik/Olycksstatistik-vag/Nationell-statistik1/Arsvis-statistik/Historik-fardsatt/
Folksam har en marknadsandel på ca 15% och då kanske man kan anta att antalet dödsolyckor med Folksamförsäkrade bilar är 15% av 107 st=16 st bilar.

Om mina antaganden stämmer (stor brasklapp på det), så kan man knappast dra några slutsatser på ett såpass litet underlag.

Uppdaterat: 2013-12-11 10:50

Det jag skulle vilja se är en omfattande statistik baserat på samtliga olyckor i Sverige, 15917 st i fjol, och då specifikt perioden nov-mars. Det skulle vara intressant.

Uppdaterat: 2013-12-11 10:53

Vad jag inte förstår är varför de som har valt dubbfritt prompt vill förbjuda dubbdäck? Kör på era friktionsdäck och ge fan i vad resten väljer!

Uppdaterat: 2013-12-11 12:28

Jag kan erkänna att jag aldrig provat dubbfritt utan alltid haft dubb och det beror på att här i Stockholmstrakten slår det om blixtsnabbt och blir blixthalka. Det saltas något oerhört mycket och när det blir kallare än minus 18 grader så hjälper inte vägsalt längre utan det blir rena isbanan och på blankis biter bara dubb. Nu kan väl det tilläggas att det inte så ofta är kallare än minus 18 grader. Inne i stan borde dubbdäck förbjudas tycker jag eller att de som kör på dubb får en extra avgift.

Uppdaterat: 2013-12-11 13:54
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Bra att mitt debattinlägg fick lite respons. Själv har jag bara använt friktionsdäck sedan 1989 och har egentligen ej saknat dubb någon gång. Man får dock vara lite vaken vid påfarter och stoppljus där det kan vara lite blankputsat. Brukar då köra lite på sidan av spåren för där finns det alltid bromsfäste.
Såg nu idag i vi bilägare att rekommendationen var att södra landet: Odubbat. Norra: dubbat. Men i norr är det väl oftast snövägar och då funkar (enligt däcktesterna) friktion lika bra.. Öh..
Till en annan ej diskuterad nackdel med dubben: Den smetiga sörjan av dubben uppsliten asfalt blandat med salt som kräver svettiga stunder med avfettning på våren.
Och kostnaden på lagande av vägar nerslitna av dubb kan i stället läggas på snabb saltning vid isbark. Det finns bara vinster om dubben blir förbjuden. Och som alltid: man får anpassa farten efter omständigheterna.

Uppdaterat: 2013-12-11 14:21

Var kör du när sidan av spåret också är blankputsat?

Uppdaterat: 2013-12-11 15:45

Utanför där "alla" kör brukar det alltid finnas fäste. Iaf för mig under mer än 30 års dagliga körningar under vintertiden. (Bor i norra Svealand där det alltid är "riktig" vinter)
Men även om man har dubb så är det ju svårt att stanna på blankis.
I denna tidnings däcktest i (oktober numret) så provades det att bromsa på spolad is från 25 km/t till 5 km/t. För dubbdäcket blev sträckan 15,6 m. Snittet på friktionsdäcken blev runt 18,5. Så så stor skillnad är det inte. Och dubbdäcket i provet var helt nytt och med alla vassa dubbar kvar. Hur testet har utfallit om dubbdäcket gått en säsong så hade nog helt andra siffror visat sig..
Du tycker oxå att det är upp till var och en att själva bestämma däckvalet: Om dubben både förstör luften och vägarna och då friktionsdäcken gör lika bra jobb (om man använder insidan av huvudet när man kör) så anser jag att man kan ifrågasätta dubbdäckens existens.

Uppdaterat: 2013-12-11 16:23

Om nu " alla " har friktionsdäck så kommer ju " alla " att söka fäste just där. Därför kommer det inte att finnas något fäste där för då är det blankpolerat. Ska du upp på trottoaren för att sök fäste? " Friktionsdäcken gör ett lika bra jobb " nej!, längre bromssträcka är inte lika bra....det är längre!! Att anpassa hastigheten är nog bra, det är det nog många som behöver göra, men hur många gör det och det bygger ofta på att man vet vad man har framför sig. Kommer det upp något plötsligt så kan det vara försent i alla fall och då kan bromssträckan vara avgörande!

Hur vet vi hur mycket av den dåliga luften som kommer från dubbdäcken? Varför har Spanien och Tyskland problem med PM10? Hur mycket kommer från motorerna? http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/sma-men-farliga

Uppdaterat: 2013-12-11 17:00

Håller med dig till viss del i retoriken. Ju kortare bromssträcka, desto säkrare, naturligtvis! Men gissar att skillnaden är försumbar mellan ett båda däcktyperna som har gått nån säsong. För inte väl köper man nya däck varje år? Oftast kör väl folk med dem i 3-4 vintrar och friktionsdäcket tappar inte sina egenskaper som ett dubbat däck gör. Observera när jag menar friktionsdäck då är det inte den kontinentala typen. För dessa är bara skit när det gäller halka. Satte på sådana på en Lexus suv då det var svårt att få fram "riktiga" den den bilen. Denna vinter halkade jag runt ordentligt!
Detta med PM10: Har bara lyssnat på forskarna. Om deras rön är riktiga kan jag naturligtvis ej veta...

Uppdaterat: 2013-12-11 17:21

Minimats1: Saltvatten fryser vid -8, inte -18. Och sen är det full halka igen. Alltid dubb för mig och mina nära och kära tack! Med dem kanske jag kan rädda livet på någon som kör med friktionsdäck också en halkig dag. Bra eller hur! Då kan ni klara er trots ett dåligt däckval. Sand occh damm innehåller miljarder partiklar, men det är märkligt tyst om den saken.

Uppdaterat: 2013-12-11 18:28

jete:
Läste denna artikel innan, fast som sagt minus 6 till och med.

3.1 Salt (NaCl)
Vägsalt består nästan alltid av natriumklorid, man använder sig av vägsalt för att sänka
vattnets fryspunkt. Vägsalt skulle teoretiskt sett kunna hålla nere fryspunkten till -21°C, men i
praktiken använder man vägsalt ner till minus åtta grader (Tvedt et al. 2001). Enligt
Vägverket (2009b) kan vägsalt sänka fryspunkten ner till -18°C men i praktiken använder
man bara salt ner till sex minusgrader. Vägsalt består till 97 % av natriumklorid. De övriga tre
procenten är gips, fukt och en mycket liten del natriumferrocyanid. Detta ämne finns även i
vanligt bordssalt och tillsätts för att saltet inte skall klumpa ihop sig. Torrt salt verkar inte
omedelbart på en vägbana där det redan finns snö och is, önskad effekt av torrt salt är att det
ska bildas saltlösning. Desto mer snö och is det är på vägbanan desto långsammare går
förloppet. Innan vägsaltet hunnit fästa i vägbanan och verka, har de fordon som kört på vägen
redan bidragit till att vägsaltet förflyttat sig utanför vägbanan (Öberg, Gustafson & Axelson
1991).

Torrt vägsalt är mycket svårt att hålla kvar på vägbanan. För att få vägsalt att stanna kvar på
vägbanan är det bättre att använda sig av befuktat salt, då minskar också mängden salt som
sprids med 20 %, jämfört med spridning av torrt salt. Det absolut bästa alternativet är att
använda mättad saltlösning, då minskar man mängden spritt salt med 75 %, i jämförelse med
spridning av torrt salt. Dock krävs det att man saltar vid rätt tidpunkt, gärna när det snöar och
vägen är fuktig. Metoden med mättad saltlösning lämpar sig inte då vägen redan är isbelagd,
risken är då att lösningen fryser (Svenska kommunförbundet 1995). Även Tvedt et al. (2001)
anser att torrt salt lättare sprids utanför vägbanan, och att fuktigt salt lättare fastnar i vägbanan
men också på de plantor som angränsar till vägen. De anser också att mättad saltlösning leder
till en minskad mängd spritt salt.

Uppdaterat: 2013-12-11 18:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Största problemet för en däcktillverkare är väl att få bra egenskaper på olika väglag, med hjälp av dubb blir det lite lättare.
Det är väl egentligen på våt och torr vägbana som dubbfritt har svårast att hävda sig. (om man inte väljer centraleuropeiska m+s däck, men då tappar man mycket av snö och is egenskaperna)
Sen blir ju inte ett dåligt däck helt plötsligt bra bara för att man sätter dubb på det heller.
Jag skulle alla dar i veckan välja ett dubbfritt premiumdäck framför ett dubbat "tjing tjong", men helst kör jag på dubbat premiumdäck vintertid. Att jag dessutom har jag en gammal bil med medioker krocksäkerhet och utan hjälpsystem underlättar det valet.

Uppdaterat: 2013-12-11 23:06

Varje rapport om någon bilolycka som jag ser så letar jag förgäves efter uppgift om vilka däck som satt på bilen/bilarna och vilket märke bilen/bilarna har, men hittar aldrig denna uppgift trots den livliga debatt som förs i landet om däck. Vad har vi journalister till, de är odugliga i detta fall. Kanske de inte läser tidningar och följer med i debatten? Letar på bilder efter blänk från dubb, men det ser man inte heller. Inga olyckor med dubbdäck??

Uppdaterat: 2013-12-11 23:11

Eftersom trafikverket inte ens kan kolla sina egna vägar så tvivlar jag på att dom har någon som helst koll på bilarnas däck! http://www.svt.se/ug/trafikverket-holl-tyst-om-att-olycksvagen-var-hal

Uppdaterat: 2013-12-13 15:40

Christer - jag är på intet sätt tvärsäker men skall man kalla det forskning så bör man ju ha koll på grunddata inom det aktuella forskningsområdet annars kan ju slutsatserna bli hur som helst - och jag vill i min enfald tro att man är seriös. Sen har ju AL gett lite svar på vilka instanser som kan vara inblandade. Att inte polisen antecknar allt vid en trafikolycka behöver ju inte innebära att de som forskar har samma dåliga underlag. Men är det nån motorjournalist som jag har begränsat förtroende för så är det Herr Collin så hans skriverier ger jag inte mycket för.

Uppdaterat: 2013-12-13 17:28

Vi fick in en bil som hade gått av vägen mitt i vintern. Bilen hade blanka sommardäck och när jag nämnde det för skaderegleraren från Folksam sa han att däcken bryr dom sig inte om i sammanhanget. Han såg inga problem med att reglera skadan. Då bytte jag försäkringsbolag!

Uppdaterat: 2013-12-13 17:32

I senaste numret av Vi Bilägare så påtalade Folksam att deras undersökning gav vid handen att Söder om Dalarna behövs inte dubbdäck och norr om behövs det dubb. Jag kan bara bekräfta att som bilparken idag är utrustad så tror jag också att det är en bra slutsats men det beror på att vi kör med helt fel däck! Jag bor norr om Dalälven. Jag bor på landet. Jag har alla typer av väglag att färdas på i mina dagliga transporter torr asfalt, blöt asfalt, slask, snö- och isväg. Vi har två bilar i familjen av ungefär samma storlek, under en period två bilar av samma märke och modell. Den ena bilen har haft dubbfria däck den senaste 15 åren, ja nästan 20 år, och den andra har haft dubbdäck. Min erfarenhet efter alla de vintrar jag kört med båda dessa bilar på både dubb och dubbfritt är att det är däckens kvalitet som är helt avgörande inte om de är dubbade eller inte. Med rätt dubbfria däck så fungerar det lika bra som med rätt dubbade däck men med lite olika spridning vad gäller underlag. Självklart vinner ett bra dubbdäck på den där rena isen och et bra dubbfritt är klart bättre i slask och på våt asfalt, men då gäller det att jag har det bästa däcket av båda sorter. Min erfarenhet är helt klart att även på ren is så slår det bästa dubbfria däcket ett medelmåttigt dubbdäck och definitivt på vinterväg och även norrländska sådana. Tyvärr så är det inte dessa dubbfria däck som handlarna vill sälja och säljer. jag har vid flera tillfällen påpekat vilka däck jag vill ha vid nybilsköp men ändå har bilen levererats med så kallade kontinentala dubbfria däck, sådan däck borde inte ens vara godkända i Sverige i alla fall inte som vinterdäck. Gång på gång så sker dessa misstag och det står helt klart att det också är den största orsaken till de dubbfria däckens dåliga rykte. Sist jag bytte bil och ändå fick fel däck så handlaren "Ja men det är ju Nokia, dom är ju Nordiska", med den förståelse om däck så är det inte konstigt att det blir så fel. Tyvärr har jag även träffat däckhandlare som inte vet bättre :( Jag kan berätta att när jag hade två likadana bilar så hade jag dubbfria (Nordisk modell, 1 år gamla) på den ena och nya dubbdäck (av medelmodell) på den andra. Just då höll min son på och tog körkort och jag tyckte att det kunde vara bäst så. Tyvärr så visade det sig att bilen med dubbdäck hade rejält sämre fäste än den med dubbfria och det även på ren is som inte ruggats upp av dubbdäck. Både min fru och min son ville mycket hellre köra bilen med dubbfria däck. En annan gång var jag på resa med jobbet och jag hade min bil med dubbfria och kollegan hade sin med dubbdäck. Vi kom på räfflad snöväg i norra Dalarna och helt plötsligt försvann kollegan i backspegeln. En kollega som satt bredvid ringde då upp den andra bilen och de berättade att det var snorhalt och att de for från den ena till den andra sidan med sin bil så de hade sänkt farten rejält. Jag testade då att försiktigt bromsa min bil och visst det var ju halt underlag men jag hade fortsatt bra grepp. Någonting som jag lärt mig under mina resor på både dubbfritt och med dubb är att lufttrycket spelar mycket stor roll, framför allt i de dubbfria däcken så märker jag stor skillnad om trycket blir för lågt. Bästa greppet har jag nästan alltid fått om jag ligger på mellan 2,5 - 2,6 kilos tryck. Jag har inte märkt samma stora skillnad vad gäller tryck och dubbdäck. Som sagt det här är ingen vetenskaplig undersökning men ändå en erfarenhet som jag samlat på mig under många år och som även delas av övriga i familjen trots att de avskyr vinterkörning och halt underlag. Det jag också lagt märke till och som känns bakvänt är att dubbdäcken åldras fortare än de dubbfria, det hade jag inte alls trott, men erfarenheten jag har är att tre år gamla dubbdäck är klart sämre än tre år gamla dubbfria (självklart då båda sorterna med klart godkänt mönster) Så möjligen är det så att Folksams rekommendation skulle bli helt annorlunda om vi körde runt på "Rätt" däck, alltså rätt kvalitet både på dubbfria och dubbdäck.

Uppdaterat: 2013-12-13 19:01

Mycket intressant inlägg HansR ! Kan säga att jag kört bil i 45 år och under vinterväglag använt dubbat t o m våren 2011. Köpte ny bil hösten 2011 och då blev det dubbfria av nordisk typ. Har hittills inte ångrat valet en enda sekund. I januari detta år köpte vi en ny andrabil, en Kia. Dom försökte lura på oss Hangkook dubbfria (jag hade alltså begärt dubbfria) men jag tjatade och fick till slut de Hakka R jag begärt från början - alltså Hakkas dubbfria av nordisk typ. Så nu kör vi båda bilarna på dubbfritt. Nu är det ju olika bilar men personligen föredrar jag nog ändå de Conti-däck som sitter på Golfen men det är ju olika bilar och olika dimensioner så det kanske inte är rättvist att jämföra. Under riktigt vinterväglag så skulle jag inte vara förvånad om de dubbfria greppar bättre än dubbat och är det mycket snö så är jag fullständigt övertygad om att de dubbfria är bättre p g a mjukare gummi och mera sajpning. Nu kanske Golfen har ett ovanligt väl kalibrerat antipinn-system men helt klart är det mindre hjulspinn på Golfen vid t ex start när det är halt än vad det var på förra bilen med dubbade Gislaved. Det finns många rondeller som man snabbt skall ta sig in i på väg till och ifrån jobbet så jag anser nog att detta har bekräftats många gånger.
Och detta att dubbdäcken tappar sitt "is-försprång" rätt snart (1--2 säsonger) är också nåt jag tycker mig ha märkt.

Uppdaterat: 2013-12-13 23:52

Mycket intressant inlägg från både HansR och Pi, kul med era erfarenheter.En fråga bara, kan ni verkligen få såpass mjuka däck som nordiska dubbfria att hålla i längre än 3 år? Min erfarenhet är att både dubbdäck och nordiska dubbfria håller max 2 år.

Uppdaterat: 2013-12-14 00:27

Rustan - nu beror det ju väldigt mycket på hur långt man kör. Min bil rullar i snitt ca: 2000 mil/år och är nu inne på sin 3:e säsong med de dubbfria. Har inte mätt mönsterdjupet men kollar man bara på dom som hastigast så ser dom i stort sett ut som "nya". Nu missade jag att mäta mönsterdjupet på dom när dom var nya men visst kan jag göra det ändå vid tillfälle men man får ju ingen absolut siffra på hur mycket dom nötts då under denna tid, tyvärr.
Och visst är jag glad över mitt däckval, Christer. Lite lustigt var dock att trots att vi bara talat om dubbfria Conti och det stod i avtalet så låg det dubbade Conti på bilen när jag skulle hämta den i samband med köpet så det blev till att ta in bilen i verkstan igen för försäljaren och lägga på det jag beställt...:) På lilla Kian låg det också dubbade Hakka på när vi hämtade den men i det fallet var det för att dom inte hunnit få hem de odubbade - de hade liksom normalt bara Hankook "på hyllan". Men vilken skillnad i ljudnivå på dubbade och odubbade Hakka i den lilla bilen... Tur vi valde odubbat.

Uppdaterat: 2013-12-14 10:32

Bor man som jag på landet o i mitt fall på Öland så är man en idiot om man ger sig ut på vägarna med odubbade däck. Ölandsfåken är inte att leka med o då bör man kanske inte vara ute över huvud taget.

Wikipedia om Ölandsfåk: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96landsf%C3%A5k

Uppdaterat: 2013-12-14 13:00
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Trafikdödlighet är ju bara en liten del av den totala trafiksäkerheten. Man måste väl kunna diskutera trafiksäkerhet i ett vidare perspektiv än enbart de förhållandevis få dödsfall som vi lyckligtvis har i trafiken. Jag anser att vi måste väga in samtliga 15000 olyckor när vi diskuterar trafiksäkerhet.

Uppdaterat: 2013-12-14 18:48

De som kör på friktionsdäck säger att deras däck är som nya i typ 5 år och att dubbdäck är totalt värdelösa och utslitna efter ett år, konstigt att det överhuvet taget säljs några dubbdäck då.

Uppdaterat: 2013-12-14 22:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Javisst ja crister_1 så är det ju.

Uppdaterat: 2013-12-14 23:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Här är det ingen tvekan om vare sig däcktyp eller vägunderlag. Den här typen av olyckor skulle jag vilja att man protokollförde med däckstyp, vägunderlag och dyl., skulle vara mycket intressant.

http://www.vf.se/nyheter/saffle/bilist-voltade-utanfor-saffle

Uppdaterat: 2013-12-18 10:22

I år verkar det bli en mild vinter, det är iaf det just nu. Regn och plusgrader ser det ut närmaste tiden. Det kanske blir vinter senare i januari och under februari, men att köra dubbat 6 månader om året för max 2 månader vinterväglag, nej det gör jag inte. Jag kör dubbfritt och jag kör med hjärnan. :) Det är klart man ska ta det försiktigt i vinterväglag, oavsett däck.

Uppdaterat: 2013-12-18 12:19

Antisladdsystemet (som vår V70D 2008A är utrustad med) är otroligt effektivt! Vi har Hakkapelitta R fram som gått 3 262 mil och Hakkapelitta R bak som legat på sedan bilen var ny och nu gått 10 326 mil. De senare har sannolikt inte godkänt mönsterdjup som vinterdäck.

På vinterföre är det därmed bara att styra så släpper bakändan med denna däckuppsättning. Men även om man inte parerar sladden med ratten, så går bakändan ut 20 till 30 grader sedan börjar ABS:n knattra och bromsa ena framhjulet. Därmed går sladden alltid tillbaka. Att hamna i diket på en rak väg med antisladdsystem måste därför vara en bedrift.

Uppdaterat: 2013-12-18 13:10
Raphael skrev:

I år verkar det bli en mild vinter, det är iaf det just nu. Regn och plusgrader ser det ut närmaste tiden. Det kanske blir vinter senare i januari och under februari, men att köra dubbat 6 månader om året för max 2 månader vinterväglag, nej det gör jag inte. Jag kör dubbfritt och jag kör med hjärnan. :) Det är klart man ska ta det försiktigt i vinterväglag, oavsett däck.

Själv kör jag dubbat och jag kör också med hjärnan.

Uppdaterat: 2013-12-18 15:51

Jag har nu följt denna tråd ett tag. Man diskuterar statistik och olyckor, men är det egentligen viktigt? Jag gissar att de som kört av vägen i halka har gjort det för att man överskattat sina däcks egenskaper oavsett dubb eller utan dubb.
Själv tänker jag mest på alla de gånger som det INTE blivit en olycka därför att mina dubbdäck har hjälpt mig. Jag bor i södra Sverige med det hit-och-dit-väder som är så vanligt, regn eller blöt snö följs av en köldnatt. Alltså mycket halt ganska ofta. Jag bor också i ett väldigt sluttande område. När snön faller ligger den länge på gatorna, då gick det säkert bra utan dubb. Men när det skottats är det blankt och fint...
Så jag instämmer med många andra: det är förhållandena där man bor som ska avgöra, inte någon miljömupp i större tätorten.

Uppdaterat: 2013-12-18 17:13
Raphael skrev:

I år verkar det bli en mild vinter, det är iaf det just nu. Regn och plusgrader ser det ut närmaste tiden. Det kanske blir vinter senare i januari och under februari, men att köra dubbat 6 månader om året för max 2 månader vinterväglag, nej det gör jag inte. Jag kör dubbfritt och jag kör med hjärnan. :) Det är klart man ska ta det försiktigt i vinterväglag, oavsett däck.

Här är det plusgrader men vägbanan är frusen på morgonen och svinhal! Dubbar på hela vintern!

Uppdaterat: 2013-12-18 17:14

Leifer skriver: "vrid inte på ratten när bilen står still." Ser inte ut som om någon klarar det i dag. Inte ens när det finns plats och därmed är helt onödigt. Den kunskapen försvann några år efter servostyrningens införande. Jag rör aldrig ratten när bilen står stilla och det ser ut som att mina söner tillämpar det också.

Uppdaterat: 2013-12-21 15:50

Crister:
Jag kollade på mina dubbdäck när jag skulle byta nu inför säsongen och samtliga dubbar var fortfarande kvar. Det är Nokian Hakkapellitta4. Har inte kollat dotmärkningen men skulle tro att de är från 2004. Kan väl tillägga att jag inte har kört så väldigt mycket dem. Dessutom har bilen varit avställd några vintrar, 3 närmare bestämt. Det är viktigt att köra försiktigt de första 150 kilometerna varje gång man byter från sommardäck till vinterdäck. Jag personligen gillar inte Robert Collin, fast det är ju upp till var och en att tycka.

Uppdaterat: 2013-12-21 15:58
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.