När jag om 2 år ska byta bil så tänkte jag köpa något lite roligare än min nuvarande Volvo V50.
Volvon är en bra och komfortabel bil men i mitt tycke ganska tråkig.
De bilar jag funderar på i dagsläget är Jaguar XF, Jaguar XF Sportbrake, Audi A5 Sportback, BMW 5-serie eller någon Merca.
Jag köper helst en fabriksny bil men kan även tänka mig en 1-2 år gammal bil.
Har ni några bilar som ni går och funderar på inför nästa bilköp?
Och har ni några tips på bilar ni tycker att jag skulle kolla närmare på?
Kommentarer
Trevliga funderingar där Rustan, XF och A5 SB är 2 favoriter för mig/oss nu också. Tyvärr lite över vad jag vill lägga på en bil men drömma kan man ju alltid... Min fru är omåttligt förtjust i A5:an så vem vet? En bil jag själv snöat in på är Range Rover Evoque, trots att jag egentligen inte tilltalas av SUV:ar, men där har de lyckats till 100% med formspråket enligt min mening. En sån ligger väl i samma prisläge som XF?
Tja, det beror på hur stor bil du behöver och vad du är ute efter. Är det fartresurser per krona är det väl inget som slår nya Hyundai Veloster Turbo. Det är väl kanske inte världens vackraste bil men det är en verklig raket för en spotstyver men jag vet inte om den säljs i Sverige. Inte en enda av de bilar jag funderar på att köpa när jag blir pensionär om några år säljs i Sverige. Om jag har barnbarn och behöver en större bil så blir det en Nissan Elgrand V6. Om jag inte har barnbarn blir det tveklöst en Holden Ute SS med 6,3 liters V8. Miljöbilar får andra stackare köpa.
Nu är jag ju inte helt objektiv, vilket kan utläsas av mitt "nick". Men visst är A5 en snygg bil, speciellt då SB. Första gången jag såg den var på en mega-mega-affisch över taket på flygplatsen i München. "Den ska vi ha", sa jag till mig själv;-)
Nåväl; bilen är ju egentligen en A4 med alla dess brister och förtjänster. Vilken motor man än väljer, så rekommenderar jag starkt Quattro och DSG. Oslagbart och sanslöst kul! Vidare sportstolar, som är mycket bättre än de vanliga. Bensinmotorerna (jag har 2,0 TFSI 211hk) är törstiga, men med lite lätt gasfot kan man komma ner i 0,75 på landsväg.
Till nackdelarna kan räknas att insteget inte är helt bekvämt. Om man är lång (jag är 191 cm), så krävs det att ändan landar i sätet innan man har huvudet på plats. Till fördelarna kan räknas en stor baklucka.
Jag har ännu inte haft ett enda fel på min bil (8.000 mil), men det måste ju vara lögn enligt Ola-Conny;-)
Rustan: självklart ska du ta dig en ordentlig titt på XF, den har som alla andra sina styrkor och svagheter, men är definitivt en av de snyggaste nyare bilarna.
Och den sticker ju ut från mängden på ett positivt sätt. (till skillnad mot XJ som jag inte gillar utvändigt)
A5 SB är snygg bil, och BMW och MB har flera trevliga bilar.
Evoque är en liten fräck bil, inget tal om annat! Jag (vi..) gillar den skarpt. Jag skulle gärna tänka mig en sån. Och jag är inte heller nån SUV-älskare men Evoque... nice!
Men, den är både mindre och av en annan typ än de andra ovan. En annan kategori helt enkelt. Det är förstås upp till dig vilken typ av bil du föredrar.
Som alltid när det gäller nyare dyra bilar så sjunker de våldsamt de första 1-2-3 åren, bästa affären är att köpa en något begagnad.
Lycka till i ditt sökande, och skriv gärna fortlöpande om vad du upptäcker! :-)
Jag gillar XF och Evoque också liksom A5 SB men gillar inte att behöva dunsa in i bilen dvs A5 är för låg.
Tack för många intressanta inlägg.
Jag kan också meddela att jag kommer radera alla inlägg från Ola-Conny som inte tillför diskussionen något annat än provokationer.
Jag är intresserad av Outlander laddhybrid, men allt där beror på priset, när det gäller hybrider ska man vara väldigt noga med att se om det går att få hem merkostnaden.
Men jag gillar nuvarande Outlandern, den är rymlig, den är bekväm att ta sig i och ur och man sitter bra (även om stolarna inte håller riktigt Saab/Volvoklass) och den har en bra utrustning med många finurliga finesser.
Peugeotdieseln och automaten jobbar bra ihop.
Men allt bror ju på vad man ska ha bilen till, ska det vara mest roligt skulle det få bli en Alfa.
Där kommer det flera nya skojiga modeller framöver.
Jaguar XF är verkligen snygg designmässigt, hur den är att köra vet jag inte men jag gissar att den är trevlig att åka i med då Jaguar lagt stor vikt vid en trivsam kupé.
Kommer själv byta bil om ca 2 till 2,5 år och då kanske man är tråkig och köper en till 508 och blir det inte mera barn så kommer jag köpa en sedan modell, sen så kan jag även tänka mig nya Skoda Octavia eller varför inte en Volvo V60...
Och så är det bara diesel som gäller och bra utrustning med navi och hel eller del skin.
Jag spanar efter nått som inte finns, iaf inte här i svedala el europa.
Jag vill ersätta Space vagonen och BMWn, och hitta nån gyllene medelväg.
Rymlig med minst 7 sittplatser, bekväm och tyst, personbilslika egenskaper i väghållning och sittställning. Motorn ska vara på 3-4 liter och gå på bensin, Automat, dock inget som konstant drar 2 liter milen.
Viktigast av allt är att den ska hålla japansk kvalite.
Beg max 150"
V60 är en bil vi också tittat närmare på, den skulle passa oss bra och snygg är den också. Vissa bilar som skulle kunna vara alternativ faller ner på listan då de inte har representation på min ort, jag vill ha ÅF och service på hemmaplan och inte behöva åka till grannstäderna för minsta lilla service eller garantiåtgärd. Det var bland annat därför Honda Civic föll bort (förutom snorkig säljare) senast. Service var 5 mil bort, även om jag då jobbade i den staden gör jag det inte nu.
Jaguar XF har ju fått fantastiska recensioner för sin dieselmotor, snål och ändå kraftfull.
Rikard
Kanske nåt sånt här:
http://www.bytbil.com/bilar/mazda/cx-9/rv6jtbrg/A0ABUDIAAY1RWQAAAA__!
V60 valde jag bort för jag tyckte myrsloksfronten var så fruktansvärt ful. Men nu har jag vant mig vid den och tycker att den är skitsnygg. Har åkt lite i den och den är ett par snäpp mysigare än V50 invändigt.
Man får onekligen mycket bil för pengarna med en Jagga; http://www.blocket.se/uppsala/Jaguar_XF_3_0_DS_Portfolio_275hk_44404391.htm?ca=15&w=3
En drygt 2 år gammal bil med 3.500 mil på mätaren, som säkert kostade över 600.000:- ny.
Jävlar vad sugen jag blev nu.
Undrar om Sportbrake kommer sjunka lika mycket på 2 år?
Ja, det gör den nog. I det segmentet är det ingen större skillnad på en sedan och en kombi. Problemet är väl att dessa bilar har en halveringstid på 2 år. M.a.o. så tappar du nog halva värdet ännu en gång mellan år 2 och 4;-)
Vilket innebär att man får väldigt mycket bil för pengarna om man köper en 3-4 år gammal bil!
Ja, Prestigelös, det där var nått jag missat helt. Frågan är om det är en Mazda el en förklädd Ford, det fanns ju tidigare Mazda Tribute som fick mycket bra kritik när den kom, just bla för fina vägegenskaper (nått som ju oxå Ford fixat bra på senare tid) tyvärr hade den inte Mazda kvalite.
XFen är ett intressant val.
För egen del är det mycket sannolikt att jag aktivt letar en begagnad Tesla Model S om två år. :-)
Vacker, rymlig och snabb. Har kört en del Tesla Roadsters genom mitt arbete och det är vanebildande...
Rimligtvis bör det finnas några årsgamla ute då (sannolikt i Tyskland/Danmark/Norge) och den bör tappa lite mer än en vanlig bil (även om Teslorna hittills håller värdet bra även i jämförelse med vanliga bilar).
Om två år bor svärföräldrarna i Spanien vilket innebär att den enda resmålet som skulle kräva mellanladdning (även medräknat prestandaförsämring i batteriet) inte längre är aktuellt. Och med en hel del stadskörning i normalläget (Sthlm) så blir effekten av utebliven bränslekostnad påtaglig.
Beroende på hur din körprofil ser ut kanske det är ett alternativ?
El kostar också pengar så bränslekostnaden är runt 3:- per mil, självklart lågt men inte gratis.
Grymt snygg är Teslan i vart fall.
Självklart kostar el, men jämfört med min nuvarande som lätt drar 1,5 l/milen i stadstrafik utan att för den skull ha samma prestanda som en Tesla S (jag skiter då i toppfart, gillar mitt körkort. Men upp till säg 160 får det gärna gå fort).
Tesla är ju en läcker bil, tyvärr passar den inte mina behov av utrymme och dessutom behöver jag dragkrok.
Vad tror du att den kommer kosta som 1-åring?
Det som kommunicerats i Sverige är en prisnivå från 607' till 950' efter supermiljöbilsrabatten. Min förhoppning är minst 40 procent tapp. Gissar att majoriteten av de svensksålda kommer att gå via leasingbolag, så jag "hoppas" på att det kommer att vara några av dessa som löses in i förtid när små cleantechentreprenörer som beställde tidigt inte mäktar med månadskostnaden...
Den lite högre kapitalkostnaden kompenseras ju också av den lägre driftskostnaden, åtminstone så länge batteriet håller.
Hur kommer det sig att du fått förmånen att köra Tesla?
På energibolag, så vi har fått låna av branschkollegor/entusiaster till vissa event. Och de behöver ju tas sig till/från också, finns ju bara några stycken i Sverige. :-) Under 4 sek till 100 är väldigt roligt även när den körs just med vetskapen att den är till låns...
Idag blir det en rolig dag!
Mina nästa 3 provkörningar är Mazda CX-5, Honda CR-V och Subaru XV.
Som tur är har Thorins bil i Karlstad samtliga bilar så idag blir det provkörningar till max. Återkommer med intryck.
Vad blev dina intryck ? Rustan
Jag tycker Suzuki Kizashi Sport verkar vara "mycket bil för pengarna". Var och skulle kolla in den, tyvärr var de fåtal Torvalla fick in redan sålda.
@ purusam
Vi var på Thorins bil och de hade nyligen slutat sälja Honda, däremot hade de Subaru XV och Mazda CX-5 inne. Tyvärr fick vi inte provköra Mazdan för den var inte reggad. Men den kändes otroligt fin invändigt och jag ska definitivt provköra den framöver. Det var fina utrymmen och detaljfinishen imponerade.
Subaru XV fick vi däremot provköra.....tyvärr. Riktigt fräck design och deras fyrhjulsdrift är rejäl och uppskattad. Men det var en väldigt märklig bil måste jag säga, trots en högre markfrigång så var den låg i kupén så man fick nästan fälla sig in i bilen. Inredningen var plastig även om instrumenten var fina och lätta att avläsa.
Så till körningen av Subaru XV. Den var ganska pigg och den automatiska växellådan växlade mjukt och fint. Men den var otroligt stötig i fjädringen och varenda brunnslock och ojämnheter kändes rejält. Dessutom infann sig ett irriterande högt vindbrus i kupén runt 100 km/h.
Det roligaste var annars när försäljaren på fullaste allvar försökte slå i oss att Subaru-köpare var så lojala att dom inte ens provkörde bilarna innan köp, de kom bara in och skrev på köpekontrakten tydligen, jo tjenare. Han försökte också utan framgång förklara Mazdas designfilosofi på ett mycket humoriskt vis.
Nåväl, efter Thorins åkte vi vidare till firman som numera säljer Honda och provkörde en CR-V och jävlar vilken underbar bil!!! Med förbehållet att jag inte provkört Mazdan så är Hondan klar 1:a på listan numera. Blev helt chockad över att just Honda som tidigare måste varit världens största konsument av billiga plaster, helt plötsligt har fått till en jättefin instrumentering. Stolarna var minst lika sköna som i min Volvo, kanske rent av skönare. Chassit var underbart, fast och fint utan att bli stötig och precis perfekt i mjukhet. Många smarta lösningar, när man fällde baksätena ryckte man bara i en spak så fälldes sittdynorna fram och ryggstöden fälldes, helt automatiskt.
Det enda negativa var att jag tyckte bensinaren var lite slö från 80-120 på fyrans växel. Försäljaren sa att detta berodde på vtec-tekniken och att jag istället skulle växlat ner till trean, men jag vet inte om jag vill yla omkring på 6000 varv i en SUV. Man förväntar sig lite mer bottenkraft och vridmoment av en såpass stor bil. Jag ska provköra dieselvarianten tillsammans med automatlåda framöver och det borde lösa den biten.
På minus-sidan fanns också passformen, jag tyckte att gliporna i dörrar och lister varierade lite faktiskt.
Nu är min plan att gå igenom hela marknaden av SUV:ar för att avsluta med den bil jag egentligen redan bestämt mig för, nämligen en Range Rover Evoque. Jag spelar ett hjärnspel med frugan.........
Rustan: bilförsäljare är otroliga! haha
Man vet aldrig vad man får höra, även om det finns de som verkligen är seriösa, så... nog minner det om gamla hästhandlare ibland.
Om jag får spamma din tråd lite, så kan jag berätta om en säljare som sa nåt liknande.
Det var för länge sen när nya Pontiac Bonneville kom, den lockade mig och jag gick till en bilfirma och ville prova den.
Det blev nej, för de ville inte ha en bil som rullat en massa provkörningsmil. De som ville ha en sån bil köpte den utan provkörning....
Ett par år senare kom nya Caprice, och då gick jag in och sa till samma säljare "nu fick jag plötsligt ett betydlande ekonomiskt tillskott och funderar på att köpa en finbil"
Jag hann inte stänga munnen förrän de var igång och körde ut bilen!
Jag protesterade, och sa att det var inte säkert att jag köpte den, och det var kanske onödigt att lägga provkörningsmil på en ny bil sådär. Han kunde kanske skaffa fram en annan som redan var provkörd?
-Nejdå, bilen ska ut och rulla! Det är bästa reklamen!
Sedär, vad de kan svänga när det luktar friska pengar.... ;-)
Sorry för OT.
Intressant att följa dina provkörningar i vart fall, och när det gäller Evoque, så är det designmässigt en pärla! Tittade faktiskt på en parkerad sådan i förra veckan, och frugan sa: vi köper en sån, den är så fin! :-)
Sedan är den kanske inte den bästa i alla avseenden, t.ex. CR-V är nog mer praktisk.
Rustan, jag utgår från att din fru inte läser Vi bilägare på nätet annars kanske du snart sitter i en Duster :-)
Jaguar XF med 3 liters DS är en grym bil att köra, om man vill ha diesel. Annars är 3 liters bensinturbon väl så bra (men den finns väl inte som Sport Brake).
Prova - jag har kört båda!
Okej, dags för en uppdatering.
Sedan förra provkörningsrundan har jag provkört Honda CR-V med dieselmotorn för att se hur karaktären var jämfört med bensinaren. Tyvärr upplevde jag även den som lite seg i karaktären, synd på en sån rar ärta till bil för övrigt.
Efter detta provkörde vi en Tiguan med stora dieseln och det blev snabbt vår nya favorit. Ett härligt klipp i motorn och den var den tystaste bilen hittills. Så en Tiguan låg länge på plats 1 på vår topplista.
Låg alltså, varför säger jag så? Jo, för nu ska ni er en resa in i min förvirrade hjärna. Efter att ha lagt ner ca 6 månader på att provköra den ena SUV:en efter den andra för att göra ett moget och väl underbyggt bilval, så slutade hela processen med att jag spontanköpte en Mercedes E200 igår. Leverans på fredag.
Behöver jag tillägga att frugan är lite trött på mig.
Stort grattis till en kanonfin kärra... Är det nya faceliften?
Nej, jag köpte en -06. Har en plan där jag ska ha lite fler leksaker. En båt och en sommarbil är nästa projekt på listan
Jag och brorsan lider av samma sjukdom, vi har ärvt den efter vår far. Symptomen är följande: man är bara nöjd med det man har i max ett år, sedan letar vi efter något annat. Och det är själva letandet oh drömmandet som är knarket, oavsett vad det är man ska köpa. Varje gång vi köpt ny bil så säger vi att den här bilen är perfekt, den ska vi ha länge. Bara för att 6 månader senare titta på något annat, något roligare, som just då framstår som ännu mer perfekt.
Jag har en liten anekdot som beskriver min bror när han är i sitt esse, det kunde lika gärna handlat om mig.
Efter att ha bytt husvagn vartannat år under tio års tid med diverse motiveringar( den är större, den är mindre, den är nyare, den har bättre planering, o.s.v) så beslutade han sig för att lämna husvangsmarknaden. Jag misstänker att det inte fanns fler husvagnar att köpa helt enkelt. Nu skulle det inhandlas båt nämligen. Det tillbringades timmar varje dag på Blocket och han slängde sig med det ena fackuttrycket efter det andra, omgivningen terroriserades med det närmast maniska "kom här ska du få se", när det senaste fyndet på blocket skulle visas på datorn.
Problemet var bara att ingen i övriga familjen ville ha båt och att frugan bestämt sagt nej. Men brorsan hade en plan, han hade hört att det var kö till båtplatser så han tänkte ringa till kommunen och ställa sig i kö och under tiden bearbeta familjen lite mer.
Sagt och gjort, brorsan ringer till kommunen och säger att han vill ha en båtplats. " Javisst, vilken plats vill du ha?" Svarar kommunen. Det fanns alltså ingen kö! Och nu tyckte brorsan att hela situationen var så pinsam så han kunde inte säga nej tack.
Så familjen hade ingen båt, frugan hade sagt nej till båt och det skulle inte köpas någon jävla båt heller. Däremot hade dom en båtplats.
Kan ju säga att även den frugan var lite trött just då.
Rustan - har ni "tvingats" byta era resp fruar i samma takt också...:)
Nej, märkligt nog. :-)
Rustan: lysande berättelse! haha
Och visst är det lite jobbigt när man har huvudet fullt av argument, och de inte ens behöver användas? Man får bara svaret: -javisst! shit...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.