Vi Bilägares forum

Dieselvärmare

Dieselvärmare

Har införskaffat en Volvo C30 D5 med dieselvärmare, första dieselbilen jag ägt.
När man läser på andra forum så får jag intrycket att dessa värmare käkar bilbatterier (speciellt Volvos tydligen) trots daglig användning av batteriladdare.

Fast värmaren gått flitigt hela hösten så har jag inte märkt av några tendenser till att batteriet skulle fungera sämre nu än när jag köpte bilen, har en CTEK laddare men inte använt den än
Är det någon här som har erfarenhet av värmare+laddare och hur ofta man bör ladda batteriet för att förhindra urladdning?

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

Problemet kommer oftast för de som har många korta bilfärder där batteriet inte hinner laddas upp. På min Volvo V50 behövde jag aldrig ladda batteriet, men så körde jag sällan korta sträckor heller.

Uppdaterat: 2013-12-11 11:03

Det är som Rustan skriver, det brukar räcka med att köra lika lång tid som värmaren är i drift.
men eftersom du har en laddare kan du ju använda den en gång i veckan så bör du vara säker.

Uppdaterat: 2013-12-11 11:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bilen går ju inte alltid en längre sträcka efter att värmaren varit på, så jag ska följa rådet att stödladda batteriet någon gång i veckan.
Den riktiga kylan har ju inte satt in än så det är väl bäst att vara på den säkra sidan, hellre då ladda en gång för mycket än en gång för lite känns det som :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Det handlar inte om att en värmarkörning måste stödjas av en lika lång bilkörning varje gång, det är som med allt, "debit & kredit"
Om du förbrukar 15% av batteriet när du kör värmaren och återger 10% när du kör så kan du göra det ett antal gånger innan det tar stopp.

Att värmaranvändning i sig "äter batterier" är som sagt en "forumskröna" av de som inte vet hur produkten skall användas, alltså mer av ett handhavandefel än ett produktfel.

Batterier gillar inte djupurladdningar, vilket vissa värmarlösningar kan skapa beroende på avsaknad/dåligt underspänningsskydd.
AGM eller Gelébatterier är mer rustade för djupurladdning, kan vara ett tips om man har värmare och skall byta batteri.

Uppdaterat: 2013-12-11 16:20
*Robban

Kul där Jes... Tänkte inte på att du bara flyttar problemet framåt i tiden?
Debit & kredit, skillnaden blir bara att du har en stadigare kassa att ösa från i början...
:-P

Uppdaterat: 2013-12-12 09:02
*Robban