Vi Bilägares forum

Dieselslukande bilar

Dieselslukande bilar

Bilens mätare visar motorns förbrukning, dock exkl. förvärmaren. Speciellt vintertid är dieselförvärmarens andel av totalförbrukningen högst påtaglig. Det är är som att visa konsumentpriser utan moms!

Bensin- och även dieselbilsägare

Uppdaterat: 2013-03-14 09:54

Kommentarer

Hmm ? Vad är frågeställningen egentligen i denna tråd ? Att dieselbilar "slukar" diesel - eller att den vanligtvis elektriska förvärmningen av kupen (s k PTC-värmare) också drar diesel ? I det fallet lär det framgå av "bilens mätare" eftersom motorn får ladda mera då.. Visst - alla kör inte med PTC så har man en dieseldriven värmare går den givetvis utanför "bilens mätare"... Men ändå - vad är det vi skall diskutera i denna tråd ?

Uppdaterat: 2013-03-14 13:55

Dagens i-landsproblem?

Uppdaterat: 2013-03-14 16:58

Dagens mest konstiga tråd.

När du tankar vet du ju vad bilen har tagit.

Uppdaterat: 2013-03-14 18:29

Just det, dela antal körda mil sen senaste tankningen med de antal liter du får i vid nästa tankning så ser du hur mycket bilen dragit.

Behövs inte ens en färddator, på sin höjd en miniräknare om du inte orkar räkna i huvudet...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag tycker inte alls att tråden är konstig. Den bara påminner några om att förutom att de så kallade miljöbilarna som oftast har en dieselmotorer drar mer än den deklarerade (och av staten subventionerade) förbrukningen av ytterligare ett skäl.

Om man täcker för kylaren till c:a 95 % och inte kör kupèfläkten onödigt hårt så blir motorn fullt varm ner till -20 gr C utan att behöva köra dieselvärmaren. Det är min erfarenhet av en V70 2,4 D. Inget problem med för varm motor eller inlufttemperatur ens vid + 10 gr C utomhus.

Uppdaterat: 2013-03-15 13:36

Jes @ Om dieselvärmaren behövs för att hålla motor och kupè varm under körning därför att det är en diesel men som inte skulle behövts om det hade varit en bensinmotor, blir ju både miljö och plånbok belastad av värmarens förbrukning. Samma sak med den elektriska förvärmningen av kupén (s.k. PTC-värmare) som också ökar bränsleförbrukningen men som då även syns på färddatorn, men som inte är med i förbrukningsdeklarationen.

Den förbrukning som bensin eller dieselvärmare förbrukar som parkeringsvärmare skall givetvis inte belasta motortypen.

Uppdaterat: 2013-03-16 02:02

Är det här ett stort problem?

Uppdaterat: 2013-03-16 13:10

Jes, förstår inte vad Du menar! Datorn visar förbrukningen och CO2 utsläppen är proportionell mot förbrukningen, därmed visar datorn utsläppen, eller?

Trasten, vem har sagt att det är ett problem?

Men för dieselkramrarna är troligen rubriken ett problem. Dock luktar det fan både vid tankning och kallstart. För att undvika kallstart kör man dieselvärmaren före motorstart men värmaren luktar ännu värre när den startar.

Medan en bensinvärmare är helt luktfri liksom koloxiden.

Uppdaterat: 2013-03-16 14:27

Förbrukningen är ju framtagen med alla förbrukarna avslagna. Man sabbar ju den så fort man slår på radion. Tycker man värmaren är ett problem så ska man heller inte ha takbox, last i bilen, ac, elbakruta, osv...

Uppdaterat: 2013-03-16 14:51

Men användning av en bensinvärmare syns väl inte heller i färddatorn?

Är det fenomenet dieselvärmare/färddator du vill diskutera eller är det diesel vs bensin?

Uppdaterat: 2013-03-16 14:57

Rustan @ Det är det först nämnda, eftersom det var där frågeställaren började. Men eftersom det endast är bilen med Dieselmotor som kan behöva tillsatts värme under färd så inkluderar tråden det sist nämnda, vilket framgår av rubriken. Är det ett problem?

trasten allt det Du räknar upp kommer att synas på datorn till skillnad från Dieselvärmares förbrukning som givetvis inte syns på färddatorn.

Uppdaterat: 2013-03-16 15:47

Själv har jag aldrig sett dieselvärmaren som ett problem utan som en tillgång. Antar att vi har olika inställning till livet.

Och vad spelar det för roll om värmaren behövs under färd eller inte, den syns ju ändå inte i färddatorn oavsett bränsle?

Årets märkligaste tråd?

Uppdaterat: 2013-03-16 17:24

Kom ihåg att det inte är jag som har startat tråden. Men den är inte fullt så konstig och omotiverad som trasten, mc regor och junkers ger uttryck för. Det är där jag började med att uttrycka en annan mening. Därefter har diskussionen börjat handla om Äpplen och Päron. Kan vara medvetet av några och omedvetet missförstånd av andra som så många gånger i dessa spalter.

Att vi skulle ha olika inställning till live Rustan tror jag inte. När det t.ex. gäller bensin- och dieselvärmare finns ingen som använder dessa så ofta som jag.

På de två bilar jag har stämmer färddatorns förbrukning förvånansvärt bra Jes. Avvikelsen ligger på +- 1,5 %. Värmarens förbrukning borträknad. Det går att avläsa värmarens gångtid med hjälp av den bärbara datorn.

Uppdaterat: 2013-03-16 20:08

Färddatorns förbrukning är ju även kopplad till tankmätaren. Om bränsle förbrukas så räknas det väl med i färddatorn?

Uppdaterat: 2013-03-17 14:32