Nånting som jag inte kan förstå är varför taxiförare trilskas med att fippla med ACC (alltså automatisk klimatkontroll).
Vid många tillfällen har jag åkt taxi där de antingen:
- sätter på full kyla och full fläkt
eller
- full värme och full fläkt
Man undrar ju varför?
I det första fallet blir det så kallt att man fryser, och sedan blir halvblind då glasögonen immar igen utomhus.
I det andra fallet håller man på att svettas ihjäl, till vilken nytta? Det är inte alls kul med 15 grader i bilen när det är över 40 och fuktigt utanför...
I måndags åkte jag taxi, en Mercedes. Han hade satt båda zonerna på max (runt 30 grader) , men istället satt fläkten på lägsta fart. Det blev en konstig luft i bilen. Det luktade svettig förare som nyss rökt...
Ibland ber jag taxiföraren justera värmen, och då gör de det digitalt. Dvs från max kyla till max värme, varför?
Jag har till och med handgripligen satt reglagen på 20 grader, och sedan tryckt in "Auto" och påpekat att nu behöver han inte pilla mer på den på flera månader. Vad gör taxiföraren då? Sätter antingen max kyla eller max värme....
Vad är det för fel på dessa förare? Vad är det för fel att sluta pilla på knapparna och istället ha en jämn och behaglig temperatur?
Kommentarer
Ja säg det ? Enligt pressen är nästan alla taxichafförer professorer som bara får köra taxi trotts sin höga utbildning vilket gör att dom även borde klara av bilens klimatanläggning.
Eftersom de är allmänhetens tjänare känner de sig kanske utnyttjade och visar sin makt genom att jäklas med klimatanläggningen.
Jag använder "Auto"-läget och behöver inte röra någon knapp, varken på 9-5 eller V70.
Samma sak när det gäller farthållaren, jag använder den jämt.
Volvoägare använder den nästan aldrig trots att Volvo har en utmärkt farthållare.
När jag kör V70 som ju har den stora dieseln går den lungt och jämnt, men när kompisen kör gasar han, släpper, gasar, släpper osv, man sitter som en jo-jo och far fram och tillbaka.
När jag påminner om farthållaren förklarar han att så korta sträckor (25km) är det ingen ide att använda farthållaren. (!)
En granne, också han med Volvo, klagade över att han fått fartböter för att han höll 57 på en 50-sträcka.
"Varför använde du inte farthållaren"?
"Det kan man väl inte göra i stan,heller". Nähä, men då är det ju bara att betala, det kan man ju göra.
Min erfarenhet från taxi i Gbg är den samma som hutarns. Oftast är ACC i läge "off" och man sitter där och kippar luft. Vi har här en överrepresentation av somaliska och de från mellanöstern som förare. Möjligen är man van vid detta klimat i en bil. Säger man till, så blir det full orkan...
Vänligen kleta inte på mig något illvilligt om vad jag tycker om invandrare. Det är jag rent allergisk mot, speciellt som då det är tvärt om. Vilket man kan läsa på denna hemsida när jag upptäckte att "någon som inte skriver här längre" var SD-anhängare.
Men om alla taxiförare är professorer så är ju det förklaringen, de vet hur AC:n fungerar i teorin men inte i praktiken:)
AL, det där med förkylning har man ju även hört från "svenskar" så länge AC har funnits och där har ju AC blivit accepterad.. Nä, jag skojar bara;-) Men frågan återstår; är det så att man som van vid varmare klimat anammar detta även i en bil? Förarna i fråga vet ju om funktionen, så något måste det bero på.
Själv blir jag lätt överhettad i varmare länder, men där gör jag som alla andra; undviker nedfallet av den fruktade diväteoxiden och intar i stället etanolhaltiga drycker. F.ö. märkligt hur folk kan acceptera nedfallet av en så fruktansvärd produkt som diväteoxid och samtidigt protestera mot något så ofarligt som CO2.
Men det verkar ligga något i det där med tron om att bli förkyld i bilar med AC.
Jag hade för många år sedan en pendlarkompis som kom hem till Sverige efter flera år i Florida.
Han berättade att han och många av hans bekanta där ofta var förkylda, man gick från trettiogradig värme till bilen och drog på max kyla, sedan satt man i kalldraget tills det var dags att gå ut i värmen igen.
Alltid värme eller max kyla.
Jag frågade varför man inte reglerade så att det inte blev så kallt, men han tyckte det var skönt med svalkan!
Obs. det var AC inte ACC, men jag tror att ryktet från liknande upplevelser hänger kvar och många vet tydligen inte skillnaden och det är väl därför det pillas på ACC av en del hela tiden.
Det var förresten en ganska märklig man, han hade en trecylindrig Passat som han körde nästan fyratusen mil med.
Den sade upp sig i en uppfart till ett parkeringshus, fastnade mitt i backen och skapade en hel del besvär. :-)
Visst är det så som Christer säger, man behöver inte alls sätta temperaturen lågt, det blir bara jobbigt.
Betänk hur kul det var när jag var i Indien och jobbade, och det var 45 grader varmt ute, och de satte AC:n på 18 grader i huset... Varje morgon var det dragkamp, vi höjde AC.n till 27-28 och nästa morgon var det..... 18 igen...
En annan sak är att folk sätter den iskalla luften rakt mot sig, istället för att rikta den mot de varmaste delarna i bilen, inte undra på att folk tycker de känner drag...
Före 1985 så kunde taxichauförerna köra bil, hantera bilens utrustning och hitta. Idag kan de ingenting av detta.
Ja jag är inte heller någon varm anhängare av diväteoxid som faller uppifrån, men just nu vore det nog inte så dumt.
Då kanske den form av diväteoxid som består av en sorts äckligt vitt mögel kunde lösas upp och försvinna.
Enkelt, det är bara att taxibilsägarna byter bilmärke så får var passagerare rätt temperatur vid sin plats i bilen och inga torra slemhinnor eftersom fukt tillförs luften efter att den kylts ner av ACC så att den får rätt luftfuktighet när den sprids i bilen.
http://www.lexus.se/car-models/ls/ls-600h/index.tmex#/Reviews/6
Previa: du har nog missat poängen med mitt inlägg. Det spelar inget roll vilket system som används, eller vilken bil, så länge de trilskas att fippla med knapparna istället för att låta automatiken sköta jobbet.
Redan för 20 år sedan stängde taxiförarna i Bangkok av AC om man prutade för hårt. Ville man åka billigt så fick man svettas. I Sverige prutas det ju inte men kanske vill man ha ett tillägg för att ha AC på?
Peter: nja, det är liksom digitalt där där med värmen. För varmt eller för kallt. Att bara trycka på "Auto" och sedan låta det sköta sig själv verkar svårt...
När jag åkte taxi i Indien var det svinkallt varje gång, så jag började sätta mig fram istället för bak och ställa in lagom kyla, och sedan säga från om föraren tänkte fippla igen. Det brukade räcka med en tillsägelse..
hultarn, jo det har du helt rätt i att det skull räcka med att acc var inställd på auto så räcker det långt i att få ett behagligt klimat i bilen.
I Sydney har vi aldrig några problem med att det är för kallt i taxibilar. De allra flesta taxiförarare kör med ACn avstängd och rutan nedvevad för att spara bränsle. En Ford Falcon (rak 6a) påstås dra ca. 4% mer med påslagen AC. Om man har sådan tur att taxiföraren förstår engelska (händer inte ofta) så brukar de sätta på ACn om ber om det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.