Jag har alltid beundrat Citroëns tekniker och deras förmåga att tillsammans med en framsynt bolagsledning kunnat prestera nyheter som i vissa fall legat årtionden framför sina konkurrenter.
Några exempel som var tidigare än den välkända DS19 från 1955 är en av de absolut första personbilsdieslarna "Rosalie" från 1933, året efter kom B7 "Traction Avant" och 1935 ett antal prototyper med V8 och automatisk momentomvandlarlåda.
Citroën har aldrig varit ett speciellt lönsamt företag, men under Michelins ledning gjorde man ändå intressanta bilar men nu under Peugots ledning är de flesta Citroën bara omvandlade tråkiga Peugeoter, man försöker t.o.m. ta bort den fantastiska gasfjädringen och ersätta med gammaldags stålspiraler som ju finns på var och varannan standardbil.
Kommentarer
Jag skulle vilja ha en gammal "padda" gillar den bilen skarpt. Härlig design som tilltalar än idag.
Finns faktiskt en på Blocket för den som har tid över
http://www.blocket.se/malmo/Citroen_DS_23_Pallas_1975_43458922.htm?ca=8&w=3&last=1
och finaste modellen dessutom. Kul färgbeskrivning "vinröd" i annonsen :-)
Nä, det får nog vara, så mycket jobb är ja inte intresserad av :-). Betalar hellre lite mer och gör bara lite småpyssel.
Javisst, samma här, men det finns gubbar som gör storpysslet och som njuter av det när det är något speciellt, det gäller bara att hitta dom och komma överens om kostnaderna.
Sedan är det ju bara småpysslet kvar, som tyvärr brukar dra iväg till åtskilliga timmar.
Tidigare skulle jag inte tvekat, men efter alltför många timmar på olika Alfor, VW och Saabar har jag tröttnat, nu ska det vara så färdigt som möjligt!
Jag har mekat en hel del i mina dar men har tröttnat lite på de stora jobben. Har slipat ner en bil för lackering och vilket jobb det var. Har nitat kopplingar, bytt motorer och en massa annat men har tappat lusten att krypa om kring och meka. Däremot skulle jag kunna tänka mig att bygga en kitcar om jag hade haft någonstans att vara. Mitt eget garage är för litet för det.
Kan bara hålla med er att Paddan var härlig och före sin tid! En sån i kanonskick hade man ju kunnat tänka sig att testa som sommarbil... :)
Det där med att man lessnar lite på att skruva (i synnerhet på sina egna bilar i onödan) då man skruvar hela dagarna håller jag med om Hacken, därför jag inte kör just en Citroén... ;)
En kompis hade en DS23 med automat, vilken härlig bil! Vilken underbar design! Och komforten..... mmm!
Min Xantia är ju bekväm, men rent stum jämfört med DS.. ;-)
Fast jag har inte behövt skruva en massa, även om många påstår att det är obligatoriskt på Citroen.
Dock måste jag nu göra en åtgärd, Trafikverkets älskade salt har orsakat att nivåregleringen kärvar. Får nog lägga en timme på mekanismen. Fjädringen är ju en fantastisk Citroenegenskap, som ekonomerna dessvärre prutar bort på allt fler modeller.
Och tvärtmot vad somliga påstår så krånglar den inte mycket heller.
Min bil har +ett par andra små finesser som standard, t.ex. regnsensor som inte många bilar hade i slutet av 90-talet. Även en så enkel finess som ställbart armstöd är uppskattat, särskilt vid långresor.
Vem mins inte att bakskärmen bara satt fast med en skruv.
http://janheine.wordpress.com/2012/03/31/taking-off-fenders/
Och framskärmen med två!
...och personligen minns jag att vår lokale hockeyhjäte Lennart "Lillstrimma" Svedberg körde en sån Cittra när han förolyckades - och att skärmar m m bara satt fast med några få skruvar syntes tyvärr på bilvraket efteråt..
Men f ö måste jag hålla med om att det var bilar med karisma - nåt som blir mer och mer bristvara idag. Men i gengäld fungerar faktiskt våra moderna bilar avsevärt mycket bättre än vad bilarna gjorde på t ex 60- och 70-talet - trots att dom var förhållandevis enkla i konstruktionen.
Den här bilen var inte särskilt enkel i konstruktionen, tvärtom den var, kanske bortsett från motorn, det förnämligaste som fanns på den tiden, men just säkerhet var inte särskilt prioriterat på 1950-talet.
Saabnisse - jag avsåg bilar i gemen när jag nämnde att dom var förhållandevis enkla. Sen inträffade bilolyckan jag relaterade till 1972 så det var ju inte nån av de allra första ID/DS-modellerna. Men som du säger så var ju inte säkerhet direkt prioriterat hos annat än några få märken och på 60-talet var det nog Mercedes som man mest förknippade med "säker" bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.