Hej!
Jag undrar om någon här vet varför det är nödvändigt att byta kylarvatten i moderna bilar? Den motivering jag hört är att korrosionsskyddet försämras. Men om man jämför med ett vattenburet värmesystem så kommer detta, vad jag vet, inte att bli angripet av korrosion även utan några tillsatser så länge det inte läcker in syre någonstans. Gäller inte samma förhållanden i en bil dvs. så länge systemet inte läcker blir det ingen korrosion?
Kommentarer
Jo så är det, men i en bil har man betydligt större belastningar än i ett vattenburet värmesystem.
Temperaturerna varierar kraftigt och ofta och genom att man har ett högt förbränningstryck blir det läckage av gaser även om det rör sig om väldigt små volymer vid varje förbränning.
Och det blir ju ganska många små volymer som adderas till en betydligt större vid en sträcka av 6000 mil som brukar anses vara lagom för byte.
Men många serviceverkstäder har möjlighet att mäta kvalitén på kylarvätskan och avgöra när det är lämpligt med byte.
Sedan har ju bilarna ofta (alltid?) en blandning av olika material som man inte har i vattenburen värme.
Så påfrestningarna är större även kemiskt.
Det kan säkert vara en god idé att byta kylvätskan, skulle tro att det är små pengar mot vad t.ex. korrosion kan ställa till med.
Jo man blandar material hej vilt i vattenburna värmesystem också, men genom avsaknad av gaser i systemet är korrosionen oftast obefintlig.
Men det finns undantag, en farbror klagade över att hans radiatorer rostade sönder på ett par år och ändå var han så noga att han bytte vatten till färskt i hela systemet varje år!
Hade han haft glykol i systemet hade det klarat sig.
Glykolen innehåller inhibitorer som motverkar korrosion, men de förbrukas så småningom.
Byt glykol, men lämna den gamla till destruktion, häll för all del inte ut den i avloppet, den är väldigt giftig för små och stora organismer.
Tack för svaren, de belyser skillnaderna mellan en bilmotor och ett vattenburet värmesystem på ett förträffligt sätt. Min fundering grundar sig på att mekanikern vid senaste service på min Mazda 6 inte tyckte att kylarvätskan behövde bytas trots att 5-års servicen sa att så skulle göras. Däremot har min bil bara rullat dryga 500 mil per år och om jag förstår svaren rätt så beror risken för korrosion till viss del på körsträckan (hur mycket gaser som läckt ut i systemet). Man blir också alltid lika förvånad när en verkstad tycker att man ska göra mindre än begärt, annars brukar det ofta vara tvärtom. Det är möjligt att de mätte kvalitén på kylarvätskan, som saabnisse säger att man kan göra. Vet du mer specifikt vilken/vilka beståndsdelar av kylarvätskan som mäts vid en sådan undersökning?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.