Vi Bilägares forum

Bromsen tar inte alls, ibland

Bromsen tar inte alls, ibland

Har råkat ut för bromsbortfall flera gånger med min nya Avensis från oktober 2012.
Står parkerad i ett garage som sluttar något utåt.
Jag startar därför oftast inte motorn förrän jag stängt garageporten och ska köra iväg, utan rullar ut bilen.
När jag ska stanna har det hänt, tre gånger, att bromspedalen gått i botten utan att ta överhuvudtaget.
Att pumpa pedalen har inte heller hjälpt.
Jag har ändå lyckats stanna bilen med den elektriska parkeringsbromsen som är en knapp.

Den sista gången rullade jag dock 40 m baklänges och fick inrikta mig på att styra undan för hinder innan bilen stannade. Jag pumpade även då ett antal gånger (3-5) utan att få bromseffekt.

Vid ett annat tillfälle upptäckte jag att min parkering borde åtgärdas. Jag skulle rulla fram några decimeter utan att sätta igång motorn. Fick inte stopp på bilen utan stannade mot framförvarandes bils dragkrok.

Efter bromsbortfallen har bromsarna fungerat utan problem, med motorn igång.

Bilen står nu hos Toyota som inte hittar något fel. Förstås!

Under körning har dock bromsarna hela tiden fungerat helt normalt.

Anser också att jag har god körrutin med 2500-3000 mil per år under 45 år.
Jag trodde de första gångerna att det var jag som tog fel pedal, fast jag inte vill tro detta.
Vid färden nerför backen tryckte jag ner kopplingen med vänster fot i avsikt att kunna få igång motorn vilket kräver att kopplingen är nertryckt. Men under den stress jag var utsatt för misslyckades jag, då jag släppte upp kopplingen för tidigt.

Finns det någon som har bättre kunskap än vad Toyotas verkstad har?
Själv tror jag på något strul med huvudbromscylindern t.ex. skräp, defekta packningar, fel toleranser.

Uppdaterat: 2013-03-13 12:48
fallis

Kommentarer

Är det inte bara så att utan motorn igång, att man inte får upp nåt tryck? Kanske man man misstänka att även ABS:en kan ställa till det om inte motorn är igång.

Gör så här istället: låt ettan ligga i medan du sakta rullar ut bilen ur garaget, och stanna där och starta. Då kan du antingen få stopp på bilen med kopplingen eller bromsen.

Å andra sidan: står du med bilens bakände utåt, då är det ju OK att starta utan att avgaserna samlas i garaget.

Uppdaterat: 2013-03-13 13:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tack!
JAG är NU klar över att vara beredd med växel i och ett finger på elektriska parkeringsbromsen.
Men problemet gör ju bilen omöjlig att bogsera om behov skulle uppstå.

Alla mina bilar har ju hittills varit möjliga att stanna och någon gång bogsera utan att ha motorn igång.
Det kan ju inte få vara på detta viset.
Färden kunde ju lika gärna slutat med att jag kört ihjäl någon.

Står för övrigt emellanåt parkerad utanför min bostad i en backe.
Då det är tidsbegränsat händer det att jag behöver flytta bilen för att slippa böter.
Då har jag alltid kunnat rulla en liten bit och trycka på bromsen.
Och på dessa bilar fanns det dessutom en gammal hederlig handbroms att dra i.
Med den nya bilen kan det ju sluta med katastrof.
Om felet på något vis är inbyggt borde finnas varningstexter.

Uppdaterat: 2013-03-13 15:56
fallis

Jag förstår din rädsla för att något allvarligt kan hända, som du säger: något riktigt illa kan ske.
Just dessa intermittenta fel kan vara väldigt svåra att hitta, men verkstaden ska inte lämna från sig bilen utan åtgärd, något är är galet.
Håller med dig om att det låter som om din huvudcylinder kan vara felaktig, annars skulle ju inte pedalen kunna gå ner till golvet. Ryt till på verkstaden att de byter den!
Lycka till!

Uppdaterat: 2013-03-13 16:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bilen är ju i princip ny.
Kräv att felet rättas till omedelbart innan någort händer och klarar de inte det kräv att få en ny bil, så här får det inte vara.
Här är det ju garanti och Toyota måste ju vara rädda om sitt rykte, det här kan ju vara början till ytterligare några millioner återkallanden!
Stå på dig, hota med pressen, med Sverker (visst ja, han är ju inte kvar, men programmet är ju det), med vad som helst, jag tror inte att Toyota vill ha det här publicerat, de vill säkert lösa det så du blir nöjd.

Uppdaterat: 2013-03-13 16:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bruxet säger att bromsen skall kunna användas med avslagen motor (dock med krav på högre pedaltryck), vilket är normalt (alternativet är totalt uteslutet, ingen bil skulle godkännas med en sådan brist på funktion), så detta är mystiskt. Bromspedalen har en direkt fysisk kontakt med huvudbromscylindern. Därför tror jag faktiskt inte på din historia (missförstå mig inte). Bromspedalen skulle gå i botten även med motorn igång, om nu huvudbromscylindern var trasig. Säkerhetssystemet kring en eller flera bromskretsar är rigoröst, så en bromspedal som trampas i botten torde vara lätt att detektera eller återskapa. Bromssystemet skall inte "reparera" sig bara för att du med motorn igång får servoassistans.

Du skriver: "Vid färden nerför backen tryckte jag ner kopplingen med vänster fot i avsikt att kunna få igång motorn vilket kräver att kopplingen är nertryckt. Men under den stress jag var utsatt för misslyckades jag, då jag släppte upp kopplingen för tidigt." Du släppte upp kopplingen - bilen borde ha startat - eller stannat. Med växel (1:an eller 2:an) i så rullar den inte. Jag tror att du själv varit inne på rätt spår i ditt första inlägg. Stress är inte bra, särskilt inte för minnet.

Uppdaterat: 2013-03-13 17:15
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bra att bli trodd men illa att bli misstrodd..
Tror knappt själv mina egna sinnen.
Själv trodde jag att jag i hastigheten trampat ner kopplingen, de två första gångerna och även tredje gången.
Tredje gången då jag rullade jag mot dragkroken.
Fjärde gången tänkte jag verkligen på att höger fot skulle vara på bromsen och vänstern på vid kopplingen.
Om växeln låg eller inte vet jag inte.
Startmotorn slutade snurra då jag lyfte kopplingspedalen en liten bit. Sedan var jag tvungen att styra över kantstenar bort från stolpe, sedan var det ganska plant och lätt jag i motlut.

Att trampa ner fel pedal har inte hänt mig någon gång under åren.

Bilen står på verkstaden. De ville att jag skulle hämta den idag men jag tycker att bromsfel är för allvarligt för att inte gå vidare.
Toyota har nu kontaktat tekniker i Stockholm för att se om något liknande har inträffat med annan bil.
De nämnde då även i hela Europa. Ska få svar i morgon sa dom.

Om Toyota inte kommer på en rimlig orsak får jag väl själv fundera över bromskonstruktionen i stort, bromskraftsförstärkare, ABS, ventiler, och vad som mer kan finnas.
Jag har renoverat eller delrenoverat några bromssystem tidigare på SAAB, Volvo och VW och detta var ju inte komplicerat. Kanske är det något elektroniskt som felfungerar.

Uppdaterat: 2013-03-13 19:02
fallis

Som jag skrev, missförstå mig inte. Jag har inga problem i att förstå det du beskriver. Jag har bara lite svårt att förstå varför det händer. Du skriver: "Startmotorn slutade snurra då jag lyfte kopplingspedalen en liten bit." Det stycket gör mig ännu mer konfunderad. Startar du bilen med hjälp av "rull" och växel i grepp, eller med startmotor?

Bromsfel är inte att förringa, så ditt beslut att lämna kvar bilen på verkstaden är väl rätt.

Men jag återknyter till mitt förra inlägg; fysikaliskt är händelseförloppet osannolikt. Men osannolika saker har ju hänt förut....

Uppdaterat: 2013-03-13 19:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Låt ngn annan göra samma sak för att utesluta handhavande....

Uppdaterat: 2013-03-13 19:37

Märkligt fenomen! Har aldrig hört om något liknande! Vad säger Hanzzon?

Uppdaterat: 2013-03-13 20:04

Otroligt märkligt och intressant, ska bli spännande att följa detta.

Upplever du att verkstaden tar dig på allvar?

Uppdaterat: 2013-03-13 20:26

http://community.cartalk.com/discussion/2149284/brake-pedal-goes-to-floor-and-car-wont-stop-why

Uppdaterat: 2013-03-13 20:30
trasten skrev:

Märkligt fenomen! Har aldrig hört om något liknande! Vad säger Hanzzon?

Att han lagat många fler VAG-bilar med detta fel ;-)

Uppdaterat: 2013-03-13 20:52

Eller att bromssystemet är från europa, fast bara ibland? ;-)

Uppdaterat: 2013-03-13 21:02

Hans Fallström
Användaren är uppkopplad Uppkopplad

Verkstaden tog ju in bilen på tisdag morgon men hittade inget under dagen.
De behöll den över natt och kollade igen idag och inget är galet.
De har haft kontakt med Stockholm men inte fått svar.
Bilen står kvar på verkstaden tills imorgon, onsdag, tills Stockholm lämnar besked.

Men att bilen står på verkstad betyder ju inte att de gör något åt det.
De kanske tolkar det som att det är jag som strular till det.
Men jag kör ganska mycket så jag tror i varje inte bromsproblemet beror på körovana.
Har en bil till, en gammal Avensis som används dagligen.
Och jag har inte satt fötterna fel på pedalerna vi andra tillfällen.

Men de är inte lätt att få fram intermittenta fel då man så önskar.
Men jag har "lyckats" med detta 4 gånger under ca 2 månader.
Har inte använt bilen så värst mycket men 100 utrullningar från garaget har det nog blivit på 5 månader.
Så 3 av 100 försök kanske behövs.
Och med just det "rätta" trycket - med den rätta utlösande hårdheten i trycket på pedalen.

Hanzzon nämns ibland. Vem är det? Eller är det någon!

Uppdaterat: 2013-03-13 21:57
fallis

Hanzzon är ett väsen, avlönad av Toyotas PR-avdelning.

Uppdaterat: 2013-03-13 22:21

Glömde nämna att Hanzzon har en manager.

Eftersom Hanzzons inlägg alltid och utan undantag följer samma mönster så vet alla redan vad han kommer skriva.

1. Toyota går aldrig sönder så det trådskaparen beskriver har hänt, har i själva verket aldrig hänt. Här kommer de obligatoriska länkarna till Länsförsäkringars motorskadestatistik, Autoindex och SBP att klistras in.

2. Om det omöjliga trots allt hänt (alltså att en Toyota går sönder), så beror detta uteslutande på en europeisk komponent.

3. Även det omöjliga hänt så tar Toyota alltid alla kostnader på goodwill.

4. Allt ovanstående är egentligen helt ointressant eftersom alla andra bilmärken är tusen gånger värre, detta illustreras av att Hanzzon i varje givet ögonblick har 23 bilar från VAG-gruppen i sin verkstad i Edsbyn. Dessa bilar är givetvis totalhavererade och landar på en genomsnittlig verkstadskostnad på 126 843 kr.

Allt detta kommer han skriva i en enda lång mening helt utan punkt, stor bokstav eller styckeindelning.

Uppdaterat: 2013-03-14 08:10

Rustan: nu var du lite elak. Fast jag tänker inte dementera dina uppgifter... ;-)

Hanzzon är säkert duktig, men det är väldigt ovanligt att han inte passar på att påtala att de haft en ickeToyota inne som minnsan haft så många och dyra fel. Plus att det gärna vävs in lite text från Toyotabladet, nu senast var det återvinningsgraden.

Jag hade en diskussion med honom då han påstod att det alltid tog flera minuter att få ut en Citroen ur verkstaden, detta på grund av att de alltid tog sån tid på sig innan de lyfte fjädringen. Något som vi aldrig har upplevt med våra två Cittror hemma (jag har haft min över 7 år, och det har aldrig inträffat).
Hanzzon svarade med en Youtubevideo på en Xantia från mitten av 90-talet, vilken hade fel på fjädringen. Kvalitet på beviset? Noll...

Detta är egentligen synd att han håller på sådär, för det minskar trovärdigheten.
Men, det finns ju ett antal profeter här, jag har inga problem med vad andra föredrar för bil, det är deras val.
Alla bilar har sina starka sidor, fel och brister, hur man väljer är personligt, och det ska respekteras.

Uppdaterat: 2013-03-14 08:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag tycker att Raphael är väldigt rolig att läsa, han har en annan infallsvinkel som jag uppskattar.

Uppdaterat: 2013-03-14 12:53

Håller med Shogun här, och det är bra att han själv slutligen har insett att man inte ska hålla på med att trycka ned, kalla folk en massa öknamn och framställa andra som mindre vetande bara för att man inte tycker likadant.
Det välkomnas och höjer stämningen och kvaliteten på forumet.

Uppdaterat: 2013-03-14 13:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Shogun, nu tycker jag du ska tänka tillbaka lite också. Hur många gånger har du förklarat för mig att Saab är skräp för du har naturligtvis ägt flera som inte var bra.
Sedan är du en av de som i alla lägen framhåller Toyotas förträfflighet och det trots att den här tråden handlar om motsatsen.
Men det är ju Ok, alla är ju saliga i sin tro och uppfattning, men argumenterar man för hårt får man nog finna sig i att bli lite sarkastiskt bemött.
Och jag tycker att det är lite lågt att ropa på moderatorer så fort man blir motsagd.

Uppdaterat: 2013-03-14 17:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oj det hade jag missat, det är ju fullständigt idiotiskt....

Uppdaterat: 2013-03-14 20:27

Kul att läsa kommentarerna och faktiskt också inte så kul.
Skrev till forumet för att höra om någon ev. kände till något liknande fall.
Skrev inte för att bli hånad för knepiga garagevanor.
Men den möjligheten bjuder jag på. Var så god!

Har rullat ur garaget under många år med andra bilar och alla har stannat utan besvär ALLTID och utan servohjälp.
Problemet är med denna bil är att bromspedalen har gått i golvet vid 4 tillfällen av kanske 100 möjliga.
Den har alltså gått att stanna 96 gånger. Så som bilar ska gå att stanna. Men 4 ganger har bromsen inte funkat alls.

DETTA ÄR PROBLEMET.
PEDALEN GÅR I GOLVET IBLAND OCH INTE VARJE GÅNG. BROMSARNA DÅ INTE TAR ALLS.

Hade pedalen bottnat varje gång hade Toyota fixat felet, ett enkelt garantiärende. Men nu ......
SJÄLVKLART?? HITTAR INTE VERKSTADEN NÅGOT FEL.
INTE I BILENS DATORMINNE.
INTE HELLER KAN DE FRAMKALLA BROMSPROBLEMET IGEN.

Om servo och bromsande
Om man inte har servo tar ju pedalen högre upp och blir stum men bromsen funkar fast det behövs mer kraft.
Garageytan sluttar bara svagt utåt, bara så att bilen kommer i rullning.
Bromsen behövs knappt för att stanna bilen.
Hastigheten kanske är 2-5 km/h då bromsning sker eller eller INTE SKER en bit utanför porten.

Skulle vara intressant att bogsera bilen och ha bromsverkan utan servo.Det brukar funka hyggligt i låg fart.
Att ibland inte ha bromsverkan. Det brukar sluta dyrbart illa.
Bogsering beskrivs i instruktionsboken och inget sägs om att motorn ska vara igång för att få bromsverkan.

MAN MÅSTE VÄL KUNNA LITA PÅ BROMSARNAS FUNKTION TILL 100% INTE SOM I MITT FALL 96%?

Uppdaterat: 2013-03-14 22:50
fallis

Shogun - oavsett om du har rätt eller ej angående mobbning så handlar ju denna råd om ett allvarligt bromsproblem så låt oss hålla oss till det i denna tråd. Skapa hellre en annan tråd för diskussioner runt det du anser vara mobbning av vissa skribenter. Bara sagt i all välmening för att vi skall få behålla fokus på problemet i denna tråd.

Uppdaterat: 2013-03-14 23:10

Hans: instämmer. Bromsarna ska man kunna lita på till 100%, och inget annat.

Ge dig inte när det gäller verkstaden, säg till dem att byta huvudcylindern, även om de inte lyckas hitta något fel. Fråga dem om de har någon bättre alternativ felorsak.

Det är ju också faktiskt så, att datorn kan inte avslöja alla fel. Är det detta som är skillnaden mellan gårdagens bilmekar och dagens fordonstekniker? De senare förlitar sig till vad datorn säger...

Rent spontant kan jag inte se att det skulle vara något annat som krånglar.

Uppdaterat: 2013-03-15 08:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bromsarna verkar ju fungera som de ska när motorn är i gång, eller hur?
I så fall finns inget problem, den som hävdar att en bil måste kunna bogseras med avslagen motor har aldrig ägt en automat :-)
Annars är det bara att ta för vana att alltid starta motorn när bilen ska flyttas, kanske höja garagegolvet så att det blir plant och bilen måste startas för att kunna flyttas.

Den lilla summa som du sparar på att inte starta bilen verkar du få betala tillbaka genom reparationer och dylikt så du får väl välja vilket som är att föredra, för bilen är det nog inget fel på.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jo det är fel på bilen, bromspedalen ska inte gå i golvet även om motorn inte är igång.
Hur ska man få stopp på bilen under färd om motorn plötsligt skulle stanna av någon anledning, vilket naturligtvis är fullständigt osannolikt eftersom det är en Toyota, men om det ändå skulle hända!
Dessutom är det ju ett fel som uppträder sporadiskt vilket gör det ännu otäckare.

Prest.... Det är en vanlig missuppfattning att det inte går att bogsera en automatväxlad bil, med de flesta går det utmärkt, men man bör inte bogsera mer än högst 50km.
Och det går inte att bogsera igång motorn.

Uppdaterat: 2013-03-15 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lustig kommentar!
Bromsarna är behäftade med felfunktion som ha visat sig vid rullning med motorn avstängd.
Funktionen är alltså inte 100 %.
Nästa upprepning kan ju komma när farten är hög och det sker en olycka.
Att åtgärda bromsfel med att bygga om garage eller ändra sina körvanor är ju inte att göra något åt problemet.
Att sälja bilen är ju också en lösning eller att ställa undan bilen och slänga nycklarna:)

Citat: "för bilen är det nog inget fel på"
Nog duger inte när det gäller bromsar.

Uppdaterat: 2013-03-15 10:36
fallis

Leta upp en plats där du kan köra lite sakta utan trafik och testa att slå av motorn och se om det går att bromsa, statistiskt sett ska då bromsarna fallera var 24:e inbromsning efter vad du kommit fram till.
Om så är fallet får väl Toyota göra samma sak och då har de något att gå efter.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Ringde en annan Toyotaverkstad som hade haft ett likartat bromsproblem.
Analysen var för mycket fett i bromscylinder vid monteringen vilket lade sig som geléklumpar och skapade intern läcka.
Problemlösningen var mycket enkel. Byte av all bromsvätska, i princip sköljning.
Har föreslagit verkstaden där bilen står detta.

Uppdaterat: 2013-03-15 11:27
fallis

Jag tycker det är märkligt att det bara skulle visa sig när bilen är avslagen! Låter förövrigt som en gigantisk återkallning!

Uppdaterat: 2013-03-15 11:54

Hans Fallström, bilen är ju i princip ny, det är ju Toyotas skyldighet att åtgärda det här problemet som ju är väldigt allvarligt.
Men vad svarade man på ditt förslag om att byta bromsvätska?
F.ö. har jag samma fundering som trasten.

Uppdaterat: 2013-03-15 12:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om det är ett fabrikationsfel så är det ju som trasten säger en fråga om massiva återkallningar.
Saken är väl att det inte är så många som rullar iväg med bilen som Fallström gör och därigenom upptäcker vare sig ägare eller verkstad problemet.
Om det nu är så att felet bara uppstår med motorn avstängd, var 24:e gång...

Men det skulle som sagt vara intressant att testa om felet uppstår vid upprepade avstängningar av motorn med rullande bil.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

De ska nu ha bytt bromsoljan. Men den innehöll inga föroreningar, sa dom.
Ska hämta bilen om en stund.

Får testa och vara alert framöver och upprepa rullningarna ut ur garaget.
Det ska väl inte behöva hända något nu när jag har fått så många varningar. Ska ha p-broms beredd och koppling upp med ettans växel i.
Att bromsproblemet har uppstått bara vid väldigt försiktig bromsning kan ju ha att göra att de koniska tätningarna i huvudcylindern släpper förbi bromsvätska vid väldigt låg belastning. Ja vad vet jag.
Vid normal bromsning tar bromsarna oftast väl bra i låg fart så att ja måste trycka extra försiktigt t.ex. parkeringsmanövrar i trånga utrymmen.
Även lånebilens bromsar var på samma sätt.

Kanske beror bromsstrulet på att jag kör som en gammal kä.....ng. Ursäkta uttrycket!
Toyota ville inte ta något ansvar för ev. olyckor då DET INTE ÄR NÅGOT FEL PÅ BILEN.

Jag bad om en teknisk beskrivning över bromssystemet för att kanske hitta fler möjlig orsaker.
Ska se om de har fixat fram någon sådan.

Uppdaterat: 2013-03-15 15:56
fallis

För att lossa p-bromsen ska tändningen vara på.
Om jag vrider av tändningen bromsar p-bromsen.
Tändningen avslagen alltså.
Men borde inte ha någon betydelse antar jag.
Eller har det det?
Var vänlig tala om hur i så fall!

Har inte lyckats framkalla felet igen trots kanske 25 försök under rullning och stillastående..

Uppdaterat: 2013-03-16 21:40
fallis

Även vid lätt bromsning skall packningarna i huvudcylindern hålla tätt på en ny bil, båda krestarna. ABS bör ju vara en elmanövrerad mekanisk ventil, en för varje hjul som lättar på trycket vid hjullåsning och släpper tillbaka vätskan till behållaren. Kan den ventilen kärva och ligga öppen? Ja, men knappast för båda kretsarna?! Fungerar ABS? Testar bilen ABS efter varje start när man kör iväg? Brukar höras ett dunk dunk där framme. Och ABS måste ju vara konstruerat så att man vid strömbortfall har normal broms kvar. Om inte verkstaden kan gå rakt på felet så får de byta ut det ena efter det andra tills det fungerar. Utgångspunkten är ju då lämpligen huvudcylindern.

Uppdaterat: 2013-03-20 21:32

Har startat rullande från garaget ett antal gånger nu och rullat med avslagen tändning. Har också kört några mil. Bromsen tar normalt.
Har gjort ett test att pressa bromspedalen sjunker men väldigt sakta när jag står med motorn igång och pressar pedalen hårt men inte överdrivet hårt. Den når inte golvet men hamnar långt ner.
Ska förstås tillbaka till verkstan.
Min egen hemmagjorda analys är: Internt läckage i huvudbromscylindern.
Har mekat en del under åren, även med bromssystemet. Har haft motsvarande fel fast värre med rostiga huvudcylindrar. Men då har det varit så tydligt att till och med en modern data-bilmek skulle kunna förstå.
Numera vill de tydligen ju ha en felkod!

Uppdaterat: 2013-03-20 23:01
fallis