Vi Bilägares forum

Besiktningstråden.

Besiktningstråden.

Leif fick lite skäll för han öppnade en ny tråd när han besiktat bilen, så jag tänkte vi kunde ha en som vi släpar upp när nått har hänt på den fronten.
Kanske vill man bara glänsa med ett blaknt papper, svära över alla 2or, eller berätta nått annat kul som hänt där.

Jag bokade idag på Bilprovningen.se, men fick tid på en station med annan ägare, och det var ingen skillnad alls.

Åkte dit med Mitsubishin, på dom farkosterna är man alltid orolig för avgasvärdena, p.g.a GDI motorn. Jag var även lite orolig för bromsarna, skivorna är aldrig bytta och ser lite vissna ut efter 22" mil.
Men jag åkte hem med ett påpekande på en parkeringslampa, broms och avgasvärden kunde inte vara bättre =)

Uppdaterat: 2012-12-04 17:19

Kommentarer

Min Camry 89a hade alla papper blanka sedan ny, trots många mil och diverse mer eller mindre nogranna ägare. Nu får vi se hur Golfen är, ett år kvar till första bes.

Uppdaterat: 2012-12-06 08:14

För många år sedan (i mitten av 70-talet) körde jag min första bil till besiktningen. Det var en Ford Taunus 17M med hel soffa fram och 3 växlad rattväxel. Trevlig bil men det blev mindre trevligt på besiktningen. Besiktningsmannen hade tydligen sett att mina bromsrör inte var helt ok så han stampade lite extra hårt på bromsen och strax därefter sköt en fin stråle bromsvätska ut på golvet. Det blev ett rött kryss på framrutan och senare en bärgning till verkstad.

Till saken hör att jag låg i lumpen då och hade inte speciellt mycket inkomst så det blev extra kännbart men visst var det tur att bromsröret brast på besiktningen och inte ute i trafiken.

Uppdaterat: 2012-12-06 08:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush:

Jag hade motsatt tur. Min bil passerade utan anmärkning, men en vecka senare gick pedalen i botten. Ett bromsrör ute i framskärmen där bromsslangen ansluter var helruttet, och de hade inte sett det. Detta var en gammal Dodge med enkelkrets, men som tur var så kunde jag få stopp med parkeringsbromsen innan jag körde på något. Otäckt!

Sedan har jag råkat ut för att Bilprovningens bromsprovare varit felaktig. Den visade att mina bromsar var väldigt ojämna, vänster sidas frambroms gav bara halva retardionen jämfört med höger. Jag protesterade och påpekade att det var konstigt, sånt känns ju i bilen.

Sedan kollade han bakbromsarna, samma sak där, lika snett! Nu var det verkligen konstigt!

Dags för handbromsen, och den visade exakt lika snett!

Nu blev jag övertygad om att nåt var fel med utrustningen, men han nekade.

Ut på provkörning, ut på vägen och upp i 70 och så ställde han sig på bromsen, bilen stannade spikrakt! Upp till 70 igen, denna gång smög han sig på bromsen, kollade på ratten för att se om den rörde sig, även denna gång stannade bilen spikrakt, inte ens en darrning i ratten.

- Hm. Bromsarna verkar OK.

- Det är ju det jag säger, du måste nog beställa en service på bromsprovaren.

Vad det slutade med? 3 ettor... För ojämn bromsverkan, fram, bak, p-broms.... suck.

Uppdaterat: 2012-12-06 10:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Otäckt hultarn, tur att det ordnade sig.

Kom precis på en sak till vid besiktning när jag i slutet av 70-talet hade en Pontiac Firebird Formula 400 Cab.

Var inne på besiktningen i Hässleholm och vid den tiden var det speciellt en av besiktningsmännen där som hade ett ont öga till Amerikanarer.

Jag hade väldigt breda däck på bilen och besiktningsmannen mätte och mätte men han kunde inte klaga för dimensionen jag hade på däcken var inskrivet i reg-beviset så han blev lite sur och nu började han klaga på avgasrörsljudet istället.

Jag hade raka rör visserligen men både vanliga ljuddämpare och Trush slutljuddämpare så jag hade gjort vad som kunde göras. Vi stod utanför hallen och han gasade friskt och sade att om jag körde i stan sådär så skulle jag föra ett jädrans oväsen. Jag sade då till honom att om han höll det varvet på Pontiacen med automat-låda i stan så skulle han ligga i 200 knyck och det skull han aldrig reda ut för nu var jag lite småsur.

Då kallade han på en av sina kolleger och frågade han

"tycker du att ljudet är för högt?" "ja" svarade hans kollega och så fick jag en 2 på det.

Jag körde från besiktningen och ringde och kollade med Kristianstads besiktning om de hade tid med min bil.

De hade som tur var en tid ledig och den fick jag så jag körde direkt dit och sa som det var till killen på Kristianstads bilbesiktning. Denna killen gillade amerikanare och han kollade ljudet och godkände bilen direkt.

Uppdaterat: 2012-12-06 12:02
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

När jag var runt 20 år så köpte jag mig en Opel kadett från 1989 den hade bara gått ca 9000mil så det var ju en pärla, men när den stått väldigt mycket så var bränsleslangen helt sönder torkad så när jag stod med bilen på besikningen så tok rann det soppa på besikningsgolvet... Det blev att sannera golvet efter mig och även körförbud.

Kommer aldrig glömma detta!

Uppdaterat: 2012-12-06 12:14
Pär

Haha Peugeote-Pär, sorry kan inte låta bli att fnissa litet för det var lite dråpligt. Men visst, det är ju lagom roligt när man står där.

Uppdaterat: 2012-12-06 12:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja lite roligt är det, tror nästan jag skrattade när jag stod där på besikningen för allt vara bara för lustigt att det skulle hända just när jag var där.

Uppdaterat: 2012-12-06 13:20
Pär

Hackenbush:

Ja, den där godtyckligheten har jag haft många bekymmer med. och det lär ju inte bli bättre med nya aktörer..

Lite kul var det när jag var inne med min Ducati, med originalljuddämparna förstås.

Han lyssnade på den och sa:

- Men, du har väl andra ljuddämpare till den? Dessa låter ju så gott, synd att kväva..

- Klart jag har, dessa ljuddämpare används enbart till besiktningen.

- Tänkte väl det! sa han och skrattade.

På tal om att "pinka på golvet"...

Jag hade en Mini, alltså den klassiska hundkojan, med en rejält trimmad 1380 cc motor. Som så ofta när det gäller de motorerna, så blir det mycket vevhuskompression när de är trimmade, så jag hade en slang som mynnade ut i ena framskärmen lite diskret. Det får man inte ha på -75.

Så, när det var dags för bilprovningen kopplade jag in slangen till luftrenaren hemma och körde sedan in på stationen.

Medan han kollar runt på bilen och den står på tomgång, så noterar jag en växande oljepöl under bilen. F-n! Den står och trycker ut olja, pinsamt!

Vad göra? Jag ryckte loss slangen så den kunde andas fritt igen.

- Du såg att slangen var ansluten va? försökte jag.

- Jodå, när jag kollade så var allt OK, den kanske lossnade senare.. sa han och flinade.

Ingen anmärkning! Jag torkade olja medan han rullade fram till lyften, var ju en smula pinsamt att besudla deras golv...

Hon for som en lite galning med bilen under provkörningen, men det bjöd jag gärna på! :-)

Uppdaterat: 2012-12-06 13:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

För många år sedan var jag på besiktningen med en Saab 99, en gammal trotjänare som trots sina 25000 mil ändå fungerade helt förträffligt.

Trodde jag.

Killen som besiktigade, vi kan kalla honom för Jung för han hette det, var ansedd som en mycket bestämd herre med åsikter som inte gick att jämka, hans ord var lag.

Inga fel på bilen mer än att det är ojämn bromsverkan fram, sade han.

"Ok, det kan bero på att jag bytte belägg på vänster fram förra veckan och på höger nu i helgen, de har bara gått 2 mil och inte blivit inslitna efter skivan, om fem mil blir de ok."

"Vill du ta risken att köra fem mil så får du göra det, men du får komma tillbaka hit"!

"Vadå, risken? Handbromsen är ju ok!"

"Alla bromsar ska vara lika bra"!

Det hör till saken att på den här modellen satt Girlings enkelkolvsok med en komplicerad självjusterande mekanik för handbromsen som ofta krånglade genom att den absolut inte var gjord för våra saltbemängda vägar,

Den var helt genomgången och allt fungerade perfekt, så jag blev verkligt grym för underkännandet, tog det faktiskt som en reprimand.

Jag röt åt Jung "Du kommer absolut inte att få se mig här igen!"

Han flinade bara. Jag åkte därifrån och ringde till besiktningen i grannstaden fyra mil därifrån. Fick tid dagen därpå, gjorde ingenting mer än köra dit och bromsarna godkändes direkt med kommentaren "Helt jämnt och det var intressant att handbromsen fungerade så bra, du hade ju ingen anmärkning på den men jag kollade ändå!".

Jag återkommer med en berättelse från samma besiktningsställe med en helt annan bil och med en heltannan besiktningsman.

Uppdaterat: 2012-12-06 17:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle besiktiga min VW 1303s med nymonterat ormbo. Besiktningsmannen tar sats ner i bromsprovaren så att rören slår i golvet och lossnar. -" Du har avgasläckage här, det blir anmärkning!" Mina protester att bilen faktiskt var ok när jag kom avslogs bryskt.

Uppdaterat: 2012-12-06 19:10

saabnisse:

Ja, de där självutnämnda gudarna har varit besvärliga.

Jag råkade ut för en liknande typ med samma Mini som jag berättade om ovanför.

- Du har för breda hjul!

- Nej, det är standard spårvidd. De bilar som har skivbromsar har bredare spårvidd, du får gärna mäta!

Det ville han ju inte förstås. Men..

- Hjulen täcks inte av skärmarna, du måste sätta på skärmbreddare!

- Aldrig i livet. Bilen är typgodkänd som den är nu (vilket var sant), och jag tänker inte förstöra med skärmbreddare, glöm det.

Han muttrade och gick vidare, så hittade han något annat:

- Man kan inte läsa märkningen på dina rutor i dörrarna! ( jag hade köpt nya rutor med godkänd toning)

- Varför bråkar du om det?

- Ja, det måste ju vara godkända rutor, med härdning. Du kan inte köra med fönsterglas!

- Självklart är de härdade, annars skulle ju rutan hamna inne i bilen när man smäller igen dörren. Dessutom kan du ju se märkningen på bakre sidorutorna.

- Nej, de ska synas även på de främre.

- Jamen, då får jag väl plocka ur rutorna så du kan se märkningen på dem! Den finns där, men den skyms under listen.

Lustigt nog så nöjde han sig med det, och godkände bilen. Weird!

trasten: Frågan är ju om det inte var hans sätt att köra som förstörde din bil. Men, sånt kommer man sällan nånstans med hos SBP.

Uppdaterat: 2012-12-07 08:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det trevliga är ju att senast jag var inne med en bil, som var helt felfri, sa besiktningskillen "Jaså du fuskar, servar innan du åker hit!", han flinade och så hade vi ett halvtimmes samtal om olika bilmuséer och om lustiga original bland bilsamlare som vi mött.

Det finns både snälla och elaka bilbesiktningsmän.

Men jag blir lite förvånad när en dam åkte in med en bil med en parkeringslampa fram trasig, ingen nummerplåtsbelysning och ena torkarbladet trasigt. Båda strålkastarna felinställda, vilket justerades av personalen, men det blev ändå anmärkning på handbromsen som var ur funktion.

Varför ser man inte upp med sådant innan man åker dit? Korkat.

Uppdaterat: 2012-12-07 11:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi hade en besiktningsman på våran anläggning som var ökänd för sitt sura beteende. När det var dags för min årliga koll fick jag ett tips. " Om du får gubben, börja prata motorcyklar ". Jag fick naturligtvis gubben och till min lycka stod det en motorcykel inne på stationen som vinterförvaring. Jag frågade gubben om han åkte hoj och han sken upp och pekade på hojen. " Jag åker på den där " och började visa vad han gjort för modifieringar ( HD naturligtvis ). Bilen fick blankt papper men besiktningen tog nog tre gånger så lång tid!

Uppdaterat: 2012-12-07 18:01

Skrattade gott åt ditt inlägg trasten.

"Bilen fick blankt papper men besiktningen tog nog tre gånger så lång tid!"

Det var kanske värt det.

Uppdaterat: 2012-12-07 18:24
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Lägger in mitt tidigare inlägg i en annan tråd, om nu någon missat det. Om inte; ber om ursäkt.

När jag tog körkort 1976, hade jag en 8 år gammal VW 1600 TL. (Den var 7 år när jag köpte den.) Jag fick byta alla 4 skärmarna och rostlaga en massa golvplåt. Det var rost över allt. Jag tror faktiskt att jag bytte hela bilen. Del för del. Bromsar, motor, koppling, kulleder, ja, i princip det som går att byta. Allt förintades eller gick sönder. Första besiktningen renderade 6 2:or och 3 1:or. Och en besiktningsman som spydde. Han gjorde det fatala misstaget att sniffa på "luften" som kom ur defrostern. Den läckte avgaser, och som tidigare förgiftningsoffer var han överkänslig för avgaser. Han böjde sig ut ur bilen och spydde..... Då är man som bilägare lite bekymrad över utgången av besiktningen;-)

Uppdaterat: 2012-12-07 19:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 :

Det är intressant att läsa din berättelse, för det var ju faktiskt ganska vanligt att bilar som var 8 år gamla på den tiden var så rostiga. Oavsett fabrikat...

Jag har också tillbringat många timmar svärande under upprostade bilar, usch...

Jämför det med dagens bilar, vem räknar med att en 2004 års modell ska vara så upprostad? Enda negativa med nyare bilar är väl att de lämpar sig mindre för gördetsjälvare.

Uppdaterat: 2012-12-10 12:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag var nyligen med om något jag aldrig varit med om tidigare hos Bilprovningen då det snart var dags för tjejens gammla Toyota Carina 2-från -88 att besiktigas.

Vi som har två besiktningstider bokade varje vecka på mitt jobb kom på 10 minuter före vår förbokade tid en dag att vi ju inte hade någon bil att besiktiga denna dag... Lite snabbt kom jag på att ju Carinan (som jag åkte i för dagen) var inom sin period för besiktning men jag hade varken hunnit kolla någonting på bilen eller servat den före som jag hade tänkt.

Men det brukar aldrig vara några anmärkningar på den där så det är bara att åka in sa jag till vår "allt i allo" som är en Pensionerad lastbilschaffis som brukar göra kringsysslor om dagarna så han tog bilen och åkte ner...

När han sedan kom tillbaka flinade han och utbrast: "Jag höll ju inte på att få köra bilen därifrån ens och killarna satte med ett leende på läpparna körförbud på bilen!"

Vi trodde alla att han skämtade först men när vi fick se besiktningslappen stod det klart att han inte skämtade! Fjädertalriken på Mac-persson benet höger fram hade genom åren blivit så tunnt att det hade börjat vika sig nedåt av fjäderbelastningen och snuddade vid framhjulet! =)

Jäkla tur att jag besiktigade redan nu var min första tanke och jag kunde gärna bjuda på detta missöde med vetskapen om att felet upptäcktes.

Fjäderbenen var aldrig var bytta sedan -88 så någon garanti är nog svårt att få igenom... :)

Så jag hittade ett par fina kompletta fjäderben från en skrotsnubbe för bara 300kr och jag bytte båda fram då båda ju var 24 år gamla och det gick inte på mer än en halvtimme att byta båda kompletta fjäderbenen.

I övrigt var den felfri så nu 300kr senare+200kr för ombesiktning är den besiktigad och redo för ett år till, men undrar om det inte är dags för en lite nyare andrabil snart nu när den börjar få anmärkningar hos Bilprovningen. :)

Men visst är det väl tur att Bilprovningen finns trots allt är det främsta jag tänker på, tänk vad det skulle krylla av trafikfarliga bilar annars!

Uppdaterat: 2012-12-10 15:00

Hanzzon: ja, rostiga fjädertallrikar och brustna framfjädrar är sånt som kan vara livsfarligt, och ofta har ägaren inte en aning om vad som är på g. Det syns ju inte på utsidan.

Tyvärr så slår SBP däremot inte ner på dåliga stötdämpare längre, man ser rekordmånga gunghästar längs vägarna numera, otäckt! Så länge de inte läcker olja anses de ok, illa.

Det var ett otroligt bra pris du fick, 300 för båda? Imponerande!

Uppdaterat: 2012-12-10 15:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Japp det var billigt men snubben hade tänkt slänga delarna han hade över annars så han var glad att bli av med det och på en så gammal andrabil som bara går kortkörningar duger dessa bra som inte läckte och var utan gung, men hade bilen varit några år nyare så hade jag nog kostat på nya delar i stället... :)

Uppdaterat: 2012-12-10 15:11

Jag har varit med om en mindre kul händelse i mitt yngre bilägande.

Skulle besikta min bil, en BMW E30, och besiktningsmannen vinkar in mig. Bilen är sänkt från fabrik med sportfjädrar och dämpare så den är inte jättehög. Dessutom hade fjädrarna till detta tillfälle gått av båda två på ungefär samma ställe så nu var den ytterligare lite lägre, inte mycket dock. Eftersom de gått av på liknande ställe och inte så mycket så hade jag inte sett det.

Precis i dörröppningen hukar han sig ner och viftar stopp. Reser sig upp med ett ilsket ansiktsuttryck och ryter argt att jag minsann får åka hem och byta fjädrar innan jag får besikta den där bilen. Han gnäller nåt om ungdomar och deras bilar som jag inte riktigt hör eller minns nu.

Nåväl, jag börjar backa tillbaka bilen och då rullar en amerikanare in i porten bredvid. Bilen är så låg att karossen knappt lämnar stenarna i asfalten, eller i alla fall så är den inte högre än min BMW.

Vad händer? Jo fyra besiktningsgubbar springer räddande fram och lyfter upp den så den tar sig in i hallen.

Där var det minsann skillnad på folk.

Jag har sen den gången aldrig besiktat någon av mina bilar på den stationen igen.

Uppdaterat: 2012-12-11 12:52
It's a very good idea to leave a sinking ship

Jag skrev tidigare att jag skulle återkomma med en berättelse om en annan bil på samma besiktningsställe.

Den här gången gällde det en Alfetta i något bättre än bruksskick, en bil som inte så hade många mil bakom sig, men ändå mil utan den omsorg som en Alfa kräver.

Den hade förvärvats av min son som kompletterat den med flera kvadratmeter plåt som ersättning för den som försvunnit.

En egenhet med Alfa är att man ofta gjort förstärkningar i strukturen genom att lägga många lager av plåt på varandra för att få en tillräckligt tjock och styv struktur. Man tycker ju att det vore enklare att välja en tjockare järnbit på en gång, men inte för "il dottore meccanica", nix där gäller sandwichmetoden, den absolut bästa korrosionsfällan som finns och den utvecklade man till fulländning.

Vilket många har erfarenhet av.

Sonen gillade bilen och renoverade motorn fullständigt, var så noga att ahn borrade ur tätpluggarna i vevaxeln för att få helt rena oljekanaler, lämnade in axeln för slipning, som inte behövdes monterade nya lager runt om och utförde vissa (för mig) hemliga effekthöjande åtgärder.

Nåväl, bilen var inte färdig, den var inte vacker, hade bara delvis grundfärg, om man uttrycker sig försiktigt såg den för dj-----g ut, men överlämnades ändå till mig, dels för att jag ansågs ha mer tid över och mer pondus (?) för att få den godkänd.

Jag åkte till samma bilprovning där jag några månader tidigare haft vissa åsikter om en viss individs syn på bromsarna på min Saab.

Den här gången var det en annan man som tog emot, leende och tydligen förväntansfull.

Verkar inte lovande, tänkte jag.

Jag berättade vad sonen gjort med bilen, så långt jag visste, talade om alla kvadratmeter plåt som den försetts med.

"Den plåten var nog en god investering på den här bilen, det var nog vad den behövde", sa han med ett flin.

Han kollade allt väldigt noga, tog god tid på sig, släppte ner den från lyften och provkörde.

Han var borta ganska länge. När han kom tillbaka såg han väldigt nöjd ut och sa "Det gick ju bra, men den väsnas lite väl mycket". "Det gör väl alla Alfor" sa jag. "Den här är värre än normalt, du kan väl säga åt honom att svetsa ihop främre avgasröret med ljuddämparen när han ändå svetsat så mycket på bilen, i övrigt är det ok"!

Ja vad ska man säga? Något ojämn bromsverkan beroende på helt nya belägg som inte blivit inslitna efter skivan ger en tvåa.

Avgasröret två cm från dämparen ger en försynt tillsägelse om att det bör fixas.

Uppdaterat: 2012-12-11 17:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kom för många år sen till Bilprovningen i Sollentuna, jag hade ringt innan och fått ett återbud.

Kommer dit "Nej vi hittar inget på din bil"

Efter många turer kom dom på att jag blivit bokad i lasbilshallen, där man även utför registreringsbesiktningar.

Jag blir invinkad, inskriven, sen dånar det in en HD chopper, med framgaffel lång som en måndag.

Alla, även min besiktnigsgubbe går dit och börjar diskutera längd och vinkel på gaffeln.

Efter en stund, säkert uppåt en kvart, vänder sig min gubbe om "Jäklar, jag har glömt dig" han tog pappret, drog ett sträck, och önskade en trevlig dag, sen gick han tillbaka till HDn.

Uppdaterat: 2012-12-11 21:30

Richard: Det där är märkligt, för de tittade alltså inte ens på din bil?

På tal om gaffelvinklar, så hittade SBP egna bestämmelser för det. Max 32 grader tror jag det var. Grejen var att det är ju inte SBP som sätter bestämmelser, de ska bara kolla att de efterlevs.

Många chopperbyggare fick underkänt, trots detta.

Inte förrän man gjorde ett aktivt körprov där det visade sig att choppers hade bättre vägegenskaper än polishojarna blev det utrett. Och polishojarna blev ombyggda...

Kan tillägga att vissa nya MC säljs med flackare gaffelvinkel.

Uppdaterat: 2012-12-12 08:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Besiktigade min BMW 530iA, fick snopet en anmärkning på ena bromsljuset, jag har bytt alla bakljuslampor då jag har indikering på trasigt höger bakljus utan framgång, men indikeringen gäller tydligen oxå bromsljuset.

Andra bilar jag ägt har antingen haft separata indikeringar, eller så har den lyst när man bromsat.

Har haft problem med ena halvljuset oxå, xenon, ibland har inte vänster lampa tänds, oftast har det hjälp att bara starta om bilen. Men nu när jag skulle till besiktningen vägrade lampan totalt, akut for jag förbi Biltema, dom hade D2S för 249:- orginallampor på internet kostar 1200:- BMW tar 1800:-

Förutom att lampan fungerade gav den ifrån sig betydligt mer ljus, så jag får väl åka och köpa en till andra sidan oxå.

Uppdaterat: 2012-12-17 21:33

Jag besiktade en gång kärringens förra Polo. Efter att ha förmanat henne flera gånger om att kolla alla lampor gled jag in på besiktningen........och får en 2a på positionsljus ur funktion höger fram.

Lindrigt lycklig åkte jag till macken och köpte en ny lampa som jag monterade och sen gav jag kärringen en uppsträckning.

2 veckor senare är det ombesiktning och nu fick kärringen besikta själv.......och besiktningsmannen ger en 2a på samma jävla lampa. Lindrigt lycklig kom kärringen till jobbet och gav mig en uppsträckning.

Jag går ut för att kolla lampan och den lyser så fint, fast jag hade stuckit in den i hålet där man justerar höjden på ljuset.

Ridå.

Uppdaterat: 2012-12-17 21:56
Jes_ skrev:

Det är så man förvandlar godingen man. en gång i tiden gjorde barn med ... till en kärring Rustan ;o)

haha, tänkte faktiskt samma sak. jag undviker just det adjektivet även om exet..

Bortsett från det var det en rolig historia!

Uppdaterat: 2012-12-18 13:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Man kan också råka ut för konstigheter hos Bilprovningen.

Min svägerska frågade om jag kunde köra in hennes hästsläp till besiktningen, och visst kunde jag det. Allt skulle funka.

Och väl hos SBP visade sig att bromsljuset inte funkade på släpet!

Jag övertalade besiktningsmannen att vänta med protokollet medan jag åkte till en verkstad i närheten och kollade upp bromsljuset. Det var inget fel på släpan, men däremot på min bil. Jag hade just köpt den, och inte använt kroken eller kontakten, det var inte ström till bromsljuset i kontakten.

Körde tillbaka och berättade, och fick till svar:

- Då blir det ombesiktning!

- Men, det är ju inget fel på släpet! Du kan inte sätta 2:a på ett fel som inte existerar!

Det blev en lång diskussion som slutade med att jag gick ut på parkeringen utanför SBP för att ragga upp en bil att koppla släpet till.

Självklart fanns det för en gångs skull inte en enda bil med krok i närheten!

Så, jag fick en 2:a på ett fel som inte fanns, åkte hem och felsökte min bil, körde in och fick släpan godkänd. Utan att ha gjort nåt med den, det var ju inget fel på den.

Jag påtalade att SBP borde ha en låda att koppla till istället när de kollar ljusen på släpor. Han blängde bara på mig och gick...

Uppdaterat: 2012-12-18 13:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Besiktningen i all ära....visst är det väl egentligen bra att vi har nån form av kontroll på alla motorfordon och släpvagnar som åker runt på våra vägar. Hur denna kontroll genomföres och av vem/vilka kan man ju däremot ha åtskilliga synpunkter på. Att behandla sina kunder, dvs oss fodonsägare, som mindre vetande eller rent av barnungarblir det knappast bättre av. Min hustru råkade berätta för en besiktningsman att hon arbetade inom vården varpå han konstaterade att felen på hennes bil inte kunde åtgärdas genom citat: " du förstår att detta går inte att gipsa". Snacka om att min hustru kände sig förödmjukad som såväl kvinna som sjuksköterska OCH fordonsägare. Hon bojkottar efter det den besiktningsstationen.

Själv har jag sedan 10 år tillbaka bojkottat den besiktningsstationen efter att ha fått ombesiktning för en avbruten radioantenn i kombination med trasig p-lampa höger fram. Det märkliga var, att jag hade en nyköpt antenn med kvitto liggande i baksätet men hade inte hunnit montera den och p-ljuset gick sönder EFTER kontroll av belysningen när bes-killen sl'äppte ner huven från full höjd så hela bilen gungade! Jag var dessutom korkad nog att påpeka att p-lampan var hel ända fram till dess bes-killen nära nog förorsakade en mindre jordbävning med sitt sätt att stänga motorhuven på min gamla Escort.

Nu gav jag dock, 11 år senare, samma besiktningsstation en ny chans efter att ha noterat att det var helt ny personal där. Min gamla Chrysler gick igenom klockrent trots att JAG SJÄLV var med under hela besiktningen och ANMÄRKTE själv på saker JAG tyckte var dåliga med bilen, RIDÅ!

Uppdaterat: 2013-02-27 10:10

Visst är det bra med kontroll, kruxet är att godtyckligheten ibland blir för stor. Och det lär inte bli bättre med fler aktörer...

Jag kom i diskussion när jag besiktigade min gamla men helrenoverade MC, han påstod att ramnumret inte gick att läsa.

- Jodå, visst går det att läsa, även om det inte är jättetydligt, svarade jag.

Han ville skrapa bort färgen, men då satte jag stopp,

- Du ska inte tro att jag tillåter att du skrapar sönder lacken i onödan!

- Då blir det registreringsbesiktning! skrek han.

- Gärna för mig, svarade jag, den är registreringsbesiktad i exakt detta skicket på denna stationen förra året!

Då tystnade han. Efter det har ingen ens diskuterat saken.

hade för övrigt en liknande diskussion med en helrenoverad bil som mannen vill slå hackan i. Jag blev självklart tvärförbannad och lovade honom att ifall han ens närmade sig med hackan, så skulle jag ta den från honom och slänga ut den i skogen. (jag hade gjort det)

- Du ska använda hackan om det finns misstanke om rost, ser du ens en enda liten fläck någonstans på hela underredet? Lyft gärna på mattorna så ska du se att där är lika fint!

Han vände på hackan och dunkade med det gummiklädda skaftet mot golvet, och muttrade nåt om att han var tvungen att kolla...

- Du är ju sjuk, sa jag.

Men, bilen gick genom med blanka papper, trots diskussionen...

Det där misslyckade skämtet var ingen hit, det kan jag hålla med om, men jag hoppas att det blivit bättre nu när det kommit in fler tjejer på SBP. Å andra sidan lär de väl få höra en massa dumheter av manliga kunder...

Uppdaterat: 2013-02-27 10:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Just det beteendet var en besiktningskille här i trakten känd för att ha när bilägaren var närvarande, "Aj-aj, det här var inte roligt", vid ett hjul, skakade på huvudet och såg oerhört bekymrad ut, samma sak vid nästa hjul som han ryckte i och vände sig mot bilägaren igen med bara rynkor i ansiktet.

Sedan körde han ut och när han kom tillbaka och skrev ut protokollet sa han: "En alldeles utmärkt bil, ingenting att anmärka på"!

Men det gick naturligtvis bara med vissa personer och det krävdes ju att bilen verkligen var felfri.

Men min erfarenhet nu för tiden är att man på SBP är mer vänliga och artiga än man var för några år sedan.

Kan det vara konkurrensen?

Senast jag var inne med en bil, fastnade vi i en halvtimmes intressant diskussion om veteranbilar och om ett par gemensamma bekanta och detta trots att jag aldrig träffat den besiktningsmannen tidigare.

Besiktningen var mer en formsak som tog tre minuter!

Uppdaterat: 2013-02-27 22:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag besiktigade jag för första gången i mitt liv en släpkärra. Det var mest en formsak eftersom kärran är hyfsat ny och obromsad.

Men en sak gjorde mig förvånad och det var deras metod att testa kopplingsanordningen. Gubbe nr 1 lyfter upp låshandtaget medan gubbe nr 2 står nere i gropen och lyfter upp kärran i framkant med en hydralisk domkraft. Kärran släpper från dragkroken. Sedan håller gubbe nr 1 upp kärran medan gubbe nr 2 med ett verktyg som har en dragkula i änden trycker upp verktyget i kopplingsanordningen för att se om den låser.

Varför man använder sig av denna avancerade metod som kräver 2 verktyg och 2 gubbar begriper jag inte, kan man inte bara lyfta av och på kärran från bilens dragkrok för att kontrollera?

Uppdaterat: 2013-05-09 11:35

Då vet man ju inte om det är kopplingen som är dålig eller om kulan är sliten!

Uppdaterat: 2013-05-09 18:26