Hejsan alla bilälskare! :)
Står i ett val om vad jag ska välja för bil om det ska bli en diesel eller bensin. Har letat genom en massa olika forum där de flesta säger att det inte är lönt att ha en diesel om du inte kör mer än 1500 mil/år. Men frågan om vad som är lönt gällande köp av diesel -eller bensinbil har det bara varit frågan om köp av 'Ny' bil.
Hur är det med begagnat?
Det val jag står emellan är en Volvo C30 T5 -07 och en Volvo S40 1.6D -07
Lite mer djupgående information på dessa bilar:
Bil 1) Diesel, 109hk, blandad körning 0,49 l/mil
Volvo S40 1.6D har gått 7800 mil och har blivit servad vart 1000:e mil alltid på en auktoriserad Volvo verkstad.
Bilen är nästan i nyskick och är även utrustad med en tidsinställd motorvärmare.
Pris: 86 000:-
Bil 2) Bensin, 220hk, blandad körning 0,94 l/mil
Volvo C30 T5 har gått 7940 mil och har blivit servad 5 gånger på auktoriserad Volvo verkstad.
Också i fint skick.
Pris: 119 000:-
Vad tror ni? Jag kommer köra lite drygt 1500 mil/år. Är det ändå lönt att skaffa en bensinare i detta fall?
Jätte jätte tacksam för lite inputs från er! :)
Tack på förhand! :)
Kommentarer
Kör du många korta körningar så kommer säkert råden i största allmänhet att peka på bensinbilen men kör du ofta lite längre sträckor så är säkert dieselbilen en bättre affär rent ekonomiskt.
Tack för ditt råd! :)
Väldigt konstiga alternativ, den ena dubbelt så hög effekt som den andra.
Du måste ju känna efter själv vad du vill ha och vad du vill åka i, en sävlig diesel, köp den, men gillar du att stå på ibland är det ju bensinbilen som gäller.
Ekonomiskt spelar det ingen större roll, det du sparar i bränsleutgifter med dieseln får du betala i höjd skatt och dyrare service.
Sedan kan du ju se det ur Jes synvinkel som gillar diesel för att den luktar så gott :o)
Nja, nu skiljer det ju väldigt mellan olika dieslar när det gäller skatt. Den fiktiva förbrukningen som skatten baseras på gör att s.k. miljöbilar är väldigt billiga i skatt.
Du kanske ska fundera på en etanolbil som är billig i skatt och tankning?
hultarn, ok, men han hade ju redan nämnt två alternativ som han valde mellan.
Jätte tack till er som senast skrev :)
Just det som hultarn skrev har jag funderat på en del. Med tanke på att det är en liten diesel och att förbrukningen är så låg så är inte skatten så hög. För denna lilla dieselspis så får jag betala 1800 kr/år i skatt, medan bensinen får jag betala 2500 kr/år. Dessutom är bensinbilen dyrare vid köpet, 119 000:- istället för 86 000:- som jag skulle få ge för dieseln. Trots detta, kommer jag ändå förlora i att ta dieseln när det gäller exempelvis kostnader på service?
Berätta lite om ditt "körmönster" så tror jag att du får bättre råd. Korta körningar är ju inte direkt styrkan servicemässigt för dieslar eftersom partikelfiltret inte trivs så bra med just den typen av körningar. Sen tycker jag inte du skall vara rädd för att kolla en Volvo med Fords 1,8 F-motor - alltså E85-varianten. Dessa bilar ligger ofta lägre i pris och sen är du ju flexibel att välja E85 eller bensin beroende på vad du själv vill. Kör du E85 så bör du byta olja lite oftare men kör du uteslutande på bensin så ser jag ingen anledning till extra oljebyte. I min f d Focus med den motorn var det 2000-mila serviceintervall normalt men med oljebyte mittemellan men det var ju orsakat av E85-körningen.
Intressant fundering gällande 1.8 motorn Pi :)
Ska nog ändå ta en närmare titt på den. Anledningen till att jag inte har tittat så mycket på den är för att jag hade en 1.6:a i en Volvo S40 -05 tidigare, som iförsig var en trevlig och välfungerande motor, förutom när jag skulle ta den på längre sträckor på motorvägar, då den ligger på över 3000 varv i motorvägsfart. Som jag har förstått så är 1.6 och 1.8 typ samma motor fast med olika effekt.
Mitt körmönster är oftast ganska korta sträckor. Ibland tar jag bilen till jobbet ca 2 mil dit och två mil tillbaka. Sedan åker jag ofta ut och hälsar på mina vänner som bor ca 1 mil från mig. Dit åker jag ganska regelbundet. Sedan kan det bli lite längre körsträckor ibland, men det sker inte jätte ofta. Skulle dock vilja ha en bil som man kan ligga på 110/120 utan att det ska kännas som att bilen jobbar som en galning.
Men definitivt ska jag ta en närmare titt på 1.8, då jag kanske bara tagit den för givet tidigare.
Tack återigen för tipset! :) det blir nog till att åka och provköra en 1,8:a iaf :)
Har ingen aning om hu Volvo valt utväxlingen så det får du nog som sagt testa. Håller annars med om att även i Focusen (kombi) så varvade den rätt mycket i motorvägsfart speciellt jämfört med dieslarna. Men dagens moderna "miljödieslar" - i alla fall runt 1,6 l cylindervolym - kräver mycket mera växling än vad min gamla Focus gjorde vilket nog till stor del beror på dels den totala utväxlingen i drivlinan men även på att det användbara varvtalsområdet är ganska "smalt" - i alla fall om man skall åka ekonomiskt. Om jag skulle köpa en liten "miljödiesel" igen så skulle jag allvarligt fundera över automatlåda.
Kör du relativt ofta 2-mils turer (eller längre) ser jag personligen inga bekymmer med diesel men är det ofta kortare turer typ 5 km svängar inne i stan så vete f-n...:)
Okej :)
Mycket intressant. Vi får se vad det blir. Helt klart det enda som kan avgöra detta nu är att åka ut och provköra. Helt klart så ska jag nog ändå prova 1.8F modellen innan jag säger något. :)
Återigen, stort tack för dina inputs :) :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.