Man ser ju allt fler bilar som har "svängljus", dvs att ena kurvljuset tänds på den sida man svänger åt.
Det är i och för sig inget nytt, Cadillac hade det redan i mitten av 60-talet.
Jag tycker det är en bra grej, det kan vara svårt att se "om hörnet".
Men, är det egentligen lagligt?
Man får väl bara ha två halvljus eller kurv/dimljus?
Vad säger Tusse Batong om detta? "- Du hade kurvljus samtidgt med halvljus. Det blir böter!"
Kommentarer
hultarn, det är klart att något som finns på en modern bil är lagligt. Allt är typgodkänt. Punkt.
Audi: nja... det finns ju typat och godkänt att man kan använda (båda) kurvljus ihop med halvljus, men det är olagligt...
JA det är lagligt!!
På en ny, typgodkänd bil är det lagligt . Det finns även röda sidomarkeringsljus på många nya, typgodkända fordon (som t ex polisens Volvo V70) men ve dan som EFTERMONTERAR röda sidomarkeringar på en gammal bil, då blir det böter och föreläggande om ombesiktning....det kan ju vara komplett livsfarligt med en gammal bil där det lyser rött på sidan. En ny Volvo däremot är tvärtom bara VÄLDIGT TRAFIKSÄKER med sitt röda sidoljus....svensk logik i ett nötskal...not!
Darryl: ja, det där med röda sidoljusen är ju märkligt. Hur många USA-importer har inte förstörts pga de ljusen? Minns hur de på SBP klippte sönder kablar och ödelade armaturerna, för minimera risken för att de användes.
Och nu är de som sagt jättebra, på nyare bilar då...
Undrar om det är samma för Cadillacs "svängljus" från 60-talet?
Är dessvärre lyckligt ovetande betr Cadillacs "svängljus" men det skulle dock inte förvåna mig....... Den svenska lagstiftningen betr fordonsutrustning är dessvärre synnerligen inkonsekvent i flera avseenden och att påtala det för Transportstyrelsen verkar lönlöst. Kanske bättre att uppvakta kommunikationsdepartementet, det är ju trots allt riksdag och regering som skapar nya/ändrar gamla lager medan Transportstyrelsen endast är en remissinstans..... Kom igen alla fordonsägare, brevbomba kommunikationsdepartementet med era genomtänkta förslagb till en bättre trafiklagstiftning.
Darrryl: ja, ett strålande exempel på korkad/felaktig lagstiftning var ju hastighetsmätare med dubbel skala (miles+km).
Det var i Sverige endast tillåtet om bilen/MC:n kom från USA, men inte från England!
Dessutom var ju fordonet godkänt i hela EU om det kom från England, till skillnad mot USA.
Jag frågade Transportstyrelsen om hur dana reglerna var, och för vilka årsmodeller detta gällde. De kunde inte svara på frågorna, utan hänvisade till SBP. Jag svarade att de senare enbart kollar att fordonet stämmer med reglerna, men att det inte är dom som sätter reglerna, det gör ju Transportstyrelsen...
Jag fick aldrig något konkret svar, utan bara nåt svammel om att "det kan vara besvärligt med import"...
Det hela hamnade inför Europadomstolen (inte på grund av mig, utan en annan kille som importerat en HD från England) där det visade sig att Sverige gjort fel, och nu är det OK. Alltid något.
Jes: ja, det var ju faktiskt så att katalysator var förbjudet i Sverige... Så, importerade bilar blev av med den, och bränsleinsprutningen också ibland. På med ett par slabbiga förgasare, så blev bilen laglig!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.