Vi Bilägares forum

Är inte nya Hyundai Santa Fe lite dyr?

Är inte nya Hyundai Santa Fe lite dyr?

Var på skoj och kollad lite på nya Hyundai Santa Fe hos bilia och en sak som slog mig var det höga priset. Över 400000 kr.
Är det verkligen rätt prisnivå för en Hyundai? För de pengarna kan man ju få en ny XC60 eller en nästan ny BMW X3, Audi Q5 eller Mercedes GLK. Tveksam om jag skulle välja en Santa Fe om jag hade 400000 kr att handla bil för.

Uppdaterat: 2013-02-18 11:34

Kommentarer

Håller nog med dig om detta - även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att satsa 400.000 kr av egna surt förvärvade pengar på nåt så förgängligt som en bil. Men OM så nog finns det mera attraktiva bilar än en Santa Fe för den pengen.

Uppdaterat: 2013-02-18 11:48

Man kan faktiskt till och med få en helt ny Mercedes GLK för samma pengar som en Santa Fe:
http://bytbil.com/bilar/mercedes-benz/glk/fvu3vzrg/E0WBUDIAAY1akAh6X9yGAJgcABYtAA__!

Nu är jag medveten om att MB GLK är mindre, men jag har provsuttit båda och skillnaden var inte så jättestor.

Uppdaterat: 2013-02-18 12:47

Nya Santa Fe är en stor lyxig bil och Hyundai tillverkar nu för tiden bilar av absolut högsta kvalitet. Man får nog det man betalar för.

Uppdaterat: 2013-02-18 12:50

Jo, jag tvivlar inte på att Santa Fe är en bra bil. Dock är jag fundersam på drivlinan. Provade en Kia Sorento för ungefär 1:år sedan med ungefär samma drivlina som sitter i nya Santa Fe:n och jag var väl inte jätteimponerad. Kändes som mycket effekt försvann i automatlådan. När det gäller drivilina så känns det som man får mer för pengarna hos MB, BMW eller Audi.

Uppdaterat: 2013-02-18 13:34

Jo men Kia Sorento bygger ju på samma plattform och bilen jag testade hade en 2,2 liters diesel på knappt 200 hk. Så det är ju inte helt osannolikt att det är samma drivlina som i Hyundaien. Ska dock testa vid tillfälle.

Uppdaterat: 2013-02-19 00:30

Jes_ - över 500.000 kr för en privatköpt bil ? Nä - så kul är det inte. Efter ett par år så har värdet halverats så jag personligen väljer nog att ha annat kul för de pengarna. Man kan göra rätt mycket kul för de 10.000 kr i månaden som grovt räknat motsvarar värdeminskningen...:) Sen har man givetvis en alternativ värdeminskning för en annan bil så nettot blir ju inte lika "kul" men ändå...
Och inköpspriset motsvarar ju faktiskt en dryg miljon i bruttoinkomst vilket är en hel del pengar för de flesta av oss.

Uppdaterat: 2013-02-19 09:34

500.000 för en bruksbil är något jag aldrig någonsin kommer att lägga. För en gammal raritet (veteranbil) som ökar i värde, ja det kanske jag skulle kunna köpa för 500.000

Uppdaterat: 2013-02-19 10:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu har jag provkört Santa Fe:n och jag skulle nog inte lägga 400000:- på den i alla fall. Jag hade tyvärr rätt om drivlinan. Visst stampar man på gasen så sticker bilen iväg hyfsat, men även denna gång satt jag och undrade om inte 436 Nm borde kännas mer. Ljudnivån var svårt att ha någon åsikt om eftersom testbilen hade dubbdäck som rasslade ordentligt. Dock tycker jag fjädringen var lite väl fast och det lät även ganska mycket om hjulställen över brunnslock m.m. Vidare så centrerade styrningen lite dåligt så man fick sitta och vrida tillbaka ratten själv efter svängar t.ex.

Uppdaterat: 2013-02-19 12:49

Jes - jag avsåg 100.000 kr mer men då hamnar vi på 500.000 kr totalt vilket jag resonerade runt som en väldigt hög bilkostnad för privatköpta bilar.

Uppdaterat: 2013-02-19 14:20

För 400 000 - en nästan ny RX 400h, kan nog tom få en bra beg RX 450h eller en Porsche Cayenne. Köpa nytt? Sämre affär får man väl leta efter...?

Uppdaterat: 2013-02-19 15:28
Wer später bremst fährt länger schnell
Jes_ skrev:

100.000 mer kostar ca 400 spänn (8 pkt cigaretter) mer i månaden mcregor ... Kan tyckas försumbart i sammanhanget.

Nu får du nog förklara dig... 100.000 kr mer men totalt 500.000 kr vilket för de flesta är en himla massa pengar. Vad du får 400 kr/mån ifrån har jag svårt att härleda. 500.000 kr är fortfarande runt 1.000.000 kr ärligt intjänade pengar innan fogden lagt beslag på skatten. Nu var det väl i o f s inte hur dyra bilarna får vara som skulle diskuteras i tråden så jag ber om ursäkt för den utläggningen.

Uppdaterat: 2013-02-19 19:57

Problemet är att en bil inte är t ex ett hus där man möjligen kan räkna med kapitalkostnader. En bil har en brutal värdeminskning så den verkliga kostnaden, alltså de pengar som till slut måste lämna plånboken, är avsevärt mycket högre än kapitalkostnaden. Därför är det tyvärr irrelevant att bara räkna på kapitalkostnader i sådana här lägen när värdeminskningen under de allra första åren ligger i storleksordningen 2000 kr/mån för de tillkommande 100.000 kronorna. Sen har vi värdeminskningskostnaden på de övriga 400.000 kr dessutom....

Uppdaterat: 2013-02-20 06:57

Skillnaden upp till en Touareg är ganska stor, men då är ju Touareg också en större och exklusivare bil. Men mot en BMW X3 är skillnaden inte så stor. Kollade lite vad en hyfsat utrustad X3 20d skulle gå på och den var knappt 40000 dyrare än Hyundai Santa Fe i business utförande. Sen har ju BMW fri service i 3 år och dessutom är deras motor snålare... Så jag tycker nog fortfarande att Hyundais prissättning är lite saftig i det här fallet.

Uppdaterat: 2013-02-20 12:49

Men om man kommer upp i den här prisklassen är ju även LandCruisern med och konkurrerar.

Uppdaterat: 2013-02-20 13:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes - det handlar inte om att handla på krita eller ej utan kostnaden för värdeminskningen finns oavsett finansieringsform. Och värdeminskningen är som jag redan nämnt avsevärt mycket högre än kapitalkostnaden. Men det tror jag vi båda konstaterat nu så låt oss återgå till det ursprungliga ämnet.

Uppdaterat: 2013-02-20 18:23
Jes_ skrev:

Jag påstår att värdeminskningen är större på en Hundaj än på en VW ..

...och det tror jag också på - men är väl inte helt objektiv i egenskap av VW-ägare...:)

Uppdaterat: 2013-02-20 19:54

Ju mer jag kollar på Santa Fe:n desto mer konfunderad blir jag. Man kan få en riktigt schysst helt ny BMW X3 20d, med automatlåda, xenonljus och en del annat för cirka 20000 mer än Hyundaien. BMW har något erbjudande på X3 nu så den är billigare än normalt, men ändå. Hur har Hyundai tänkt här egentligen? Okej Hyundaien har starkare motor på pappret, men en stor del av effekten försvinner i automatlådan så BMW känns och är även snabbare. Har varit och tittat på X3:an och BMW är bättre på allt. Bättre chassi, mycket bättre automatlåda, lägre ljudnivå, bättre kvalitetskänsla och den var riktigt rymlig interiört dessutom. Blev faktiskt riktigt sugen på en X3:a. Synd bara att den kostar så mycket pengar.

Uppdaterat: 2013-02-21 12:48

Man får mer bil för pengarna om man köper en Lexus RX från 2007 för ca: 150 000 tycker jag efter att i dag jämfört Hyundai Santa Fe som inte ens har någon elöppnad baklucka vilket är tunt för bil i den prisklassen. Stereon är högst ordinär och en dieselmotor på 197 hk i en bil på nära två ton räcker inte långt.Tycker man att bilen skall ha en stereo som går att lyssna på i en tyst kupé och en massa läderklädda ytor så blir nog valet enkelt.Men har man fastnat för Santa Fe så åk inte och prova en RX innan köp för då kommer Santa Fe kännas beige i jämförelse och så spar man några hundra tusen kr.

Uppdaterat: 2013-02-21 22:45
Elbil2

En av teknikerna på jobbet kom med sin split nya Santa Fe idag. Den verkar otroligt fin. Kvaliteten på inredningen är helt i klass med BMW och Mercedes. Den väckte faktiskt ett otroligt ha begär. Och fronten! Jag som älskar krom.

Uppdaterat: 2013-02-22 11:29

Nja jag skulle nog inte säga att kvaliteten på inredning är riktigt i klass med BMW och Mercedes än. Även om jag håller med om att den känns bra ihopsatt och de flesta materialen känns riktigt bra. Dock kändes inredningen i BMW X3 snäppet bättre.
Och X3:ans chassi och drivlina var definitivt på en annan nivå än Hyundai:ens. BMW säljer nu X3 20d för 365000, med xenonljus, parkeringssensorer, Bluetooth m.m. Lägg på automatlåda så är man uppe i 389000. Hyundaien i businessutförande kostar 369000. Då har den inte så mycket mer utrustning än BMW:n. Dessutom så är BMW:n snålare och har fri service i 3 år. Känns lite lustigt nästan att man kan få en ny BMW till nästan samma pris som en Hyundai.

Uppdaterat: 2013-02-25 10:11

X3 går väl inte direkt jämföra rakt av mot Santa fe då den inte är lika stor som Santan.
X5 är väl mer jämförbar där och den börjar på hela 538 000kr i listpris.
Nya Santa Fe ser fin ut men jag håller med om att den känns lite överprisad då den nästan börjar närma sig dyra Tyska bilar även om det fortfarande skiljer väldigt stora pengar i listpriser (Touareg kostar tex 184 000kr mer i listpris).
Jämfört med nya Rav4 är det dock frågan om Santa Fe är så mycket mer bil än Rav4:an då priset skiljer minst sagt mycket.
Vad jag kan se börjar Santa Fe på 309 900kr medans helt nya större Rav4 börjar på 237 900kr och här tror jag Rav4 kommer ta många marknadsandelar av Santa Fe då många troligen inte kommer att anse att Santa Fe är värd 70 000kr mer än Rav4.

Uppdaterat: 2013-02-26 00:29

Nu ska vi se här:

BMW X3: Längd: 4648 mm, axelavstånd: 2810 mm, Bagagevolym: 550 liter
Hyundai Santa Fe: Längd: 4690 mm, axelavstånd: 2700, Bagagevolym: 582 liter
BMW X5: Längd: 4857 mm, axelavstånd: 2933 mm, Bagagevolym: 620 liter.

Från siffrorna ovan så tycker jag nog att X3 är ganska jämförbar med Santan. Sen förstår jag inte varför du tycker att RAV4 skulle vara så mycket mer prisvärd. En RAV4 2,2 Executive automat kommer kosta 359000 kr enligt Toyotas hemsida. En Santa Fe i Business-utförande kostar 369000 och har då likvärdig utrustning. Och då har Santan 197 hk mot Toyotans 150 hk. Då tycker jag snarare att Toyotan är lite dyr.... Nackdelen med Santan (och även Toyotan) är att man inte kan välja utrustning fritt. Vill jag ha 4WD och automat så måste jag också t.ex välja elstolar och 18-tums hjul. På en BMW X3 kan jag välja bort dessa och därmed hålla nere priset.

Uppdaterat: 2013-02-26 08:32

Sist jag satt i en X3 så upplevde jag den betydligt trängre i tex baksätet än Santa Fe men ok vill man jämföra dessa så kan man väl det och skiljer priset inget så är det väl bara att slå till.
Du jämför den absolut dyraste Rav4 Executive med dieseln och automat med startpriset på en Santa Fe automat med 4wd.
Man får en Rav4 bensin på 151hk 4wd med största/dyraste utrustningspaketet Executive och steglös automatlåda för 310 900kr, detta får man knappt en grundutrustad Santa Fe med 2WD och manuell låda för så jag tycker det är svagt att man inte har billigare versioner av Santa Fe då många som har äldre Santa Fe troligen kommer tycka det blir för mycket pengar för en ny bil.

Uppdaterat: 2013-02-26 09:32
Hanzzon skrev:

Sist jag satt i en X3 så upplevde jag den betydligt trängre i tex baksätet än Santa Fe men ok vill man jämföra dessa så kan man väl det och skiljer priset inget så är det väl bara att slå till.

Har nyligen suttit bakom "mig själv" i både X3 och Santa Fe och skillnaden var inte speciellt stor. Båda kändes hyfsat rymliga, även om alla bilar känns trånga i baksätet jämfört med min Skoda Superb :-).

Hanzzon skrev:

Du jämför den absolut dyraste Rav4 Executive med dieseln och automat med startpriset på en Santa Fe automat med 4wd.

Grejen är ju att den dyraste Rav4:an har ungefär likvärdig utrustning som den billigaste Santa Fe:n med automat och 4WD, så det är en ganska rättvis jämförelse tycker jag. Sen håller jag med dig om att det är synd att den inte finns fler motoralternativ till Santa Fe:

Uppdaterat: 2013-02-26 13:11

Santa Fe verkar onekligen väldigt välutrustad i sitt Business-utförande som du säger men jag vet inte riktigt om jag håller med om att det blir helt rättvist att jämföra den mot Rav4 Executive ändå då Rav4 Executive har läderklädsel (=dyrt!), döda vinkel-varning, körfältsassistans med körfältsvarning, däcktryckskontroll, elstyrd baklucka, bi-xenon och liknande dyr utrustning som inte verkar finnas på Santa Fe Business vad jag kan se, för att få läderklädsel och annan liknande utrustning verkar det vara Premium som gäller på Santa Fe och då är man i stället uppe i 400 000kr.

Uppdaterat: 2013-02-26 23:54

Jo det är ju det som är problemet. Vill jag ha Xenon till en Santa Fe så måste jag välja Business-utförande och då hoppar priset upp, eftersom det ingår en massa annan utrustning som man kanske inte alls är intresserad av. Det är ju därför X3:an kan komma så nära i pris, för man kan välja bort det man tycker är onödigt.

Uppdaterat: 2013-02-27 09:05