Vi Bilägares forum

Angående infotainmentsystem-bra eller dåligt?

Angående infotainmentsystem-bra eller dåligt?

Jag skrev det här under artikeln om Qoros och med anledning av en del kommentarer på AMS hemsida.
"http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130218/film-sa-funkar-te...
Vill vi ha det så i framtiden?
Finns det någon som helst möjlighet att göra något, t.ex. byta musik, kolla klockan, kolla navigatorn m.m.utan att en längre tid ta ögonen från vägen och pilla på skärmen?
Det är säkert ett enkelt och billigt sätt för biltillverkaren att kunna presentera nödvändig och onödig information, men är det bra?"

Uppdaterat: 2013-02-20 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Kombinationen an eb bra pekskärm och knappar för de vanligaste funktionerna är bäst, inte enbart pekskärm.

Uppdaterat: 2013-02-20 21:36

Skärm är bra för inställningar innan körning men under körning vill jag ha vanliga knappar för att ställa in saker eller byta radiokanal, inte en massa menyer att arbeta sig igenom.

Uppdaterat: 2013-02-20 21:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Har "virtuella knappar" på touch-panelen för att bl a välja radiokanal och det är väldigt lättjobbat även när man kör. Sen kan man ju byta även med de fysiska knapparna på ratten fast jag föredrar touch-knapparna. Sen sitter det fysiska knappar runt panelen för att bl a välja "huvudfunktioner" på systemet..

Uppdaterat: 2013-02-20 21:53

Ok, mcregor, men här handlar det om att dra och peka mellan menyer.
Såg du filmen?

Uppdaterat: 2013-02-20 22:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - jag kommenterade nog mest Hackenbuchs inlägg. Men dra, peka m m är nog inget man skall syssla med när man kör... Fast med vettig utformning av programvaran så kan man ju kombinera de bästa av världar. Vi har ju inte sett den slutliga lösningen ännu om det var Qoros du syftade på.

Uppdaterat: 2013-02-20 22:25

Lexus system som har funnits i några år säger man bara det man vill så utförs det utan att man behöver se bort från vägen förutom när man säger tex restaurang och vilken typ av mat man vill ha för då måste man följa kartan på gps skärmen eller på vindrutan för att hitta dit. Man kan även säga telefonnumret så hittar systemet adressen och kan vägleda en dit.
http://m.youtube.com/#/watch?v=8yn9gu-lfmg&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D8yn9gu-lfmg&gl=SE
Länken till den andra tidningen försvann till en del tyckte jag.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130218/film-sa-funkar-tekniken-i-qoros

Uppdaterat: 2013-02-20 23:00
Elbil2

Ja PREVIA det är riktigt att länken blev stympad av någon anledning, tack för att du lade in den på nytt.
Jag klippte den från artikeln om Qoros.
Så länge det är röststyrt kan det nog accepteras men så var det inte på Qoros.
Men det kanske kommer.

Och det är riktigt mcregor, det var just det jag syftade på, men även om den inte är klar utan en preliminär betaversion är jag ändå fundersam när man plockar in så många funktioner som kräver uppmärksamhet.
Det skulle inte förvåna mig om den, i den färdiga versionen, har fullständig uppkoppling till Internet
Och det är nu jag tycker det börjar bli otäckt.

Uppdaterat: 2013-02-21 08:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre