Vi Bilägares forum

Amerikanska drömbilar

Amerikanska drömbilar

Jag märkte att artikeln om Mustang började spåra ur ( som vanligt och jag är inte oskyldig ;-) ) och därför öppnade jag den här tråden där vi kan få låta några fler av dessa speciella bilar komma fram.
De är ju långt från så tekniskt avancerade som våra europeiska bilar!
Eller?

Uppdaterat: 2013-11-29 18:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Jag rodnar och skäms och skyller på paddan!

Uppdaterat: 2013-11-29 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag älskar av någon anledning gamla jänkare, speciellt 60 tals muskelbilar, enkel teknik, javisst men desto mera attityd och rock n roll . Snygg design och brutalt stora v8:or med enkla chassin till ett relativt lågt pris. Klart att det blev succe när bensinen var billig och framtiden lysande!! Mina absoluta favoriter är 1968 Dodge Charger och 1969 Dodge Challenger, givetvis med 426 Hemi under huven! Mustang Fastback 65-70 gillas ochså samt den ultimata drömbilen: Shelby Cobra 427 SC, även om bilen från början var en Engelsk AC så är den på något sätt den ultimata Amerikanska muskelbilen för mig, brutal, övermotoriserad , livsfarlig och alldeles underbar!!!

Uppdaterat: 2013-11-29 20:22
z65

Jo Jes, det var så att kommentarerna till artikeln om Mustangen började spåra ur, kanske genom mina inlägg :-/ och det finns fler erfarenheter av amerikanska bilar från förr som kanske behöver ventileras.

Jag har bara ägt tre amerikanska bilar:

Ford B,
http://www.google.se/imgres?sa=X&hl=sv&qscrl=1&rlz=1T4MXGB_svSE523SE524&biw=1280&bih=822&tbm=isch&tbnid=FB5paRgnDSdpdM:&imgrefurl=http://www.jmacsautos.com/34_tudor_blue.html&docid=5hppAvIgZ4YbvM&imgurl=http://www.jmacsautos.com/images/cars/34_FordBlueSedan_1.jpg&w=432&h=288&ei=gZaZUo3QNfPT4QSQqYDYDA&zoom=1&ved=1t:3588,r:4,s:0,i:93&iact=rc&page=1&tbnh=183&tbnw=248&start=0&ndsp=18&tx=82&ty=91.20001220703125

Willys Four,
http://www.google.se/imgres?start=108&sa=X&hl=sv&rlz=1T4MXGB_svSE523SE524&biw=1280&bih=786&tbm=isch&tbnid=9dLuybH6KwWA5M:&imgrefurl=http://www.motorstown.com/48307-willys-sedan.html&docid=lmM100_3nktzDM&imgurl=http://www.motorstown.com/images/willys-sedan-04.jpg&w=551&h=325&ei=o5WZUpiOMIzJ4gSriIC4Bg&zoom=1&iact=rc&page=6&tbnh=172&tbnw=292&ndsp=24&ved=1t:429,r:14,s:100&tx=146.80001831054687&ty=88.4000244140625

Chevrolet Master de Luxe
http://www.google.se/imgres?sa=X&hl=sv&qscrl=1&rlz=1T4MXGB_svSE523SE524&biw=1280&bih=822&tbm=isch&tbnid=X7RzQjlWJIEwIM:&imgrefurl=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1937_Chevrolet_4-Door_Sedan.jpg&docid=AHhKVDhtPdBOkM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/1937_Chevrolet_4-Door_Sedan.jpg&w=800&h=530&ei=EpeZUrqdGajR4QThioCIBw&zoom=1&ved=1t:3588,r:0,s:0,i:81&ved=1t:3588,r:0,s:0,i:81&ved=1t:3588,r:0,s:0,i:81&ved=1t:3588,r:0,s:0,i:81&iact=rc&page=1&tbnh=177&tbnw=276&start=0&ndsp=19&tx=91.20000457763672&ty=73

Men jag har kört väldigt många och jobbat en hel del med dem, speciellt bilar från 30 och 40-talen.
Det här var ju under en period då man hade betydligt mer intresse än pengar och alla kompisar var i samma sits.
Det lånades bilar kors och tvärs för alltid pågick någon reparation
Att det blev just de här bilarna i slutet på 50-talet berodde främst på att de var väldigt billiga, alla lite mer välbeställda skulle åka i nya VW, 92 eller PV 444.

Forden köptes för 400:- (överpris egentligen), Willysen för 700:- och Chevan för 1200:-.
Av dessa var det bara Chevroleten som var riktigt bra, den hade inte gått 9000 mil och alltid varit vinteruppställd.
Den var i ett enastående orört skick och skulle säkert idag ha kostat mellan 120000-140000:-.
Men trots det låga miltalet gick den bara på 4 cylindrar så det började med en topplocksrenovering med slipning av ventiler.
Jag trivdes verkligen med den bilen, det var ju den första av mina med hydrauliska bromsar och den ansågs rymlig, vi åkte sju personer i den.
När den såldes blev det istället ett antal VW så då fick man lära sig frysa innan man satte in extravärme i form av ett fotogenkök, men det hör inte hemma i den här tråden.

Jag skrev i artikeln om Mustang om min chef som hade GTO och jag har aldrig sedan jag hade min B-Ford åkt i en bil med så usla bromsar. (Jo förresten, en gammal Dodge WC, krigare från Sahara, den hade just inga alls).
GTOn hade ju en rejäl acceleration och ung och dum som man var, måste det ju testas. Plattan i botten och till hundra tog det inte många sekunder, jag minns att jag gjorde en snabbväxling till tvåan vid 50 ungefär och så kom jag på att jag måste svänga in på en annan väg efter ca 500m. Jag trampade på pedalen med båda fötterna, vägen passerades i alltför hög fart för att jag skulle våga svänga in på den och jag fick fortsätta ytterligare kanske 500m innan jag fått ner farten så att jag kunde vända och köra tillbaka väldigt lugnt.
Jag körde väldigt lugnt även i fortsättningen med den bilen.

Uppdaterat: 2013-11-30 09:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min drömbil när jag var ännu yngre än jag är nu var Chevrolet Impala 1961. Det fanns en kopparfärgad med vita fenor på Lilla Essingen där jag växte upp. Jag tycker fortfarande att den var otroligt tjusig. Innan dess var det grannens stora svarta De Soto från runt 1954. Av någon anledning gillade jag aldrig min fars Ford Lincoln Zephyr 1938. Kanske just darför att den var pappas och därmed inte speciellt spännande trots att den hade 12 cyl. motor. Jag kommer faktiskt inte ihåg om motorn var rak eller vinkel. Idag skulle jag ge min högra arm för att få tillbaka den bilen.

Uppdaterat: 2013-11-30 11:37

Peter, det var en sidventils V12, Gamle Henry var skräckslagen för raka motorer med fler än fyra cylindrar, han hade dåliga erfarenheter från modell K från 1906 med sex cylindrar.
Det skulle dröja till 1941 innan det kom en sexa igen.
Jag hade kunnat få en Zephyr helt gratis i slutet av femtiotalet, det var ett skogsvrak, men helt komplett och fullt möjligt att återställa, men jag var alldeles för korkad då (också!).

leifer, nix det var en rak åtta i Duesenberg, men visst är den magnifik. Det kom en till Sverige för ca tio år sedan, men det är egendomligt tyst om den.

Uppdaterat: 2013-11-30 19:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

He-he, Jes, Ostdetektiven var bra :-D, men jag har bara fragment kvar av den, men visst är Mustangen läcker, men som de flesta yankeejärn var det ju en i grunden motoriserad hästkärra sedd från europeisk horisont.
Det var ju vi europeer som kunde tillverka tekniskt avancerade bilar!
Eller?

Uppdaterat: 2013-11-30 19:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, nog finns det massvis av intressanta USA-bilar, men många ligger utanför min prisklass.
Men, en sån här skulle jag mycket väl kunna tänka mig, mums!

*muttrar*
Går inte att ladda upp, för stor.. 50kB??

http://image.highperformancepontiac.com/f/28905804+w750+st0/hppp_0910_01_z+1966_pontiac_gto+backview.jpg

Uppdaterat: 2013-11-30 21:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jes och Saabnisse. hade inte Rockford en Pontiac Firebird eller en Trans Am eller minns jag helt fel? Däremot är jag helt säker på att Burt Reynolds körde en Pontiac Trans Am i Smokey and the bandit eller Nu blåser vi snuten som den heyye på svenska. En snygg bil i svart med targa tak och en guld örn på motorhuven!!

Uppdaterat: 2013-11-30 22:53
z65

Det är ju ganska illa för dagens amerikanska bilindustri att alla drömbilar kommer från 30- till 70- talen. Det finns tydligen inga drömbilar i dagens produktion. Hörde i veckan att Detroit hade ca. 4 miljoner invånare när det begav sig. Idag bor det ca. 900.000 där.

Uppdaterat: 2013-11-30 23:48

Min närmsta granne köpte en ny Trans Am direkt från USA 1976. Han kunde skaffa mig en också för 36000:- och jag var verkligen frestad. Det var just en sådan som Burt Reynolds körde, men den här örnen var i guld med röda konturer (!).
Fantastiskt snygg bil med en fullständigt idiotisk instrumentpanel, högglanspolerad rosettslipat rostfritt stål, när solen sken snett bakifrån såg man inget för allt glitter.
Vi hade nyss köpt en ny bil och styrelsen ansåg att den var bättre lämpad för våra två knattar med tillbehör.
Men grannen sålde sin Trans Am i slutet av 80-talet och han fick mer än dubbelt mot han gav!

Uppdaterat: 2013-12-01 08:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Läckra USA-bilar.... Vad sägs om Hudson ? De ser customiserade ut redan från början...
GM's jättekupéer från sent 40tal är riktigt snygga.

Sen har vi ju den trevliga Hot Rod och Custom-kulturen, med massor av snygga bilar. Vem kan t.ex. motstå en Ford -34 3-fönster kupé...?
Eller en lagom ombyggd Mercury -50?
Ford -32:an o American Graffitt är riktigt trevlig!

Ett tips:
Gillar ni läckra bilar kan jag rekommendera "Deuce of Spades" från 2010. Mycket hotrods, men också mycket snygga 50-tals bilar.
Det är en tjej, Faith Granger, som totat ihop hela filmen. Hennes egen 32:a är i huvudrollen, vidare har hon raggat folk och pengar, miljöer och kläder, story och musik, till och med utrustningen som användes! Och så är hon med själv, hur hann hon?
Tyvärr måste det sägas att hon själv inte är den bästa skådisen, men vad kan begära?
En film med en budget på 250.000 USD har inte de bästa förutsättingarna, men den blev faktiskt rätt bra ändå. Se den!

Uppdaterat: 2013-12-02 14:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

På tal om drömbilar, så fanns det ju många läckra konceptbilar.

En av dem som har en intressant historia är Chrysler Norseman, som på sin resa från Ghia i Italien hamnade på havsbotten istället för på utställning.
Detta på grund av den omtalade kollisionen mellan vackra S/S Andrea Doria och M/S Stockholm 1956. Lite OT: ombord på Andrea Doria låg en 14-årig flicka i sin koj, efter kollisionen låg hon ombord på Stockholm! Nästan oskadd!

Norseman hade inga A-stolpar, inga B-stolpar, men desto kraftigare C-stolpar:
http://imperialclub.org/Articles/GhiaStory/Ghia222-reg.jpg

Uppdaterat: 2013-12-02 15:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja hultarn en sådan skulle jag vilja ha.
Undrar hur den klarar en älgkrock? ;-)

Uppdaterat: 2013-12-02 15:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: ja, det funderade jag också på.. :-)

Bilen försvann i djupet (nåja, bara 50 meter, men ändå), och Chrysler tystade ner projektet med hänsyn till de 56 som omkom vid kollisionen. Det finns inte ens många bilder på den.
Intressant nog finns den en man, Marty Martino, som nu försöker återskapa bilen!
http://dwtauthor.blogspot.se/2011/05/ghost-of-norseman.html

Jag funderade på det märkliga namnet "norseman". Tydligen är det så att den berömde designern Virgil M. Exner hade norska rötter, därav det udda namnet.

Uppdaterat: 2013-12-02 15:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Chrysler 300C och Chrysler Prowler är de enda av dagens amerikanska bilar som jag tror kommer att bli klassiker i framtiden.

Uppdaterat: 2013-12-04 11:26

Nog kan jänkarna bygga bilar numer också efter en rätt lång formsvacka mellan 1970-2000 ungefär. Nya Cadillac CTS har fått lysande recensioner av alla och Motortrend som är mycket ansedda testar här toppmodellen V Sport och rankar den som en bättre prestanda-sedan än 5-serie, E-klass och A6. Jävligt snygg också.

http://www.youtube.com/watch?v=a9faBE_ceJY

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27