Vad göra när man inte lyckas på första försöket? Börja om och ta i ordentligt så klart.
Vi träffade Bosse Hårdén första gången i januari 2011. Då hade han tryckt ner en helikopeterjetmotor i motorrummet på en Countach-kaross. Sedan skulle han ta Orsa Speed Weekend med storm – bokstavligt talat.
Orsa Speed Weekend är Sveriges svar på fartfesten i Bonnevilles saltöken. Skillnaden är att i Orsa är det svinkallt och körningen sker på plogad is på Orsasjön. I år sker tävlingen 1-16 februari och Bosse tänker vara på plats.
Men nu är hans Lamborghini utbytt med en Vianor-orange Skoda Pickup. Med en jet-motor på flaket!
– Helikoptermotorn fungerade aldrig felfritt och den var rätt liten. I år blir det jetmotor från ett brittiskt spaningsflygplan. Motorn har en dragkraft på 2 300 kg vilket motsvarar enormt med hästkrafter, säger Bosse Hårdén.
Så mycket dragkraft (vilket egentligen inte kan översättas till hästkrafter men enligt bondmatematik motsvarar drygt 10 000 hk!) borde ge gott om fartresurser och tillsammans med kunnigt folk från Storbritannien har Bosses gäng räknat ut att bilens teoretiska toppfart är upp emot 1 000 km/h.
Det låter sjukt. Och det är sjukt. För det behövs aerodynamik och det har inte Skoda Pickup mycket av.
– Vi ska bredda karossen med 20 cm på varje sida, förlänga hela ekipaget, sätta fast en aggressiv frontspoiler och gjuta in 150 kg bly i motorrummet för att göra den framtung, fortsätter Bosse.
Vi funderar mest på hur föraren, Bosse alltså, ska få syre när jetmotorn börjar suga in allt som finns av den varan i dess närhet.
Men bromsar finns. Fallskärmarna ska bara packas in i sina Simpson-påsar som sitter ovanför baklamporna. Det är en fördel om motorn inte skjuter eld när skärmarna fälls ut. Då brinner de textilbaserade bromsarna upp i alla hast.
Bosse ser lugn ut när vi pratar ut över en kopp kaffe.
– Fartresurserna finns, det är bara mitt mod som sätter gränsen.
Får rymden en Vianor-orange Skoda i omloppsbana från miten av februari så bli inte förvånad.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.