Nästa artikel
Nu ska tunga fordon ha vinterdäck
Annons

Nu ska tunga fordon ha vinterdäck

Publicerad 1 januari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Från årsskiftet ska även tunga fordon ha vinterdäck. Nokian Truck Tyres står redo att möte efterfrågan.

− Vinterdäckskravet på tunga fordon ökar trafiksäkerheten och framkomligheten avsevärt på vintern eftersom lagen även gäller utlandsregistrerade fordon som är överrepresenterade i alla halkolyckor på vintern, kommenterar Pontus Stenberg, direktör, Nokian Truck Tyres.

Den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2013. Det innebär att alla tunga fordon ska ha vinterdäck, eller likvärdig utrustning på drivaxlar under perioden 1 december – 31 mars, när vinterväglag gäller. Nokian Tyres önskar att även Finland skulle följa Sveriges exempel.


− Det är verkligen ett modigt och bra beslut som Sverige har gjort. Beslutet visar att Sverige tar trafiksäkerheten på allvar och det är bra att lagen även gäller utlandsregistrerade tunga fordon som trafikerar i Sverige. Vi har länge önskat att även Finland skulle införa samma typ av lag. Det enda kravet som man ställer i Finland är att tunga fordon ska ha däck med minst 1,6 millimeters mönsterdjup, när kravet i Sverige är 5 millimeters mönsterdjup. Jag hoppas verkligen att även vi i Finland får strängare däckkrav för tunga fordon på vintern, sägerPontus Stenberg.

Lastbilar som kommer från utlandet och trafikerar i Sverige är det största problemet på vintern. Deras antal på svenska vägar har stadigt ökat år efter år och många av dem har slitna däck. Resultatet blir att de hamnar i diken och fastnar i backarna när det är halt. Detta skapar långa köer och problem för övriga trafikanter.

Undersökningar som Trafikverket och Transportstyrelsen har gjort visar att 95 procent av de tunga fordonen har bra mönsterdjup på drivdäcken. När det gäller utländska tunga fordon som hamnat i diken så hade nästan hälften av dem dåliga däck.

De flesta svenska åkerier brukar montera nya däck på sina fordon på hösten, strax före vintern, för att få bästa möjliga vintergrepp när halkan kommer.

− Alla våra vinterdrivdäck och Nokian Noktop regummerade vinterdäck uppfyller de krav som den nya svenska lagen kräver. Nokian Tyres har en lång erfarenhet av att utveckla vinterdäck för tunga fordon, redan år 1934 lanserade Nokian Tyres världens första vinterdäck för tunga fordon, påminner Pontus Stenberg.

Vintertest ger svar

Vintertestet för tunga fordon, som Nokian Tyres arrangerade i Ivalo, Finland i mars, visar tydligt hur viktigt det är att både dragbilen och släpvagnen har bra däck på vinter. I ABS-bromsning på is och hårdpackad snö från 70 km/h hade ekipaget med slitna däck i genomsnitt 30 procent längre bromssträcka än ekipaget med nya Nokian Hakkapeliitta däck. När lastbilen med bra däck hade stannat hade den med slitna däck fortfarande en hastighet på 35 km/h.

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.