Säkerhet är det viktigaste köpkriteriet för konsumenter vid val av vinterdäck. Säkerhet associeras framförallt med grepp på is och framkomlighet i snö. Nya Michelin X-Ice 3 har sju procent kortare bromssträcka och upp till 17 procent bättre dragförmåga på is jämfört med sin föregångare. Snöegenskaperna har också utvecklats med tre procent kortare bromssträcka och sex procent bättre dragförmåga.
Nya Michelin X-Ice 3 har delvis utvecklats vid Michelins testanläggning i Ivalo i norra Finland.
- Utvecklingen av nordiska vinterdäck syftar framförallt till att förbättra egenskaperna på is och snö. Nu kan vi erbjuda ett nytt dubbfritt vinterdäck, med ytterligare förbättrade egenskaper på is, till konsumenter som vill ha hög säkerhet kombinerat med den komfort ett dubbfritt vinterdäck erbjuder, säger Michel Pfeiffer, marknadschef på Michelin i Norden.
Michelin X-Ice 3 introduceras på marknaden till vintersäsongen 2012/2013 och kommer under året att finnas tillgängliga i 55 vanliga dimensioner från 14 till 18 tum.
1. En ny typ av z-formad lamell, Cross Z Sipe, som låser mönsterklackarna effektivt för att ge stabila köregenskaper vid högre hastigheter.
2. 15 procent fler mönsterklackar jämfört med föregångaren ger fler mönsterkanter som nu utformats på ett aggressivare sätt och ger bättre grepp vid start och inbromsning.
3. Mikropumparna suger upp vatten från vägbanan så att däcket tar sig ner till väglaget och får grepp.
4. Nya Flex-Ice är en vidareutvecklad gummiblandning från föregångaren som behåller goda vägegenskaper och sin flexibilitet även vid extremt låga temperaturer.
5. Nya, droppformade, vertikala lameller ger bättre grepp vid acceleration samt vid inbromsning och bidrar till att Michelin X-Ice 3 även finns i hastighetsindex H (210 km/h).
6. ”MaxTouch Construction” är en ny däckarkitektur som ger ett jämnare slitage och god livslängd.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.