"Detta är en historisk dag", säger Geelys, och nu även Volvos styrelseordförande, Li Shufu.
Ja, verkligen. När Ford 1999 tog över Volvo för 50 miljarder kronor var det i sig en omskakande händelse. Att Volvo elva år senare skulle bli kinesiskt fanns inte på kartan.
Jag besökte Peking för fem-sex år sen och fick då en föraning om bilismens närmast explosiva utveckling i Kina. Vill minnas att det då nyregistrerades 350 bilar per dygn i Peking, årets alla dagar. Idag är den siffran uppe i närmare 2 000 bilar!
Tillväxten är alltså närmast osannolikt stor och den marknaden får alltså Volvo nu en särskild ingång till.
Frågan är vad som händer med Volvos marknadsandel i Europa efter ägarbytet? Och vad händer med tillverkningen? Blir den kvar i Sverige och i Belgien?
De nya ägarna har försäkrat att det inte blir någon nedmontering av verksamheten i Europa. Volvo ska styras som ett självständigt bolag. Kärnvärdena ska bevaras och utvecklas.
Så blir det säkert också - under överskådlig tid. Men det som ter sig otänkbart idag kan mycket väl bli verklighet bortanför den överblickbara horisonten. Det är dagens besked om att Volvo nu är Kina-ägt ett slående bevis för.