Helt plötsligt dimper det ner ett pressmeddelande från Volvo som starkt påminner om en dödsruna alternativt begravningstal.
Det gäller XC90 som fyller tio år.
Hör bara:
– En vitamininjektion för segmentet när den kom.
– Lyckades lösa alla problemen hos tidigare suvar.
– Sveriges värdefullaste exportprodukt (2005).
– XC90 visade upp fem världsnyheter: Roll Stability Control, uppblåsbara sidogardiner för alla tre stolrader, integrerad justerbar barnkudde, bilbälten med försträckare runt om, värstingstereo (2002).
– Köregenskaper i personbilsklass med All Wheel Drive.
– Ledande bränsleekonomi för segmentet.
– Över 110 utmärkelser.
Och så den avslutande beskrivningen av XC90: ”eftersläntraren i suv-segmentet som blev en sann legend i bilvärlden”.
Visst är det ett minnestal! Men XC90 är ju inte död som modell. Tvärtom ska den få en lätt ansiktslyftning för att om ett par år ersättas av en helt ny generation.
Jag undrar lite över hur tankarna gick hos Volvo när det här pressmeddelandet sattes ihop? Man är alltså i startgroparna för att lansera något nytt och väljer då att tala om hur fantastiskt det gamla var.
Bild
Nästa artikel
Nyheter