Jag såg en TV-intervju med Geelys ordförande och ägare, Li Shufu, i morse. Han gav ett mycket sympatiskt intryck.
Ordförande Shufu hyllar facket, säger att Volvo ska fortsätta att tillverka bilar i Göteborg, förespeglar nya Volvo-fabriker på världens största bilmarknad i Kina och att Volvo ska kvarstå som ett självständigt systerbolag i Geely-gruppen.
Dessutom, Li Shufu skriver dikter på sin fritid och är en stor musikälskare. Det är onekligen två extra stora plus i hans karaktär.
Så, vad kan egentligen gå fel med den här affären?
Ingenting annat än att man rekryterar fel personer till ledningen; människor som inte har kapacitet att ta vara på detta gyllene läge.
Att det skulle hända tror jag inte är särskilt troligt; Volvo som liten biltillverkare har fått en straffspark mot öppet mål.
Gårdagens ägarbyte är början på något riktigt stort.
Ordförande Shufu hyllar facket, säger att Volvo ska fortsätta att tillverka bilar i Göteborg, förespeglar nya Volvo-fabriker på världens största bilmarknad i Kina och att Volvo ska kvarstå som ett självständigt systerbolag i Geely-gruppen.
Dessutom, Li Shufu skriver dikter på sin fritid och är en stor musikälskare. Det är onekligen två extra stora plus i hans karaktär.
Så, vad kan egentligen gå fel med den här affären?
Ingenting annat än att man rekryterar fel personer till ledningen; människor som inte har kapacitet att ta vara på detta gyllene läge.
Att det skulle hända tror jag inte är särskilt troligt; Volvo som liten biltillverkare har fått en straffspark mot öppet mål.
Gårdagens ägarbyte är början på något riktigt stort.