OO-bolagen uppger inga skäl mer än att sådana finns. Dåliga försäljningssiffror och därmed dålig lönsamhet är säkert den stora orsaken. Men under ytan anar man också rejäla fnurror på tråden i kontakterna med tillverkaren i Italien.
Nu sällar man sig till en allt längre lista med namn på generalagenter som gett upp Fiat i Sverige. Frågan är vem som ska våga ta över Fiat-agenturen?
En annan fråga är hur det ska gå med Olle Olsson Bolagen i framtiden? För inte så många år sen var man framgångsrik importör av Mazda men då var det tillverkaren som sa upp avtalet. OO-Bolagen fick beskedet i god tid - ett par år - och det vakuum som då uppstod var inte särskilt lyckosamt för vare sig Mazda, märkets kunder eller generalagenten. Sanningen att säga så lämnades Mazda vind för våg på den svenska marknaden under en period.
Olle Olsson Bolagen AB fortsätter med import och distribution av Isuzu men det enda kvarvarande märket lär tvinga fram en rejält bantad kostym i Uppsala.
Eller är det rent av så att kinesiska biltillverkare ska rädda även Olle Olsson Bolagen?