Vi tog färjan till Travemünde i lördags för att åka bil genom Tyskland via Salzburg i Ã-sterrike till slutmålet Ramsau Am Dachstein på söndagen.
100 mil genom ett snötäckt Tyskland.
Jag har aldrig kört i snömodd på Autobahn tidigare och var lite spänd på hur det skulle gå. Fem mil norr om Hannover hände det.
Vi blev omkörda av en Nissan Micra som låg alldeles för nära en BMW 3-serie.
Några kilometer längre bort på en raka såg vi hur Micran plötsligt gjorde en gir och for snett in i skyddsräcket på höger sida, snurrade runt och studsade utåt igen i ett snömoln.
En overklig syn; ljudlös, eftersom vi hade några hundra meter fram till olycksplatsen.
Vi låg först i den tomma högerfilen och det blev vår räddning och förmodligen den ensamma förarens i Micran också.
Hon var vid liv när vi passerade.
Några timmar senare, öster om München strax före den österrikiska gränsen var det dags igen. En långtradare hade kört in i en buss som brakat in i nästa långtradare framför.
Bussen var kraftigt demolerad och det såg riktigt allvarligt ut.
Frågan är varför driften att överleva är så svag hos bilförare?
Varför håller man inte avstånd och anpassar hastighet och körsätt efter förhållandena? Varför gör inte bilförare riskkalkyler?
Det verkar som om alltför många tänker: det händer inte mig.
100 mil genom ett snötäckt Tyskland.
Jag har aldrig kört i snömodd på Autobahn tidigare och var lite spänd på hur det skulle gå. Fem mil norr om Hannover hände det.
Vi blev omkörda av en Nissan Micra som låg alldeles för nära en BMW 3-serie.
Några kilometer längre bort på en raka såg vi hur Micran plötsligt gjorde en gir och for snett in i skyddsräcket på höger sida, snurrade runt och studsade utåt igen i ett snömoln.
En overklig syn; ljudlös, eftersom vi hade några hundra meter fram till olycksplatsen.
Vi låg först i den tomma högerfilen och det blev vår räddning och förmodligen den ensamma förarens i Micran också.
Hon var vid liv när vi passerade.
Några timmar senare, öster om München strax före den österrikiska gränsen var det dags igen. En långtradare hade kört in i en buss som brakat in i nästa långtradare framför.
Bussen var kraftigt demolerad och det såg riktigt allvarligt ut.
Frågan är varför driften att överleva är så svag hos bilförare?
Varför håller man inte avstånd och anpassar hastighet och körsätt efter förhållandena? Varför gör inte bilförare riskkalkyler?
Det verkar som om alltför många tänker: det händer inte mig.