Först och främst - vi måste ha kvar en obligatorisk besiktning av fordon. Av trafiksäkerhetsskäl och av miljödito.
Precis som någon påpekar så är orsaken till att vi har så få teknikrelaterade trafikolyckor troligen just att vi har en fungerande kontroll av fordonen.
Rubriken i mitt förra inlägg om att lägga ner bilprovningen var rent stollig. Jag gör en storpudel.
Nu till nästa stollighet:
Jag kommer just tillbaka från seminariet om avmonopolisering av fordonsbesiktningen i Sverige. Svensk Bilprovning AB ska konkurrensutsättas från 1 januari 2010.
På seminariet deltog bland andra Jan-Evert Rådhström (M), vice ordförande i Trafikutskottet. Rådhström tycker att Sverige har världens bästa bilprovning, det är ett faktum att vi har Europas lägsta avgift för besiktningen och Bilprovningens egna undersökningar visar på 93 procents kundnöjdhet.
Så, varför avreglera? Tror Rådhström att det finns en bilprovning på någon främmande planet som är ännu bättre och som vi bör ta upp kampen med? Är målet att vi ska bli bäst i universum?
Erfarenheter av att konkurrensutsätta besiktningen i andra länder talar om fördubblade kostnader för bilägarna och försämrad kontrollkvalitet.
Ändå tycker Rådhström att vi ska avmonopolisera. Han kunde inte ge något argument till varför det ska ske utom ett: personalen på Svensk Bilprovning får bättre karriärmöjligheter utomlands.
Det tycker jag är ett mycket svagt argument. Lika svagt som förre Volvo-chefens Christer Zetterberg, styrelseledamot i Svensk Bilprovning, att Bilprovningen fungerade "skandalöst dåligt" i början av 2000-talet. Det kunde, menade Zetterberg, hända igen och underkände därmed både sin egen och övriga styrelsens förmåga att leda Svensk Bilprovning AB.
Säkerhetsaspekten berördes knappast alls på seminariet. Det är rent häpnadsväckande att en förändring till det sämre för svenska bilägare enbart sker av ideologiska skäl.
Jag tror att jag ska starta en motståndsrörelse mot avmonopoliseringen.