Upp till 30 procent av trafikolyckorna beror på trötta förare. Har du varit vaken mer än 17 timmar och kör bil så är det att jämföra med att du har 0,5 promille alkohol i blodet, måttlig trötthet innebär långsammare reaktion, svårt trötthet klart försämrad prestation och mikrosömn betyder att bilen är ett herrelöst mordvapen.
Jag fick lära mig mycket på seminariet i går om trötthet i trafiken och inser nu att risken för att råka ut för ett möte med en dödstrött förare är oändligt mycket större än att bilen som kommer emot mig rattas av ett rattfyllo. Båda typerna är lika farliga.
Det enda som hjälper när tröttheten sätter in är att stanna och sova. Inte veva ner rutan, inte öka volymen på bilstereon. Stanna och sov.
Därför blev expertisen chockerad under pressträffen mitt i seminariet när en journalist glatt berättade att han i våras drabbats av mikrosömn under färd och när han vaknade blev han så förskräckt att han piggnade till och körde 20 mil ytterligare.
Inte ens den ultimata varningssignalen mikrosömn fick honom att stanna bilen och vila sig.
Man blir ju rent förbannad när man hör sånt. Tänk att utsätta inte bara sig själv utan andra människor för så stora risker. Det är jämförbart med att dricka en kvarting, sätta sig i bilen, ramma en annan bil och påstå att man nyktrade till av förskräckelse.
Bild
Nästa artikel
Nyheter