På 80-talet började Rover klättra uppåt igen efter 70-talets brittiska bilkris. Tillsammans med Honda utvecklades nya modeller och det gick riktigt bra. Så bra att BMW köpte Rover 1994 av dåvarande ägaren British Aerospace eftersom man såg Rover som en allt farligare konkurrent.
Det var inte så lyckat för BMW med Rover eftersom British Aerospace under sina sex år som ägare försummat produktutvecklingen och istället inriktat sig i huvudsak på att tjäna kortsiktiga pengar. BMW tog över ett gammalt modellprogram med vikande försäljningssiffror och Rover blev, trots att BMW investerade massor av pengar i modellprogrammet Rover 25, 45 och 75, en stor förlustaffär.
År 2000 togs Rover över av en grupp amerikanska investerare som opererade under det inte särskilt respektingivande namnet Phoenix Venture Holdings. Grundidén var fortsatt att strunta i produktutveckling och krama ut så mycket som möjligt ur den döende patienten. Det tog fem år innan det oundvikliga slutet kom år 2005. Konkurs.
Kineserna köpte rätten till en del av Rovermodellerna, flyttade tillverkningen till Kina, döpte om bilen till Roewe (vilket lär betyda heder och prestige!). I december 2007 blev kinesiska staten ägare. Sedan förra året ägs rättigheterna till Rover av Tata Motors. Idag förekommer ingen tillverkning av Rover-bilar.
Ovanstående är inget svar på frågan om vad som ska hända med Saab. Men Rover-hostorien beskriver vad som sker i en skrupelfri värld. Det finns alltid hungriga vargar som är beredda att slita offerlammet i stycken.