I och för sig lär det väl bli just frågan om att ta över; någon försäljning kan det inte bli tal om eftersom det inte finns något av värde att sälja mer än en högst osäker plan för hur Saab ska bli lönsamt i framtiden.
Förra året såldes drygt 90 000 nya Saab. Försäljningstappet hittills i år pekar på att det år 2009 kommer att säljas 40 000 Saab.
Det är naturligtvis ganska svårt att föreställa sig hur det ska gå till att öka den försäljningsvolymen till 150 000 bilar till år 2013, vilket är planen. Lönsamhet uppnås vid en volym på 130 000 bilar som är en högst måttlig produktionsvolym i den stora bilvärlden men en gigantisk siffra för dagens Saab. Rena drömvolymen.
För någon vecka sedan uppgavs antalet "intressenter" för Saab vara tio, nu är de dubbelt så många.
Jag tror att högst två stycken är att betrakta som seriösa. De övriga är nog mera utslag av vanlig nyfikenhet. Det kostar ju inget att anmäla sitt intresse och på det sättet få ta del av hur rekonstruktionsplanen växer fram. Ett sätt att syna korten.