Ännu är det inte bekräftat (klockan 15.15 på måndagen; det kommer ständigt nya uppgifter) men alla medier tycks utgå från att det blir så.
Facken i Trollhättan är mera avvaktande och väntar med jublet. Det säger sig vara luttrade efter alla turer kring Saab under de senaste året.
Det är jag också. Ändå lutar jag åt att det förmodligen blir en affär mellan GM och Spyker. Men sen då?
Det som väntar en ny ägare till Saab är en fruktansvärt lång uppförsbacke för att märket ska hitta köpare. Färre än 30 000 sålda bilar förra året var inget annat än en katastrof.
Saab är en liten, liten plutt i bilvärlden (under 300 mils bilkörning genom Europa förra veckan räknade jag till fem-sex Saabar) och har att med på tok för få modeller slåss på en stentuff marknad.
Jag tror inte att Spyker har förutsättningar att bygga upp Saab-märket igen. För det krävs betydligt större muskler än vad en liten udda sportbilstillverkare i Holland har. Som till exempel någon annan av världens största biltillverkare - eller en kinesisk aktör.
Om Spyker köper Saab så ger det ett andrum. Men, tittar jag in i kristallkulan tio år framåt så ser jag att Saab inte existerar.