Saab sålde 601 bilar i Sverige i november, 398 stycken 9-3 och 203 av modellen 9-5. Försäljningen är mer än halverad (55 procent) jämfört med november förra året och 64,52 procent back om man jämför jan-nov i år med förra årets siffror.
Marknadsandelen för Saab i Sverige har minskat från 7,9 till 3,42 procent.
Saab 9-3 ligger dock fortfarande kvar på tio-i-topp-listan (nia) men det lär vara sista månaden. I november sålde tolv andra modeller bättre och det kommer att ge utslag när årsförsäljningen summeras.
Orsaken till Saabs försäljningsras är främst att den livsviktiga tjänstebilsmarknaden satt tvärstopp för 9-3 och 9-5. Förklaringen till det är i sin tur förstås osäkerhet inför framtiden.
Ett konkret exempel, som en större bilhandlare gav mig, visar att det är nästan dubbelt så dyrt att köra Saab som tjänstebil jämfört med motsvarande Audi. Tjänstebilar leasas oftast på tre år. Med tanke på det svajiga läget för Saab påverkas det beräknade restvärdet starkt.
Om en välutrustad Saab 9-3X kostar 350 000 kronor så kan restvärdet efter tre år vara nere på 35 000 kr. Då har Saaben kostat 8 750 kr per månad. För en motsvarande Audi A4 är det rimligt att leasingbolaget fastställer restvärdet till 50 procent, 175 000 kr, vilket ger en månadskostnad som är 4000 kronor lägre än för Saaben.
I det läget är valet förstås givet.