Tjänstebilssektorn är en maktfaktor i svensk bilhandel för vissa bilmodeller. Lyckas man inte positionera sig som tjänstebil så är loppet kört.
Saab 9-5 är ett exempel på en modell vars öde är helt avhängigt hur den lyckas konkurrera som tjänstebil.
Det har förstås Saab-återförsäljarna klart för sig och när nya 9-5 nu lanseras av Svenska Bil mot så kallade juridiska kunder (företag) så sker det med två lockbeten:
1. Garanterat restvärde.
2. Tolv procent rabatt på samtliga fabriksnya Saab-modeller. För en 9-5 innebär det cirka 35 000 kronor i rabatt.
Rätt saftigt, får man lov att säga. Inte minst med tanke på att nybilsförsäljningens marginaler brukar sägas handla om tio-tolv procent. Det är på eftermarknaden som pengarna hämtas in.
Men för Saab är förstås prio ett i det här läget att få ut bilar på marknaden och visa att man finns och lever.
Svenska Bil erbjuder dessutom 15 000 kronor extra jämfört med listpris i inbyte till fabriksnya 9-3 från lagret. Förutom tolvprocentsrabatten.
Som man brukar säga bland börshajarna: det är köpläge. Fast javisst ja, det här gäller ju bara företag...