Vi var många som tvivlade på Koenigsegg-gruppen som ny Saab-ägare från början. Det var ju helt osannolikt. En pytteliten nischbilstillverkare - nej, det borde över huvud taget inte ha gått så här långt.
Det är märkligt hur vissa människor har en förmåga att övertyga och andra att låta sig övertygas när all rimlig logik och minsta lilla sunda förnuft borde utlösa stoppsignaler. Detta är inte genomförbart.
Jag har inga invändningar mot Christian von Koenigseggs agerande. Han har antagit utmaningar i hela sitt liv, verkar leva för att tro och vilja kan försätta berg. Men att så många trodde att detta var ett realistiskt alternativ vittnar om desperation.
Det här är slutet för Saab, är förstås den reflexmässiga reaktionen. Men det behöver inte vara så. Med Koenigsegg borta ur bilden blir det plats för andra aktörer. Och för GM, liksom för Saab, Trollhättan och Sverige, vore vilken köpare som helst bättre än nedläggning.
Slutligen, ett krasst konstaterande: vid det här laget känner hela bilvärlden till varumärket Koenigsegg. Där hittar vi i alla fall en vinnare i den här plågsamt utdragna processen.
Det är märkligt hur vissa människor har en förmåga att övertyga och andra att låta sig övertygas när all rimlig logik och minsta lilla sunda förnuft borde utlösa stoppsignaler. Detta är inte genomförbart.
Jag har inga invändningar mot Christian von Koenigseggs agerande. Han har antagit utmaningar i hela sitt liv, verkar leva för att tro och vilja kan försätta berg. Men att så många trodde att detta var ett realistiskt alternativ vittnar om desperation.
Det här är slutet för Saab, är förstås den reflexmässiga reaktionen. Men det behöver inte vara så. Med Koenigsegg borta ur bilden blir det plats för andra aktörer. Och för GM, liksom för Saab, Trollhättan och Sverige, vore vilken köpare som helst bättre än nedläggning.
Slutligen, ett krasst konstaterande: vid det här laget känner hela bilvärlden till varumärket Koenigsegg. Där hittar vi i alla fall en vinnare i den här plågsamt utdragna processen.