Bild
Nästa artikel
Nyheter

Noll logik i trafikstatistik

30 juli 2010
"Trots generös rattfyllerigräns är Storbritannien det land inom EU som har minst antal dödsolyckor i trafiken per miljoner invånare, 38 stycken. Gamla östländer däremot har, trots 0-promillegräns, höga dödstal. Det är faktiskt svårt att bli klok på denna bristande logik."

Lite fakta om trafiksäkerhet: England har en promillegräns på 0,8 för bilförare. Som alla känner till så är man man rätt bladig med så mycket alkohol i blodet.


Trots denna generösa rattfyllerigräns är Storbritannien det land inom EU som har minst antal dödsolyckor i trafiken per miljoner invånare, 38 stycken. Gamla östländer däremot har, trots 0-promillegräns, höga dödstal.


Det är faktiskt svårt att bli klok på denna bristande logik.


Uppgifterna är hämtade från EU-kommissionens färska statistik över trafikdödade i EU-länderna år 2009. Vid en jämförelse med dödstalen år 2001 så har dessa minskat i alla EU-länder utom Rumänien och Malta.


Farligaste trafiklandet är Rumänien och Grekland med 130 dödade per en miljon invånare år 2009.


Sverige då? Jo, antalet trafikdödade har minskat med 39 procent mellan 2001 och 2009 till 39 döda per en miljon invånare. Största procentuella minskningen har Lettland (54 procent), Spanien (53), Portugal och Estland (50 procent).


Varje dag trafikdödas omkring hundra människor i EU och planen är att denna siffra ska halveras. Det ska bland annat ske genom bättre förarutbildning, utökade poliskontroller och speciellt fokus på motorcyklar. EU-kommissionen påpekar att en teknisk begränsning av hojarnas toppfart skulle ge en omgående effekt på dödstalen.


Det där sistnämnda förslaget är jag tveksam till. För att en teknisk begränsning verkligen skulle ge något måste man nog ner till EU-moppefart. Och i så fall har man avskaffat hela hojföreteelsen.


Det går ju inte.