Bild
Nästa artikel
Nyheter

Muskelbilarnas comeback

15 november 2011

Häromdagen hälsade jag på en bekant som precis hade bytt bil.

"Eller bil och bil, det är ju en leksak egentligen", sa han. Och så visade han leksaken, en Chevrolet SSR från 2004. V8, 300 hästar, drygt 5 liters volym, bakhjulsdrivning, plåtcab. Otroligt fräck bil, både med och utan tak som synes.

Jag fick nöjet att provköra och det var verkligen ett nöje.

För en tid sedan rattade jag världens snabbaste kombi på Autobahn, en Cadillac CTS-V, och i nästa nummer av Vi Bilägare (nr 17) rapporterar Micke Schultz rätt uppskattande om nya Chevrolet Camaro.

Amerikansk bilindustri var på fallrepet för bara några år sen och det fanns många orsaker till det. Nu är man på gång igen och det har väl inte bara att göra med muskelbilar som Camaro och CTS-V men nog är dessa två exempel på "åter till rötterna".

I går körde jag om en liten gul minibil. Matiz stod det på bakluckan och Cheva-märket i grillen. Chevrolet Matiz – smaka på den! Det har aldrig känts klockrent.

Numera har Matiz utgått och ersatts av Spark, Chevrolet Spark. Säkert en okej bil och GM har via Chevrolet satt sin stämpel på fler koreanska modeller. Men är 3,5-metersbilar med enlitersmotorer verkligen nånting som man vill förknippa med amerikanare? Är inte det en bilkulturell frontalkrock?

Jo, det är det.