Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lönsam miljöomsorg på Arlanda

20 februari 2012

Enligt Joakim Palmkvist, vd för Swebus, drar Swedavia in en halv miljard kronor per år på parkeringsavgifter för personbilar på Arlanda. Det gör 25 000 kronor per parkeringsruta.

Ingen dålig sidoinkomst för ett statligt bolag som har till uppgift att ansvara för driften av elva av landets flygplatser. Särskilt inte om man jämför med huvudverksamheten, flyget, som enligt Palmkvist gav omkring två miljarder i intäkter förra året på Arlanda.

En p-plats på Arlanda kostar från 210 till 310 kronor per dygn, 80 kronor per timme. De höga p-avgifterna förklaras delvis med omsorg om miljön. En rätt så lönsam ”omsorg” som synes.

Nå, vad är alternativet för den som inte vill betala dyra pengar för bilparkering eller taxi?

Arlanda Express, snabbtåget? Jodå, det är visserligen snabbt (20 minuter) men svindyrt, 490 kronor tur och retur för en vuxen. Arlanda Express går mycket riktigt med stor vinst.

Flygbussarna? Bästa alternativet hittills; det kostar 198 kronor tur och retur. Men inte så länge till och det är det som upprör bussdirektören Joakim Palmkvist.

Swedavia har nämligen bestämt sig för att införa en extra avgift för bussar till och från Arlanda. Det innebär att Flygbussarna måste höja biljettpriserna.

Palmkvist tycker med viss rätt att Swedavias tal om miljösatsning skorrar falskt.

Sammanfattningsvis: fler aktörer inom flygbranschen pressar priserna på detta särskilt miljöfarliga transportsystem. Resorna till och från flygplatsen kostar allt mer och är snart så dyra att många inte har råd att ta sig dit.

Vilket innebär minskat flyg och mindre utsläpp.

Är det kanske rentav så Swedavias miljöstrategi ser ut..?