Bil nummer två i presentationen av Vi Bilägares långteststall 2010 är den första i sin sort som sålts i Sverige.
Just nu är Erik Rönnblom (bilden) mitt inne i ett stortest.
Så här motiverar testchef Marianne Sterner vårt val av Kia Venga:
"Märket Kia går som tåget och har ökat med nästan 150 procent på svenska marknaden. Venga är den allra nyaste modellen som kommer att finnas hos bilhandlarna i februari.
Vi Bilägare har emellertid fått förtur och köpt den allra första Vengan.
Det är en liten bil - bara 407 centimeter lång - men med häpnadsväckande goda utrymmen. Designen är tuff och utrustningen riklig, trots ett måttligt pris.
Vi har valt Venga i version ECODynamics, vilket betyder att den klassas som miljöbil. Den har en dieselmotor på 1,4 liter och 90 hästkrafter."
Läs också om de övriga långtestbilarna, nu är hela långteststallet komplett:
Långtest 2010 - BIL 1: Skoda Yeti
Långtest 2010 - BIL 2: Kia Venga
Långtest 2010 - BIL 3: Peugeot 3008
Långtest 2010 - BIL 4: Opel Astra
Långtest 2010 - BIL 5: Volkswagen Polo
Diskutera: Vad tycker du om valet av Kia Venga?
Just nu är Erik Rönnblom (bilden) mitt inne i ett stortest.
Så här motiverar testchef Marianne Sterner vårt val av Kia Venga:
"Märket Kia går som tåget och har ökat med nästan 150 procent på svenska marknaden. Venga är den allra nyaste modellen som kommer att finnas hos bilhandlarna i februari.
Vi Bilägare har emellertid fått förtur och köpt den allra första Vengan.
Det är en liten bil - bara 407 centimeter lång - men med häpnadsväckande goda utrymmen. Designen är tuff och utrustningen riklig, trots ett måttligt pris.
Vi har valt Venga i version ECODynamics, vilket betyder att den klassas som miljöbil. Den har en dieselmotor på 1,4 liter och 90 hästkrafter."
Läs också om de övriga långtestbilarna, nu är hela långteststallet komplett:
Långtest 2010 - BIL 1: Skoda Yeti
Långtest 2010 - BIL 2: Kia Venga
Långtest 2010 - BIL 3: Peugeot 3008
Långtest 2010 - BIL 4: Opel Astra
Långtest 2010 - BIL 5: Volkswagen Polo
Diskutera: Vad tycker du om valet av Kia Venga?