Bild
Nästa artikel
Nyheter

Jag lider med Volvo

10 maj 2010

Det som hände på Volvos säkerhetscenter förra torsdagen är nog bland de värsta fiaskon jag kan påminna mig. En mardröm för hela koncernen.

Vi Bilägares artiklar om händelsen:

Volvo S60 krockade inför världspressen

Se Volvo S60 krascha

Volvo: Bilen var skadad


Hundra motorjournalister från hela Europa på plats med kamerorna uppriggade för att på bild fånga hur S60:ans säkerhetssystem Collision Warning with Auto Brake bromsar in bilen framför en stillstående lastbilstrailer.


Nu gjorde inte S60-bilen det utan kraschade rakt in i aktern på trailern. Det var faktiskt så osannolikt att det skulle hända just inför ögonen på Europas samlade motorpress, att det inte skulle vara sannolikt att det verkligen hände om det nu inte fanns massor av bildbevis.


Volvo säger att man gjort 400 prov där systemet fungerat perfekt. Den första teorin om varför det klickade just den här gången gick ut på att orsaken var ett snabbladdat batteri.


Min första tanke var att det rörde sig om sabotage av någon som vill Volvo väldigt illa.


Slutsatsen måste i alla fall bli att den här tekniken, lika lite som någon annan, är hundraprocentig.


Nu satt det en docka i förarsätet och dockor reagerar som bekant inte på en annalkande fara. Det skulle en vaken förare gjort och ställt sig på bromsen.


Men tänk om föraren varit medvetslös i en sån här situation?  


Hur som helst så tror jag att rätt många ansvariga inom Volvos säkerhetsavdelning gärna hade velat sjunka genom jorden när fiaskot var ett faktum.


I stället tvingades de inför TV-kamerorna försöka förklara detta osannolika.  Det var fasansfullt förödmjukande för en biltillverkare som har bygger stora delar av sitt renommé på säkerhet. 


Jag lider verkligen med Volvo.