Enligt BIL Sweden finns det 325 000 bilar i Sverige som saknar katalysator. Miljögrisar med andra ord.
Det finns skäl att försöka få bort en stor del av dem från trafiken. Veteranbilar undantagna, dom måste vi ha kvar av kulturella och historiska orsaker.
Lösningen på problemet heter skrotningspremie. För närvarande är det fem länder i Europa som tillämpar detta: Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien och Portugal.
I Tyskland är premien mycket generös, 2 500 Euro, vilket motsvarar 29 000 svaga svenska kronor. Det har satt rejäl fart på utskrotning och nybilsförsäljning. På 70 dagar skrotades 188 000 bilar i Tyskland, nästan 2700 om dagen!
Nybilsförsäljningen ökade med 21,5 procent i februari när nästan alla andra marknader i Europa backade.
Alltså, skrotpremien fyller två funktioner: vi blir av med en föråldrad och miljöfarlig bilpark och vi får fart på nybilsförsäljningen.
Det är vad finländaren brukar kalla att göra två flugor på smällen.