Bild
Nästa artikel
Nyheter

Graceland var ingen turistfälla

10 juli 2009
"Jag håller inte med Saab-Nisse eller er andra som sågat Elvis Presleys efterlevandes sätt att kommersialisera på hans minne."
Många hade varnat: Graceland är en jättelik turistfälla. Jag var där i dag (i går för er) och håller inte med Saab-Nisse eller er andra som sågat Elvis Presleys efterlevandes sätt att kommersialisera på hans minne.

Elvis egen slogan med tillhörande logga var Take Care of Business (TCB) och det görs det till max i Graceland. Vi tog Mansion Tour, det vill säga till själva huset där han bodde. Det finns också möjligheter att se hans fordonsstall (bilar och motorcyklar) och de två privatplan som är uppställda mitt emot Graceland längs Elvis Presley Boulevard. Plus souvenir-shops och restauranger.

Shuttle-bussar tog besökarna till Graceland och sen var det audioguidning. Allt var extremt professionellt arrangerat, man fick tid på sig och massor med bonusinformation. Vi såg hans livingroom, bedroom, kitchen, jungle room, ballroom… Allt i vad som var top of the line i mitten av 70-talet.

Det enda som var lite jobbigt var när en kvinna började torka tårar i kön in till Graceland. Jag gillar också Elvis men jag har förstås ingen personlig relation till honom och det hade inte hon heller. Och herregud, det är 32 år sen han dog.

Graceland är ofattbart big business, närmare en miljon besökare per år. Men så talar vi också om världens genom tiderna störste sångare med 149 hitlåtar trots att han bara blev 42 år. Som sångare hade han ett fantastiskt brett register: blues, rock, country, gospel, pop, spirituals… Min åsikt är att ingen kommer i närheten av den rösten.

Det var ett par mycket fina timmar på Graceland för 28 dollar.