Saab följer alltså Volvo i spåren och får kinesiska ägare. Om detta verkligen är sista akten i dramat kring Saab är för tidigt att säga; det har som bekant hänt förr att företaget ömsom dödförklarats, ömsom förutspåtts en ljusnande framtid. Det senare förvisso mestadels av Victor Muller.
Än så länge handlar uppgörelsen mellan Saabs nuvarande ägare och kinesiska Pang Da/Youngman om en avsiktsförklaring. Men säg att det går till ett riktigt avslut och att de nya ägarna får igång produktionen i Trollhättan igen. Då är vi ganska många tvivlare som kommer att se ut som fågelholkar. Glada fågelholkar.
För, även om det inte alls är så att Saabs framtid nu är säkrad till hundra procent så var Victor Muller definitivt inte var mannen att äga och driva en bilfabrik. En ny ägare är en överlevnadsfråga och att det blir Kina är ganska naturligt. Där finns marknad, där finns pengar – och där saknas kunskap om modern biltillverkning.
Vad är då finurligare än att använda pengarna till att köpa en färdig bilfabrik med kunnig personal?
Victor Muller har, lindrigt uttryckt, gett ett blandat intryck sedan sitt inträde i Saab. Lovat runt men hållit tunt.
Men om det nu blir en nystart för Saab med kinesiska ägare så borde hans eftermäle ändå luta åt det positiva. Det är nämligen svårt att föreställa sig att någon annan av kvinna född skulle ha orkat hålla liv i en döende så länge och till och med i sista stund lyckats hitta en medicin som botar patienten.
Tills vidare.
Det är Bilens dag i dag för första gången. Genom uppgörelsen mellan Victor Muller och Pang Da/Youngman får MRF:s och Bil Swedens nyinstiftade Bilens dag plötsligt en påtaglig och rent historisk betydelse.
HURRA, HURRA, HURRA, HURRA!
Bild
Nästa artikel
Nyheter