Bild
Nästa artikel
Nyheter

Fyrkantiga Renault-regler

17 januari 2012

Innebörden av uttrycket ”Vi har våra regler och hur skulle det se ut om alla…” har fått ännu en tolkning. Den här gången av Renault.

Peter Henriks i Stockholm har en Renault Grand Scenic som tjänstebil sedan 1,5 år. För ett par månader fick han fel på den; motorn slutade dra och instrumentpanelen fylldes av lysande varningssymboler.

Eftersom Peter råkade befinna sig på E4 i höjd med Upplands Motor, återförsäljare med verkstad för bland annat Renault, beslutade han sig för att utnyttja den lilla dragkraft som fanns kvar och rulla in till Upplands Motor.

Det gick bra och Peter, som är säljare och ständigt beroende av bil, lämnade in sin bil och tog samtidigt ut en hyrbil.

Tre dagar senare var hans Renault Grand Scenic åtgärdad (en magnetkoppling i turbon hade lagt av) och Peter lämnade tillbaka hyrbilen, vars kostnad (2 768 kronor) han utgick ifrån att Renaults mobilitetsgaranti skulle täcka.

Det skulle den också ha gjort – om Peter hade ringt bärgare. Eftersom han inte gjort det utan levererat bilen själv till verkstan upphörde mobilitetsgarantin att gälla, enligt Renault. Sen spelade det ingen roll att Peter Henriks besparat Renault kostnaden för bärgningsbilen.

– Renault slapp på det sättet kostnad för både bärgning och hyresbil, konstaterar Peter. Renault – kunden 2-0.

Han är av förståeliga skäl inte särskilt nöjd med resultatet.